ایتنا - عربستان سعودی در حال بررسی راه هایی برای تبدیل شدن به بزرگ ترین تولیدکننده هیدروژن در جهان است.


دیو ادمونسون، مدیرعامل شرکت نئوم گرین هیدروژن، اعلام کرد این شرکت تا اواسط سال ۲۰۲۴ برای برخی وسایل نقلیه در عربستان سعودی، مانند اتوبوس و کامیون، هیدروژن تولید خواهد کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، ادمونسون تاکید کرد علاوه بر برنامه تولید هیدروژن، راه‌اندازی کارخانه بزرگ‌تر با تمرکز بر صادرات هیدروژن نیز در حال توسعه است.

پروژه هیدروژن نئوم بخشی از طرح توسعه صنعتی و توریستی ۵۰۰ میلیارد دلاری در سواحل دریای سرخ عربستان سعودی محسوب می‌شود و قرار است تولید سوخت برای حمل‌ونقل را در سال ۲۰۲۴ آغاز کند. سرمایه‌گذاری در این پروژه بخشی از برنامه‌های بلندپروازانه ریاض به‌منظور گسترش فعالیت در عرصه صنایع فناوری پاک است؛ زیرا این کشور برای آینده‌ای فراتر از سوخت‌های فسیلی آماده می‌شود.

هیدروژن سبز هنوز بسیار گران‌تر از نفت و گاز طبیعی است اما مسئولان پروژه هیدروژن نئوم می‌گویند اطمینان دارند می‌توانند هزینه‌ها را به اندازه کافی کاهش دهند و قیمت را رقابتی کنند.

کارخانه بزرگ‌تری که مدیرعامل شرکت نئوم گرین هیدروژن از آن نام می‌برد، پروژه‌ای ۸.۵ میلیارد دلاری است که برای تولید ۶۰۰ تن هیدروژن در روز با استفاده از نیروی باد و خورشید طراحی شده است و صادرات سوخت به شکل آمونیاک را در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد کرد.

بنا به گفته ادمونسون، سومین تاسیسات هیدروژنی که در سال ۲۰۲۸ یا ۲۰۲۹ راه‌اندازی می‌شود، احتمالا با هدف تامین انرژی برای صنایع محلی خواهد بود. او در این زمینه توضیح داد: «ما در انتظار سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در نئوم‌ایم. دانش کنونی به کاهش هزینه‌های تاسیسات آینده کمک می‌کند و در همین حال، تلاش‌های دولت‌ها و شرکت‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به افزایش عظیم تقاضا منجر خواهد شد.»

 

به اعتقاد کارشناسان، هیدروژن در آینده روند گذار انرژی نقش مهمی ایفا خواهد کرد. بیشتر کشورهای عمده تولیدکننده انرژی درصدد بهره‌گیری از پتانسیل هیدروژن برای تنوع‌بخشی به منابع درآمد ارزی و همچنین تنوع‌بخشی به اقتصاد از این طریق‌اند. کشورهای اروپایی نیز درصدد افزایش سرمایه‌گذاری در بخش انرژی هیدروژن‌اند. اروپا در نظر دارد سالانه یک‌ میلیون تن هیدروژن سبز تولید کند.

به گفته رامی شبانه، محقق مرکز مطالعات و تحقیقات نفت ملک عبدالله، عربستان سعودی با توجه به وجود پتانسیل بالا برای تولید هیدروژن سبز، برای رقابت در این صنعت شانس زیادی دارد. هزینه تولید هیدروژن سبز در عربستان سعودی کمتر از کشورهای دیگر است. قیمت جهانی هیدروژن بین دو تا هفت دلار در هر کیلوگرم متغیر است اما با توجه به قیمت کم گاز طبیعی و برق تجدیدپذیر در عربستان سعودی که برای تولید هیدروژن ضروری است، هزینه تولید هیدروژن سبز در این کشور کمتر خواهد بود.

با توجه به این شرایط، عربستان سعودی در حال بررسی راه‌هایی برای تبدیل‌ شدن به بزرگ‌ترین تولیدکننده هیدروژن در جهان است و بر اساس افق سال ۲۰۳۰ در نظر دارد سالانه ۲.۹ میلیون تن هیدروژن تولید کند و این میزان را در سال ۲۰۳۵ به چهار میلیون تن برساند.

هیدروژن سبز که به‌عنوان هیدروژن تجدیدپذیر نیز شناخته می‌شود، با انرژی پایدار تولید می‌شود. شناخته‌شده‌ترین روش تولید آن الکترولیز است که در آن، آب (H2O) از طریق الکتریسیته سبز به هیدروژن (H2) و اکسیژن (O2) تقسیم می‌شود. در ضمن، هیدروژن بعد از ترکیب با اکسیژن (عملیات سوختن) به آب تبدیل می‌شود و سوخت آمونیاک نیز بعد از سوختن به آب و اکسید نیتروژن تبدیل می‌شود؛ از سوختن آن‌ها طی این روندها، گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌شود و کاملا پاک است؛ بنابراین در خدمت اهداف زیست محیطی کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی خواهد بود.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان