به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، ایجاد چتر حمایتی و توانمندسازی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه از طریق سازماندهی و تسهیل دسترسی آنها به منابع، آموزش و ترویج تعاون از مهمترین اهداف این سند ...

سیاوش اقاجانی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در رشت،  با اشاره به برگزاری نخستین نشست شورای سند توسعه تعاون در کشور به میزبانی گیلان اظهار کرد: سند توسعه تعاون ۱۰ سال پیش تدوین شد اما به مرحله اجرا نرسید و هیچ گونه حمایتی طی این ۱۰ سال از بخش تعاون صورت نگرفت.

وی با تشریح اهداف و جزئیات این سند توسعه تعاون افزود: با توجه به اهمیت بخش تعاون و رویکرد دولت سیزدهم در مردمی سازی اقتصاد با دستور رئیس جهمور این سند در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفت و در اسفند ماه ۱۴۰۱ جهت اجرا ابلاغ شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان، با بیان اینکه ایجاد هماهنگی بین دستگاها و مشخص کردن متولیان بخش تعاون یکی از اهداف این سند است، گفت: تکالیف عمومی و یکسان برای هر یک از دستگاه ها  و برای ۲۱ دستگاه نیز تکالیف تخصصی تعیین شده است.

رئیس شورای هماهنگی مدیران گیلان در تشریح اعضای شورای سند توسعه تعاون افزود: ریاست این شورا به عهده استاندار و دبیری آن نیز به عهده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان است.

آقاجانی با بیان اینکه باتوجه به اشتغال  بیش از ۳۳ هزار نفر در تعاونی های گیلان، سهم بخش تعاون از اشتغال استان  هفت درصد اعلام شده است، گفت: یکی از اهداف مهم سند توسعه تعاون افزایش آمار هفت درصدی سهم بخش تعاون از اشتغال به ۲۰ درصد است.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، ایجاد چتر حمایتی و توانمندسازی اقشار متوسط و کم درآمد جامعه از طریق سازماندهی و تسهیل دسترسی آن ها به منابع، آموزش و ترویج تعاون از مهمترین اهداف این سند توسعه تعاون می باشد.

وی با تأکید بر اینکه  در تمام تسهیلاتی که در بخش اقتصاد کشور وضع می شود سهم بخش تعاون باید مشخص و به آن تخصیص داده شود، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تلاش شد تا در خصوص تسهیلات تبصره ۱۶ این اتفاق در گیلان رخ دهد و  حدود ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش تعاون مصوب و ۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت شد که مابقی نیز در دستور کار برای پرداخت قرار دارد.

رئیس شورای هماهنگی مدیران گیلان با اشاره به نخستین نشست شورای سند توسعه تعاون گیلان گفت: در این نشست مصوب شد سهم بخش تعاون استان از تسهیلات تبصره ۱۸ مشخص و ابلاغ و از محل تفاهمنامه سه جانبه برای بخش تعاون در سال جاری سه هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که یکصد میلیارد تومان از این میزان برای استان گیلان قابل پیش بینی می باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان  گیلان، با بیان اینکه حمایت های بخش تعاون فقط به تسهیلات محدود نمی شود، گفت: طبق سند توسعه تعاون دستگاهای متولی باید ظرفیت های بلا استفاده خود را در اختیار بخش تعاون قرار دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تأکید بر اینکه  گیلان در تشکیل تعاونی توسعه و عمران جز سه استان اول کشور است، افزود: ۱۰ تعاونی توسعه و عمران در استان تشکیل شده، سه تعاونی در حال ثبت و مابقی نیز در حال تشکیل هستند.

آقاجانی با بیان اینکه اجرای شایسته سند توسعه بخش تعاون، مردمی سازی اقتصاد و عدالت محوری که دو رویکرد مهم دولت سیزدهم است، گفت: استاندار به عنوان رئیس شورای سند توسعه تعاون در حمایت از تعاونی های توسعه عمران قادر است،  فرمانداری ها و شهرداری ها را مکلف کند تا پروژه های خود را به تعاونی توسعه و عمران واگذار کنند.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان