نماینده عالی دولت در گیلان از بهره برداری با بین اینکه با اشاره به اهمیت آزادراه قزوین ـ رشت در توسعه گیلان و کاهش بار ترافیکی منطقه گفت: هشت کیلومتر باقیمانده آزاد راه قزوین رشت تا پایان سال جاری تکمیل ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان رودبار، در سالن اجتماعات فرمانداری رودبار با حضور محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گیلان با تقدیم هشت هزار شهید یکی از ولایتمدار ترین استان های کشور است، اظهار کرد: سفر ریاست محترم  مجلس شورای اسلامی به گیلان برای دومین بار در یک سال اخیر نشان دهنده اهمیت این استان در حوزه های مختلف است.

وی با اشاره به رفع برخی از مشکلات گیلان در عرصه های زیرساختی گفت: در طی یک سال و نیم گذشته اقدامات خوبی برای رفع مشکلات استان انجام شده ولی برای رفع برخی دیگر معضلات و تکمیل پروژه های مهم استان نیاز به حمایت ملی داریم.

استاندار گیلان، رودبار را با توجه با ویژگی های خود پیشانی این استان معرفی کرد و افزود: رودبار با توجه به ویژگی های خود پیشانی استان گیلان بوده و از لحاظ وسعت برترین شهرستان گیلان و همچنین در حوزه کشاورزی، گردشگری و صنایع دستی دارای ویژگی های مهمی است.

عباسی با تأکید بر رفع بسیاری از مشکلات کارخانجات صنعتی در گیلان در چند وقت اخیر بیان کرد: با تلاش های صورت گرفته تاکنون بیش از ۱۷۸ واحد تولیدی و صنعتی گیلان احیا شده که بخش اعظمی از آنان در شهرستان رودبار می باشد.

وی با اشاره به اینکه در برخی از ایام سال به اندازه میزان جمعیت گیلان مسافر وارد این استان می شود، گفت: در گیلان شاهد حضور گردشگران بسیار زیادی هستیم لذا با توجه به حضور گردشگران برای تأمین، مایحتاج از جمله مرغ و نان به هیچ مشکلی برنخوردیم.

نماینده عالی دولت در گیلان از رتبه سونی این استان در تولید مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: گیلان در تولید مرغ رتبه پنجم کشور  را داشته است و اکنون به رتبه سوم دست یافته ایم، لذا با توجه به نیاز استان اکنون میزان تولید مرغ در این استان به روزانه ۵۰۰ تن رسیده است که نیاز داخلی استان می باشد.

به گفته عباسی بخش قابل توجهی از مرغ استان های همجوار مانند البرز، قزوین، تهران و اردبیل توسط واحدهای مرغ گیلان تامین می شود.

وی با بیان اینکه گیلان در عرصه تولیدات کشاورزی و از جمله برنج دارای رتبه دوم کشوری است، افزود: درخصوص تأمین منابع آبی همواره دارای مشکلاتی بودیم ولی با مدیریت جهادی مشکلی برای شالیکاران ایجاد نشده و این امر در حال کنترل است.

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت توربین های بادی و انرژی خورشیدی در تأمین انرژی استان، بیان کرد: در حوزه انرژی مثل برق و گاز نگذاشتیم مردم دچار مشکل شوند که مهمترین دلیل آن استفاده از توربین های بادی در لوشان و تلاش برای بهره مندی از انرژی خورشیدی در شهرستان رودبار می باشد.

عباسی، احیای کارخانه معدن سنگرود را نماد مدیریت جهادی دولت سیزدهم در کشور دانست و تصریح کرد: در این کارخانه ۲ الی سه هزار نفر مشغول به فعالیت بودند که در چندسال گذشته به دلیل برخی سوء مدیریت ها نابود شد، ولی با پیگیری مدیران استانی و تلاش های وزیر وقت صمت، این کارخانه احیا شده و مراحل تامین تجهیزات در حال انجام است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی در گیلان گفت:
۱۰ محصول کشاورزی ارزش افزوده در گیلان وجود دارد به طوری که در حوزه زیتون به جای خام فروشی اقدام به تولید ارزش افزوده از جمله روغن کشی کرده و اکنون ۵۰ کارخانه روغن کشی زیتون در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان با ابراز خرسندی از کاهش نرخ بیکاری در این استان افزود: یکی از شعارهای دولت سیزدهم کاهش نرخ بیکاری در کشور است و اکنون خ بیکاری در گیلان نسبت به میانگین کشوری ۳.۹ دهم کشور کمتر است و تلاشیم این آمار را کاهش کنیم.

عباسی با اشاره به اهمیت آزادراه قزوین ـ رشت در توسعه گیلان و کاهش بار ترافیکی منطقه گفت: آزادراه دارای اهمیت بوده و در سفر ریاست محترم جمهوری اعتباراتی در نظر گرفته است از این رو در تلاشیم تا این هشت کیلومتر را تا پایان سال تکمیل کنیم.

وی با تأکید بر اهتمام دولت سیزدهم در تکمیل پروژه های ریلی در کشور افزود: با پیگیری های صورت گرفته راه آهن  ـ رشت ـ کاسپین تا چند ماه آینده تکمیل شده و به بهره برداری می رسد.

رودبار در حوزه زیرساختی با معضلاتی مواجه است

نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه شهید یونس رو باید نخستین شهید نهضت امام خمینی(ره) بوده است،  اظهار کرد: وجود شهدایی همچون شهید یونس رودباری نشان دهنده ولایتمداری مردم گیلان و شهرستان رودبار در طول تاریخ نهضت انقلاب اسلامی است.

مهرداد گودرزوند چگینی با اشاره به مهاجر پذیر بودن شهرستان رودبار گفت: ۷۰ درصد منابع استان از جمله مصالح، کشاورزی و آب در این استان تأمین می شود ولی متأسفانه در حوزه امکانات و زیرساخت ها کماکان با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی وجود ۱۰ هزار هکتار باغ زیتون را نشان دهنده اهمیت کشاورزی در شهرستان رودبار برشمرد و بیان کرد: سه هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی شالیزاری، ۸۰ هکتار باغ انار، ۹۰ هکتار باغ گردو و ۹۰ هکتار فندق نشان از نقش این شهرستان در تأمین زنجیره غذایی کشور د استان می باشد.

نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور گذشته در خصوص حل مشکلات رودبار اقداماتی خوبی انجام شده است، تصریح کرد: زیرساخت های شهرستان رودبار بعد از زلزله سال ۶۹ به طور کامل از بین رفت ولی اکنون علیرغم اقدامات مهم دولت سیزدهم در راستای حل این مشکلات  برخی از این معضلات کماکان وجود دارد.

 

اعتبارات بودجه ای گیلان افزایش پیدا کند

رئیس مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه مدیران باید به طور جهادی عمل کرده و در راستای حل مشکلات کشور از هیچ تلاشی دریغ نکنند، اظهار کرد: گیلان دارای ۲ میلیون جمعیت است ولی اکنون چیزی بالغ بر یک میلیون مسافر وارد استان شده است و انتظار داریم بودجه درنظر گرفته برای گیلان بیش از گذشته باشد زیرا این بود که کفاف جمعیت استان را نمی دهد .

محمدرضا احمدی با تأکید بر لزوم توجه به تکمیل پروژه های عمرانی مهم در گیلان افزود:برای تکمیل پروژه های زیرساختی و عمرانی از جمله هشت کیلومتر آزاد راه قزوین_رشت باید میزان بودجه تعلق گرفته به گیلان افزایش پیدا کند.

وی ترافیک ورودی و خروجی رودبار را یکی از بزرگترین مشکلات استان در فصول مختلف سال برشمرد و  افزود: ترافیک ورودی و خروجی رودبار به یک معضل مواجه شده است و باید تمهیداتی در ابن خصوص انجام شود تا دیگر شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

هزینه های کشاورزی کاهش یابد، راضی به افزایش قیمت برنج نیستیم

سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن تسلیت ایام ارتحال امام (ره) و گرامیداشت قیام ۱۵ خرداد، ضمن تشکر از دکتر قالیباف برای تشکیل گروهی جهت حل مشکلات حوزه برنج و آب استان گیلان، اظهار کرد: براساس ماده ۲۳ اجازه داده شده است سدی روی رودخانه قزل اوزن زده شود، که اگر جلوی آن گرفته نشود مشکلات زیادی در استان گیلان به وجود می آید.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه مردم استان گیلان تک محصولی هستند و شغل دیگری ندارند، تصریح کرد: هزینه کشاورزی پایین بیاید، ما قیمت برنج را افزایش نمی دهیم و راضی به آن نیستیم که احداث این سد با استفاده از ماده ۲۳ برای ما مشکل ایجاد می کند و هزینه را افزایش می دهد که لازم است حذف شود. موضوع کود و سم نیز از دیگر مسائلی است که کشاورزان را نیازمند توجه به آن کرده است.

توسعه گردشگری گیلان مسیری برای تأمین معیشت مردم در کنار کشاورزی

پرویز محمدنژادقاضی محله نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با تأکید بر تأمین امکانات رفاهی مردم، اظهار کرد: کشاورزی یکی از موضوعاتی است که حل مشکلات آن می تواند به توسعه رفاه و آسایش مردم کمک کند که در این زمینه رسیدگی به حوزه آب کشاورزی ضروری است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر ضرورت تشکیل کارگروهی برای حل ریشه ای این معضل، گفت: لازم است با پیگیری معضل آب بتوانیم گامی در حوزه توسعه کشاورزی استان برداریم.

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری می تواند در کنار کار کشاورزی به تأمین معیشت مردم گیلان کمک کند، افزود: باید تلاش شود تا زیرساخت های مورد نیاز تأمین و یا تسهیلات در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان