معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با بیان اینکه اختلاف قیمت برنج بین کشاورز و مصرف کننده بسیار زیاد است که کشاورزان را هرساله متضرر می کند، گفت: در خرید و فروش برنج باید منافع تولید کننده و مصرف کننده ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علیرضا مهاجر ظهر امروز در دیدار با استاندار گیلان با بیان اینکه باید از تمامی اراضی کشاورزی در گیلان بهره برداری لازم انجام شود، اظهار کرد: در انتهای آبگیرهای اراضی شالیزاری در گیلان هنوز نشاء برنج انجام نشده که این امر مشکلاتی را برای کشاورزان آن مناطق ایجاد می کند.

وی با اشاره به نقش موثر کشت دیگر محصولات کشاورزی در گیلان در رشد اقتصادی کشور و منطقه گفت: آن دسته از اراضی که کشت برنج در آن به خوبی انجام نمی شود باید به کشت دیگر محصولات کشاورزی روی آورده و آن را به کشورهای حاشیه خزر مثل روسیه صادر کنند زیرا که درآمد اقتصادی آن به مراتب از کشت محصول برنج بیشتر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با تاکید بر لزوم توجه به کاهش استفاده از کود فسفات و پتاسیم در اراضی کشاورزی گیلان بیان کرد: ۹۱ درصد از اراضی شالیزاری گیلان عاری از فسفات و ۷۵ درصد عاری از پتاست است، از این رو وزارت جهاد کشاورزی در تلاش برای تزریق کود شیمایی به اراضی شالیزاری قبل از آغاز فرآیند نشاء می باشد. 

مهاجر با بیان اینکه در حوزه تحقیقات برنج در کشور با عقب ماندگی مواجه هستیم، تصریح کرد: در رابطه با بحث تحقیقات برنج در کشور بسیار عقب هستیم زیرا اکر در این خصوص به خوبی اقدام می شد دیگر شاهد چنین مشکلاتی در این استان ها نبودیم، از این رو باید برنجی در گیلان کشت شود که در مقابل کم آبی مقاوم است.

وی، یکی از مهمترین عامل ترغیب کشاورزان به کشت ارقام پرمحصول و با کیفیت برنج را برندسازی آن دانست و تصریح کرد: اختلاف قیمت برنج بین کشاورز و مصرف کننده بسیار زیاد است که کشاورزان را هرساله متضرر می کند لیکن در خرید و فروش برنج باید منافع تولید کننده و مصرف کننده دنبال شده و تنها راه برای انجام این مهم برندسازی محصول برنج است. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت از تحت پوشش قرار دادن جهش تولید، تمامی اراضی زیر دیم در گیلان خبر داد و بیان کرد: بر اساس آمار در گیلان ۴۰ هزار هکتار اراضی زیر دیم وجود وارد که با تفاهم نامه ای با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در تلاشیم تمامی این اراضی را زیر پوشش جهش تولید و بیمه ای قرار دهیم. 

وزارت جهاد کشاورزی و نیرو هزینه مصرف آب شالیکاران را پرداخت کند
نماینده مردم شهرستان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با بیا اینکه هزینه مصرف آب در فصل زراعی باید توسط وزارت جهاد کشاورزی و نیرو تامین شود، اظهار کرد: پول آب برای کشت در اراضی باید توسط جهاد کشاورزی تامین شود زیرا کشاورزان دیگر توان هزینه پرداخت آن را ندارند. 

جبار کوچکی نژاد با تاکید بر لزوم توجه به صادرات برنج در کشور گفت: صادرات برنج در گیلان باید انجام شود و در غیر اینصورت باز هم برنج در دست کشاورز خواهد ماند. 

به گفته وی، شبکه تعاون روستایی می تواند بخش اعظمی از بازار و قیمت محصولات کشاورزی از جمله برنج را تنظیم کند ولی در چندسال گذشته تعاون روستایی روبه نابودی رفته است. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان