رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه موضوع مولدسازی در کشور ناشناخته است، گفت: در حال حاضر مولدسازی به استان ها واگذار و موانع سر راه آن برداشته شده و با انجام صحبح آن مشکلات کشور زودتر برطرف می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروزدر جلسه شورای اداری رودبار در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان با بیان اینکه تمرکززدایی از مرکز و واگذاری کارهایی از جنس تصدی گری و محلی به استان ها، یکی از موضوعات مهمی است که باید دنبال شود، اظهار کرد: یکی از گره هایی که باعث هزینه اضافی در کار می شود به دلیل تمرکزگرایی است.

وی با طرح این سؤال که چرا باید تنظیم آرد نانوایی نیز در مرکز انجام شود بیان کرد: باید پنل اصلی آن در مرکز باشد اما دخالت در توزیع آن باید بر عهده بخشداری هر منطقه باشد  که این ظرفیت از سال گذشته در دولت فعلی فراهم شده و باید توزیع آرد به گونه ای باشد که هیچ نانوایی در جریان پخت نان با کمبود آرد مواجه نشود.

قالیباف با اشاره به اینکه در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰، تبصره ۱۸ بودجه در حوزه اشتغال به نحوی تصویب شد که اعتبارات این حوزه به استانداری ها واگذار شود، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ این طرح به خوبی اجرا نشد که حتی به نظر می رسد اعتبارات این حوزه در این سال به ۱۰ درصد هم نرسید اما در سال ۱۴۰۲ با توجه به گفت و گویی که با رئیس جمهور داشتیم به این نتیجه رسیدیم که تخصیص اعتبارات حوزه اشتغال بار دیگر از مسیر قانونی خود طی شود و بدون طی مسیر سازمان برنامه و بودجه از طریق حسابی در خزانه داری هر استان، به این حوزه تخصیص می یابد که رقم قابل توجهی به میزان حدود ۱۴۰ همت خواهد بود صورت گیرد.

به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، در چنین شرایطی این تصمیم می تواند به اقتصاد خُرد استان ها و در استانی مانند گیلان در حوزه صنایع دستی، گردشگری و صادرات کمک کند و در نهایت مسؤولان استانی از استاندار تا مدیران باید نسبت به نحوه تخصیص این اعتبار پاسخگو باشند.

مولدسازی از دارایی های غیرمنقول و غیرنیاز، مشکلات کشور را برطرف می کند

وی با تأکید بر اینکه موضوع مولدسازی در کشور ناشناخته است، افزود: زمانی که من وارد نیروی انتظامی شدم سهم این نهاد ۳.۲ درصد از بودجه عمومی بود و زمان خروج من از ناجا این میزان با ۰.۲ درصد کاهش به ۳ درصد رسید اما تصور بر این بود که بودجه ناجا افزایش یافته چرا که ظرف این مدت اقدامات زیادی صورت گرفت، سیستم نوسازی شد و تعداد پاسگاه ها نیز افزایش یافت.

وی با ابراز تأسف از اینکه نوع نظارت در برخی دستگاه های نظارتی باعث شده شجاعت از مدیران گرفته شود و از ظرفیت ها استفاده نشود، تصریح کرد: در حال حاضر مولدسازی به استان ها واگذار و موانع سر راه آن برداشته شده و لذا می خواهم جلسه مولدسازی هر هفته در استان برگزار شود تا مشکلات کشور زودتر برطرف شود البته که این مولدسازی ها صرفاً برای دارایی های غیرمنقول و غیرنیاز است و شامل سهام در بورس نمی شود.

ناترازی و بدمصرف کردن برق و گاز مشکلات حوزه انرژی

قالیباف با اشاره به اینکه برای تولید هر متر مکعب انرژی هشت دلار اما برای صرفه جویی همین میزان تنها یک دلار بودجه نیاز است، بیان کرد: اگر روش های غلط را اصلاح کنیم می توانیم کمبود و ناترازی حوزه انرژی را برطرف کنیم که در حال حاضر ۱۰۴ میلیارد دلار در سال از محل هدر رفت انرژی به باد می دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات حوزه انرژی برق از طرفی به علت ناترازی در حوزه برق و گاهی به دلیل بد مصرف کردن است، افزود: حل موضوع در این حوزه نیازمند راهکارهای میان مدت و بلندمدت است اما شما مدیران استانی باید ناترازی ها را در زمان تابستان و زمستان مدیریت کنید.

معضل زباله های سواحل گیلان بدون هزینه و ظرف سه سال قابل حل است

قالیباف با بیان اینکه در زمان زلزله رودبار، جزو نخستین گروه هایی بوده که برای خدمت رسانی خودش را به رودبار رسانده است، گفت: بعد از ۳۰ سال آمده ایم تا برخی مشکلات منطقه را بررسی کنیم که از اهم آن مشکل حوزه آب است و ما با همه وجود تلاش می کنیم که مشکل آب گلستان، مازندران و گیلان حل شود.

وی با بیان اینکه بحث مدیریت زباله سواحل گیلان نیز از جمله مواردی است که با وجود اینکه قابل حل است اما حدود ۵۰ سال است ادامه دارد، تصریح کرد: موضوع زباله موضوعی قابل حل است، همه ابعاد این مسئله را می شناسم و این موضوعی است که در بدترین شرایط و بدون هزینه ظرف مدت سه سال قابل حل است اما هنوز ۵۰ سال است روی زمین مانده است.

قالیباف با بیان اینکه امروز بخشی از قدرت جمهوری اسلامی در دست ماست که ثمره خون شهدا و امام شهدا است، گفت: باید با اختیاراتی که داریم بتوانیم برای مردم و رفع مشکلات آنها کار کنیم.

وی با اذعان به اینکه دشمنی دشمنان انقلاب پایان نمی پذیرد، گفت: طبق فرمایشات رهبری سنت های الهی تغییر ناپذیر بوده و خداوند پیروزی مؤمنان را تضمین کرده است و از دید من دشمنان ما فقط به دنبال این هستند که جمهوری اسلامی در حوزه توزیع قدرت، یک الگوی موفق نباشد و زمین بخورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنها استقلال از جنسی که ما به دنبال آن هستیم را نمی خواهند،بیان کرد: اگر ایران قدرتمند را می خواهیم باید کارآمدی دین در جامعه را به اثبات برسانیم و اگر می خواهیم راه امام (ره) و شهدا را پاس بداریم باید الگوی جمهوری اسلامی را موفق جلوه دهیم. ما می خواهیم پرقدرت باشیم و به الگو تبدیل شویم.

به گزارش فارس، رئیس مجلس شورای اسلامی، صبح امروز به منظور شرکت در مراسم بزرگداشت قیام پانزده خرداد با محوریت شهید یونس رودباری به استان گیلان سفر کرد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان