سعودی ها قوانین و حساسیت های خاصی دارند که توجه و احترام حجاج به این موارد می تواند از هرگونه تنش و دردسر احتمالی پیشگیری کند.

به گزارش خبرنگارا جتماعی خبرگزاری تسنیم، در ایام حج، میلیون ها زائر با عقاید و باورهای متفاوت از کشورهای مختلف عازم سرزمین وحی می شوند تا شکوهی از اجتماع عظیم مسلمان ها را به نمایش بگذارند اما یکی از موضوعاتی که در این گردهمایی بزرگ باید مورد توجه حجاج باشد، توجه به قوانین و حساسیت های کشور میزبان است.

قطعا توجه و احترام به قوانین و حساسیت های سعودی ها باعث پیشگیری از تنش و دردسرهای احتمالی برای زائران خواهد شد؛ در ادامه به برخی از نکات حائز اهمیت برای سعودی ها اشاره می کنیم.

زائران باید توجه داشته باشند که هرگز قرآن را روی زمین نگذارند چراکه آنها این کار را توهین می دانند؛ آنها به مهر حساس هستند بنابراین روحانیون ما مجوز داده اند که بدون مهر نماز خوانده شود تا حساسیتی به وجود نیاید.

علاوه بر این عادت بوسیدن درب حرم یا ضریح باید کنار گذاشته شود زیرا سعودی ها این کار را شرک می دانند بنابراین باید از دور ادای احترام کرد.

 زائران باید حتماً کفش های خود را درون کیسه بگذارند و بدانند لازم نیست کیسه کفش های خود را برای عبور از جمعیت بالا بگیرند تا با کسی برخورد نکند، چراکه سعودی ها این حرکت را توهین تلقی می کنند.

حتی الامکان از همراه داشتن لپ تاپ خودداری کنند و در صورت نیاز به آن، فایل هایی را که جنبه خصوصی دارد حذف کنند تا در صورت بازرسی سعودی ها به مشکل برنخورند؛ برای لپ تاپ خود نیز رمز نگذارند، زیرا این کار حساسیت سعودی ها را بیشتر خواهد کرد.

سیگار کشیدن نیز در حرمین شریفین ممنوع است و در صورت مشاهده، مأموران سعودی با افراد متخلف برخورد خواهند کرد.

درهای بقیع در برخی از ساعات فقط به روی آقایان باز می شود و مأموران سعودی نه تنها در ورودی، بلکه در قسمت های مختلف آن حضور دارند و اجازه مداحی یا ادعیه خوانی با صدای بلند را به ویژه در اطراف مزار ائمه مدفون در بقیع نمی دهند علاوه بر این زائران باید توجه داشته باشند که حضور خانم ها حتی پشت درهای بقیع نیز ممنوع است.

بانوان باید در پوشش خود دقت لازم را داشته باشند چراکه در مکان های مختلف عربستان از جمله هتل و راهروهای آن دوربین نصب شده است و سعودی ها به صورت آنلاین دوربین ها را چک می کنند.

در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) گریه های غیرمعمول یا خواندن دعا با صدای بلند ممنوع است همچنین زائران باید توجه داشته باشند که از صدا زدن افراد با صدای بلند پرهیز کنند زیرا بسیاری از اهل سنت این اقدام را نشانه بی احترامی به اماکن مقدس می دانند. 

نکاتی که حجاج مبتلا به بیماری های قلبی باید به آن توجه کنند

در صورت بروز مشکل یا دستگیری توسط مأموران سعودی، از آنها کارت شناسایی بخواهید و حضور نماینده ستاد یا کنسولی را درخواست کنید.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان