فصل توت فرنگی را در کردستان بگذرانید

۱۴۰۲/۰۳/۱۱ ۰۸:۲۵ چاپ کد خبر: 184134
اگر این روزها به کردستان سفر کنید، می توانید توت فرنگی های معروف کردستان را با دستان خودتان بچینید، به بازار قدیمی سنندج بروید و در میان رنگ و حریر پارچه های لباس کردی غرق شوید. پس از آن این شهر را از ...

به گزارش ایسنا،  استان کردستان از مهم ترین و بزرگترین استان های تولیدکننده های توت فرنگی است. این روزها در کردستان فصل برداشت توت فرنگی است که به یکی از جاذبه های گردشگری این استان هم تبدیل شده است و هر سال یکی از مقاصد تورهای گردشگری در این فصل مزارع توت فرنگی است. در تعطیلات پیش رو می توانید مهمان کردستانی ها باشید و همراه مردم آن توت فرنگی بچینید و از طبیعت کردستان لذت ببرید.  

این تنها نمونه کوچکی از جاذبه های گردشگری کردستان است. اگر به این استان سفر کردید می توانید به سنندج مرکز استان کردستان بروید و از بازار سنندج ومسجد جامع این شهر، مجموعه پارک تفریحی آبیدر، عمارت آصف، موزه سنندج، عمارت خسروآباد، عمارت و باغ وکیل، عمارت حبیبی (خانه صنایع دستی)، عمارت مشیر دیوان، امامزاده هاجر خاتون و... دیدن کنید.  

بازار سنندج

این بازار در طرف خیابان انقلاب شهر سنندج قرار گرفته و در سال ۱۰۴۶ هجری قمری همزمان با مرکزیت یافتن شهر سنندج به عنوان مرکز حکومت اردلان ها ساخته شد. نقشه این بازار به صورت مستطیل بزرگی است که بر اثر خیابان کشی دوران پهلوی به دو بخش تقسیم شده و بخش شمالی آن، بازار سنندجی و بخش جنوبی آن بازار آصف نام گرفته است. با وجود مراکز خرید جدید، این بازار اما همچنان موقعیت و ارزش خود را به لحاظ تجاری حفظ کرده است.

مسجد جامع سنندج (مسجد دارالاحسان)

این مسجد در ضلع شمالی خیابان امام خمینی (ره) شهر سنندج قرار گرفته است. بر اساس مدارک موجود زمان احداث مسجد مربوط به دوره قاجار بوده و به دستور امان الله خان، والی کردستان در سال ۱۲۲۸ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد در بافت قدیمی شهر سنندج و در کنار «موزه مردم شناسی خانه کرد»، «موزه سنندج» و «عمارت مشیر دیوان» واقع شده که باعث دسترسی آسان گردشگران به تمام این جاذبه ها شده است.

مجموعه پارک تفریحی آبیدر

این مجموعه در غرب سنندج و در خیابان آبیدر قرار دارد. شهر سنندج از فراز  پارک چشم انداز بسیار زیبایی دارد. چندین باغ و چشمه طبیعی در این پارک وجود دارد. یکی از بزرگترین باغ های این مجموعه «باغ امیریه» است و گفته شده بزرگترین سینمای روباز (تابستانی) کشور در این باغ جای گرفته است. این مجموعه از گذشته های دور تفریحگاه مردم سنندج بوده و کوه آبیدر دارای محبوبیت خاصی در میان مردم است.

عمارت آصف (خانه کرد)  

«خانه کرد»، موزه مردم شناسی مناطق کردنشین و از جمله بزرگترین موزه های مردم شناسی مربوط به یک قوم در ایران است که در خیابان امام خمینی (ره) در شهر سنندج واقع شده است. این موزه در عمارت آصف دایر شده و این عمارت یکی از بزرگترین عمارت های عیانی شهر سنندج است که دارای ارزش های ویژه معماری از لحاظ آجرکاری، گچ بری، اُرسی سازی است و حمام آن زیباترین حمام خصوصی در بین حمام های سنندج است. بنای اولیه این بنا به دوره صفویه مربوط بوده و در دوره های قاجار و پهلوی تکمیل تر شده است.

موزه سنندج

این موزه در خیابان امام خمینی (ره)، کوچه حبیبی و در بخش بیرونی «عمارت ملا لطف الله شیخ الاسلام» (که امروزه به خانه سالار سعید مشهور است) قرار دارد و در آن آثار و اشیاء تاریخی کشف شده از استان کردستان و دیگر نقاط ایران به نمایش گذاشته شده است. اُرسی موزه سنندج یکی از نمونه های بی نظیر هنر اُرسی سازی و کار استادکاران سنندجی است. «عمارت ملا لطف الله» از بنا های باقی ماندۀ دوران قاجار است.

این عمارت در خیابان فرعی شهدا قرار دارد و شامل ۷ حیاط با فضاهای مرتبط است و یک حمام خصوصی در داخل مجموعه دارد و  هر یک از حیاط ها نیز دارای آبنما هستند. عمارت توسط میرزا یوسف مشیر دیوان در دوره قاجار ساخته شده است و زیباترین ایوان با طرح کلاه فرنگی در سنندج متعلق به این بنا است. در این عمارت نیز از ارسی های پرکار، تزئینات آجری، کاربندی ها و گچ بری برای تزئین استفاده شده است.

عمارت و باغ وکیل

این مجموعه بزرگ در خیابان کشاورز واقع شده است و شامل سه حیاط با عمارت های مربوطه و یک حمام خصوصی در داخل مجموعه و یک حمام عمومی در خارج از آن است. بخش اصلی عمارت وکیل در دوران زندیه ساخته شده و بخش های دیگر متعلق به دوره های قاجار است. مجموعه دارای تزئیناتی چون آجرکاری های زیبا و اُرسی های پرکار است و حیاط مرکزی دارای سقف شیروانی با طرح کلاه فرنگی است.  

امامزاده هاجر خاتون

این امامزاده در خیابان صلاح الدین ایوبی در محله قدیمی سرتپوله واقع شده است. بر اساس روایات موجود این امامزاده، خواهر امام رضا (ع) است که هنگام سفر به خراسان در کردستان رحلت کرده و در این مکان به خاک سپرده شده است. در مجاورت این امامزاده، مسجد و آرامگاه مشایخ و بزرگان سنندج نیز قرار دارد.

امامزاده پیر محمد 

در بالای تپه ای در داخل شهر سنندج بقعه ای با گنبد مخروطی شکل فیروزه ای رنگی وجود دارد که از همه ی نقاط شهر دیده می شود و متعلق است به امامزاده «محمدبن عمر یحیی» مشهور به «پیرمحمد».

شهرستان بانه، مرکز گردشگری خرید

اگر قصد خرید دارید می توانید به شهرستان بانه در کردستان بروید. البته که در تعطیلات پیش رو، روزهای شلوغی را سپری می کند و تقریبا بیشتر اقامت های آن تکمیل ظرفیت شده است.

 بانه در شمال غربی استان کردستان و در فاصله ۲۴۴ کیلومتری شهر سنندج و در مجاورت مرز عراق قرار گرفته است. بانه شهری کوهستانی با پوشش سبز و کوه نمادین «آربابا» از مهمترین مناطق گردشگری استان است. این شهرستان در سال های اخیر به مهمترین کانون تجاری استان تبدیل شده و در سه سال اخیر بیشترین تعداد گردشگران استان، به علت وجود مراکز و بازارهای خریدِ کالاهای ارزان، طبیعت سرسبز و توسعه مراکز اقامتی و پذیرایی و مهمان نوازی مردم منطقه، به بانه تعلق داشته است.

پارک کوهستانی «دوکانان» و «پیرمراد» از دیگر جاذبه های گردشگری بانه هستند که در مجاورت هم در دامنه کوه آربابا و چشم انداز بسیار زیبا به شهر بانه قرار گرفته اند. زیارتگاه «پیرمراد» به عنوان جاذبه زیارتی که مورد احترام مردم بانه است، داخل این مجموعه قرار دارد. بیشتر مسافرانی که قصد استراحت در دامان طبیعت را دارند به علت وجود امکانات لازم در دامنه کوه زیبای آربابا در این تو پارک کوهستانی توقف می کنند.  

دریاچه سد بانه، تفرجگاه سورین، مراکز خرید شهری و روستای نجنه علیا از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان بانه است.

قلعه باستانی زیویه در سقز

«سقز» مقصد بعدی در کردستان است که یکی ازمهم ترین آثار تاریخی و دیدنی ایران در آن قرار گرفته است؛ قلعه باستانی زیویه. این قلعه باستانی روی یکی از کوه های نسبتا مرتفع در ۵۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر سقز و در روستای زیویه واقع شده و حدود ۷۰۰ سال پیش از میلاد در دوره حکومت اقوام ماد و مانایی ساخته شده است. زیویه، هم از نظر معماری و هم از نظر آثار هنری یکی از شاخص ترین و با ارزش ترین مکان های دوره تاریخی ایران محسوب می شود. در چند فصل کاوش های علمی و باستان شناسی که سال ۱۳۵۴ تا سال ۱۳۸۰ ادامه داشت، نتایج قابل توجهی در زمینه شناخت معماری آن به دست آمد. از جمله اشیاء به دست آمده در این کاوش ها قطعات عاجِ منقوش بود که نقوش حیوانی و صحنه شکار اساطیر روی آن حک شده است. این قلعه عظیم شامل تالارها، حیاط ها، اتاق های متعدد، تالار ستون دار،  انبار غله و ورودی اصلی با پلکان سنگی و قسمت های مختلف است. از مهم ترین اشیاء به دست آورده می توان به سر عقاب طلایی و گردنبند طلایی اشاره کرد که در موزه آثار ملی نگهداری می شود.

غار کرفتو

غار کرفتو یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استان کردستان است که در ۷۱ کیلومتری شمال شهر دیواندره قرار گرفته است. غار کرفتو جزو زیباترین و با اهمیت ترین غارهای طبیعی و دست کند ایران محسوب می شود که در ادوار مختلف مورد استفاده قرار گرفته و سکونتگاه انسان بوده و در هر دوره تاریخی برای سکونت تغییر حالت داده شده و فضاهایی با معماری صخره ای در چهار طبقه و در دل کوه حفر شده است. به دلیل وجود کتیبه یونانی بر سر در یکی از اتاق های طبقه سوم، از آن به عنوان معبد هرکول نام می برند. ستون فقرات غار ۷۵۰ متر طول دارد و در درون غار فضاها و راهروها و دالان های متعددی را به وجود آورده اند که در میان غارهای دست کند، از معماری کاملی بهره مند برده است.  

این غار مهم ترین جاذبه تاریخی قابل بازدید استان کردستان است که موقعیت کم نظیر آن در مجاورت سایر سایت های تاریخی مانند قلعه باستانی زیویه و مجموعه جهانی تخت سلیمان (آذربایجلن غربی) موجب شده است این اثر مورد توجه و بازدید گردشگران قرار گیرد. در این مجموعه تسهیلاتی چون پارکینگ، سکوهای استراحت، سرویس بهداشتی، پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی و مرکز اطلاع رسانی گردشگران وجود دارد.

سوغاتی های کردستان

کردستان همانند دیگر مناطق کشور دارای شیرینی ها و خوراکی های خاص است که سوغات استان را تشکیل می دهند. مهم ترین شیرینی که خاص شهر سنندج است، شیرینی کنجد است. این شیرینی در دو نوع «شکری» و «گز انگبین» عرضه می شود. از دیگر شیرینی ها می توان به نان برنجی، بادام سوخته و نوعی باسلوق اشاره کرد که معمولاً توسط گردشگران به عنوان سوغاتی خریده می شود.

«کماج» و نوعی حلوا سوهانی از شیرینی های محلی شهرستان بیجار هستند. انواع تخمه بو دادۀ آفتابگردان از سوغاتی های شهرستان سقز محسوب می شود. همچنین به علت وضعیت جغرافیایی و کوهستانی کردستان، خشکبار به عنوان سوغات در تمام شهرستان های استان کردستان عرضه می شود، به ویژه در شهر بانه نوعی مویز سیاه که شربت آن بسیار مقوی و مغذی است، در آبمیوه فروشی ها عرضه می شود.

بیشتر مراکز خرید شیرینی و سوغات استان در شهر سنندج و در خیابان فردوسی روبروی سینما بهمن قرار دارد.

صنایع دستی کردستان

مهمترین و شاخص ترین صنایع دستی استان کردستان شامل فرش و گلیم سنندج، فرش بیجار، گلیم بیجار، موج بافی، جانماز و سجاده، نمدمالی، شال بافی، نازک کاری، ابزارآلات موسیقی، اُرسی سازی و گِره چینی، کلاش بافی، پولک دوزی، زیورآلات سنتی و سفالگری است. مراکز خرید صنایع دستی در شهر سنندج خیابان شهدای جنوبی و بازار سنتی آن است.

* برگرفته از اطلاعات اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان