تروئیکای اروپایی در بیانیه خود در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، از فعالیت های هسته ای ایران انتقاد کردند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: ما از طرف فرانسه، انگلیس و آلمان از گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی برای گزارش اخیر و همچنین از آپارو، معاون مدیرکل برای توضیحات فنی اش تشکر می کنیم. تروئیکای اروپایی از آژانس برای گزارش بی طرفانه اش در رابطه با برنامه هسته ای ایران قدردانی می کند و از مدیرکل می خواهد تا شورا را در جریان تمامی فعالیت ها و تحولات لازم برای شفاف سازی درباره ایران قرار دهد. ما می خواهیم تا قدردانی خود از حرفه ای گری و همچنین کار منصفانه آژانس علی الخصوص در زمینه بازرسی از تاسیسات ایران ابراز کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما هیچ تغییر اساسی در رفتار ایران ندیده ایم. ایران در زمان گزارش به تشدید برنامه هسته ای خود ورای هرگونه توجیه غیرنظامی ادامه داده و هیچ عزمی از خود برای اجرای تعهدات خود ذیل بیانیه مشترکی که در ماه مارس بر سر آن توافق شد، نشان نداده است. گزارش مدیرکل نشان می دهد که ایران به مسیر تشدید چشم گیر برنامه هسته ای خود ادامه داده است.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه اعلام کردند: اول اینکه ایران به بسط بیشتر ذخایر اورانیوم با غنای ۵، ۲۰ و ۶۰ درصد ادامه داده است. ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران درحال حاضر بیش از ۲۱ برابر حد برجام است. ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با افزایش تقریبا ۳۳ درصدی به ۱۱۴.۱ کیلوگرم به شکل هگزافلوراید اورانیوم رسیده است.

سه کشور اروپایی ادامه دادند: همگی ما در شورای حکام این را به چشم گسترش عظیم برنامه هسته ای ایران می بینیم و این سوالات جدی درخصوص هدف این فعالیت ها ایجاد می کند.

در بیانیه همچنین آمده است: دومین مورد این است که ایران به نصب بیشتر آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته ادامه می دهد و با این کار به طور دائم توانمندی های غنی سازی خود را افزایش می دهد و از ارزش برجام می کاهد.

تروئیکای اروپایی عنوان کردند: مورد سوم این است که با توجه به جدیت فعالیت هایی که می توانند گام های کلیدی در جهت توسعه تسلیحات هسته ای تلقی شوند، ما باید درخصصوص فعالیت های حائر اهمیت انجام گرفته در رابطه با اورانیوم فلزی و اطلاعات حاصله غیرقابل بازگشت از آن یادآوری کنیم. ما همچنان از ایران می خواهیم که هیچ گونه فعالیت بیشتری در رابطه با تولید اورانیوم فلزی - که باعث کاهش ارزش عدم اشاعه هسته ای برجام نیز می شود - ادامه ندهد.

انگلیس، فرانسه و آلمان در ادامه این بیانیه مشترک ذکر کردند: ذرات اورانیوم یافت شده با غنای ۸۳.۷ درصد نشانگر جدیت تشدید برنامه های هسته ای ایران است. این غنی سازی به شدت با میزان اعلام شده از سوی ایران مغایر است و تحولی به شدت جدی و بی سابقه محسوب می شود که هیچ گونه توجیه غیرنظامی معتبری ندارد. با اینکه مدیرکل گزارش داده که اطلاعات ارائه شده با توضیحات ایران "متناقض نیست"، اهمیت کشف تغییرات اعلام نشده در ساختار آبشار در فردو باید کاملا درک شود. اول اینکه این اقدام درکنار باقی برنامه هسته ای ایران، این کشور را به طرز خطرناکی به فعالیت های مرتبط با تسلیحات هسته ای نزدیک کرده است. دوم اینکه ایران همچنان درحال استفاده از ساختاری است که تولید مواد با غنای بالا را ممکن می سازد و این نشان دهنده بی اعتنایی ایران با جدیت این تحولات است.

تروئیکای اروپایی در این باره افزود: شرایط کشف این مسئله از طریق بازرسی اعلام نشده و همچنین انباشت عمده اورانیوم با غنای بالا زنگ خطرها را به صدا درآورده است. ایت اقدامات نشان می دهند که ایران توانایی های مناسب برای تحقق اهداف مرتبط با سلاح هسته ای را به دست آورده است. این وظیفه جامعه بین المللی علی الخصوص شورای حکام است که از ایران بخواهند به فعالیت های غنی سازی که باعث ایجاد سوالات جدی در رابطه با هدف برنامه هایش می شود، نپردازد. این تشدید برنامه های هسته ای درحالی رخ داده است که آژانس به مدت دوسال است که به اطلاعات مرتبط سانتریفیوژها و تولید قطعات دسترسی ندارد. تصمیم ایران مبنی بر برداشتن تجهیزات نظارتی آژانس تبعات اساسی بر توانایی یا سازمان برای تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران گذاشته است. ما از ایران می خواهیم که به نصب مجدد تجهیزات در تمامی مکان هایی که آژانس بین المللی انرژی اتمی لازم می داند بپردازد و فیلم های دوربین ها ازجمله اطلاعات ضبط شده میان فوریه ۲۰۲۱ و ژوئن ۲۰۲۲ را ارائه دهد. این اقدام باید بدون تاخیر اتفاق بیافتد. ما همچنین خاطرنشان می شویم که ایران ذیل توافق جامع پادمانی به طور قانونی موظف است تا کد اصلاح شده ۳.۱ را اعمال کند و نمی تواند آن را تغییر دهد یا به طور یکجانبه از آن خارج شود.

سه کشور اروپایی در بیانیه خود عنوان کرد: ما متاسفیم که اجرای بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان بسیار محدود و پایین تر از حد انتظارات بوده است. با اینکه آژانس از حصول "برخی پیشرفت ها" اطلاع داده است اما به طور واضح عنوان کرده که "این روند باید پیوسته باشد تا تمامی تعهدات بدون تاخیر بیشتر تکمیل شوند".

اینکه ایران فورا به اجرای تمام بیانیه مشترک بپردازد، به شدت حائز اهمیت است. این فعالیت ها تهدیدی واضح علیه امنیت منطقه ای و جهانی هستند. ما عمیقا متاسفیم که ایران سال گذشته توافق منصفانه و متعادل هماهنگ کننده برجام را نپذیرفت و به جای آن تصمیم گرفت تا برنامه هسته ایش را تسریع کند. ایران مسئول کامل این شرایط است. ما از ایران می خواهیم تا فورا تشدید هسته ای خود را متوقف کند و از آن بازگردد و با اجرای مجدد پروتکل الحاقی، اجازه دهد تا آژانس بین المللی انرژی اتمی شفافیت کامل داشته باشد.

در انتهای بیانیه آمده است: ما به رایزنی با شرکای بین المللی درخصوص بهترین راه رسیدگی به تشدید هسته ای خطرناک ایران ادامه می دهیم. ما از ایران می خواهیم که تنش زدایی کندو انتظار داریم که گام های سریع و ملموس بیشتری در جهت اجرای تعهدات مرتبط با بیانیه مشترک برای نظارت و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام دهد. ما به اتخاذ تمامی گام های دیپلماتیک جهت جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای متعهد هستیم. ما از مدیرکل می خواهیم تا شورای حکام را تا پیش از جلسه ماه سپتامبر درجریان (تحولات) قرار دهد و در صورت لزوم بروزرسانی های پیش از موعد خود را ارائه کند. ما همچنین از آژانس می خواهیم تا گزارش خود را برای عموم منتشر کند.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان