نماینده روسیه در سازمان های بین المللی واقع در وین از عدم تلاش غرب برای حصول توافق بر برجام انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی واقع در وین روز سه شنبه در توییتی در واکنش به اظهارات مطرح شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در نشست شورای حکام نوشت: غرب در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نگرانی ها و شکایت های متعددی را درخصوص برنامه هسته ای ایران مطرح کرد. جدی گرفتن آن ها سخت است؛ چراکه آمریکا و تروئیکای اروپایی می توانند با بازگشت به مذاکرات وین برای نهایی سازی توافق بر سر برجام به حل وفصل سریع مشکلات کمک کنند.

وی در توییت دیگری نوشت: آیا عدم آمادگی مذاکره کنندگان غربی برای نهایی سازی مذاکرات وین به معنای آن است که علی رغم تمامی شکایت های شان، آن ها کم و بیش از وضعیت کنونی مسائل پیرامون برنامه هسته ای ایران راضی هستند؟ اگر نیستند چرا دیپلماسی را رها کرده اند؟

اولیانوف در جلسه شورای حکام نیز گفته بود: حال ما بیش از هر زمان دیگری به موضع روشن شورای حکام در حمایت از احیای برجام نیاز داریم. ما نباید درباره نقشه جایگزینی که بتواند از پیدایش مشکلات جدید جلوگیری کند، توهم داشته باشیم. هیچ نقشه جایگزینی وجود نداره و در آینده نیز وجود نخواهد داشت.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان های بین المللی در وین در بیانیه ای درباره نظارت و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس که در وبگاه هیات اتحادیه اروپا در وین منتشر شده است، بدون اشاره به این که رژیم صهیونیستی با در اختیار داشتن تنها زرادخانه اتمی در خاورمیانه، امنیت و ثبات این منطقه را تهدید می کند، درباره فعالیت های هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده و گفت: اتحادیه اروپا به عنوان یک اولویت مهم امنیتی از نظر دیپلماتیک و سیاسی روی ازسرگیری اجرای محدودیت های ضروری برنامه هسته ای ایران سرمایه گذاری می کند تا اطمینان حاصل شود که ایران به یک سلاح اتمی دست پیدا نمی یابد. خطر اشاعه تسلیحات هسته ای در منطقه در نتیجه پیشرفت هسته ای ایران افزایش یافته است.

نماینده اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه درباره اجرای توافق هسته ای(برجام) گفت: اتحادیه اروپا نسبت به برجام متعهد است. ما متاسفیم که ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است. در عوض، به توسعه چشم گیر برنامه هسته ای خود ادامه می دهد. این با حمایت سیاسی کشورهای عضو اادهی اروپا و تلاش های متمرکز غرب برای ازسرگیری اجرای کامل برجام مغایرت دارد. اتحادیه اروپا از تمامی کشورها می خواهد که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حمایت کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مایلیم تاکید کنیم که برجام موضوعی از تعهدات قانونی الزام آور ایران ذیل ان پی تی است که برای اجرای مقررات جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته ای اهمیت دارند.

نماینده اتحادیه اروپا در ادامه گفت: اتحادیه اروپا عمیقا نگران گزارش های متوالی آژانس بین المللی انرژی اتمی است که مستندات توسعه نگران کننده برنامه هسته ای ایران را ارائه می کند. ایران تا اندازه زیادی از تعهدات برجامی خود فاصله گرفته است، به ویژه در زمینه توسعه ظرفیت غنی سازی هسته ای و تولید اورانیوم با خلوص بالا. اقدامات ایران که هیچ توجیه غیرنظامی باورپذیری در (چارچوب) برنامه هسته ای اعلام شده آن ندارد، در بردارنده خطراتی جدی در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی است.

در این بیانیه، همچنین با ابراز نگرانی از ظرفیت بالای غنی سازی اورانیوم در ایران، غنی سازی در سطح بالا و کیفیت بازرسی آژانس در ایران، مطرح شد: ما قویا از ایران می خواهیم رویه نگران کننده هسته ای خود را تغییر دهد، بدون تاخیر بیشتر به اجرای تعهدات سیاسی خود در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته ای بازگردد و اجرای اقدامات نظارتی و راستی آزمایی مربوط به برجام و پروتکل الحاقی آن را ازسر بگیرد.

لارا هولگیت، نماینده آمریکا در نزد سازمان های بین المللی در وین نیز در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که هم اکنون در وین در حال برگزاری است، در بیانیه ای درباره نظارت و راستی آزمایی آژانس در ایران گفت: «همان طور که در گزارش مدیرکل تشریح شده است، ایران به توسعه فعالیت های هسته ای خود فراتر از محدودیت های برجام ادامه می دهد. به ویژه آن که ما تاکید کرده ایم تولید اورانیوم غنی شده توسط ایران تا سطح ۶۰ درصد هیچ هدف باورپذیر صلح آمیزی ندارد.»

با وجود این که مقامات ایران ادعای غرب مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته ای ایران را رد کرده و گفته اند برنامه هسته ای ایران علیرغم پیشرفت های بی سابقه، صرفا اهداف صلح آمیز را دنبال می کند و تولید و به کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی آن ندارد، هولگیت با قرائت این بیانیه افزود: «امروزه، هیچ کشور دیگری در جهان از اورانیوم غنی شده تا سطح ۶۰ درصد برای اهدافی استفاده نمی کند که ایران ادعا می کند. ما باز هم از ایران می خواهیم  به این فعالیت عمیقا نگران کننده و مغایر با رفتار تمامی کشورهای جهان پایان دهد. استدلال ایران این است که دیگران به طور غیرعادلانه ای با آن مخالفت می کنند و آن را هدف قرار داده اند. واقعیت امر این است که ایران با عملکردش، توجه ها را به خود جلب کرده است. ایران باید تحریکات هسته ای خود را که خطراتی جدی در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی در بر دارد، متوقف کند.»

در حالی که دولت آمریکا خود با دستاویز قرار دادن موضوعات غیرمرتبط با توافق هسته ای، از جمله در پیش گرفتن رویکری مداخله جویانه نسبت به امور داخلی ایران و ادعای حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه در اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و مسکو رد شده است- در چند ماه گذشته اعلام کرده است که احیای توافق هسته ای(برجام) در دستور کار آن قرار ندارد، درباره احیای برجام مدعی شد: «ایران در سپتامبر گذشته با درخواست این که وظایف پادمانی به شکلی متفاوت با تمامی دیگر کشورهای عضو یک توافق جامع پادمانی انجام شود، روی امیدها به این بازگشت دوجانبه به اجرای برجام می تواند در آینده نزدیک رخ دهد، خط بطلان کشید. اگرچه، ما می دانیم که چنین خواسته هایی غیرقابل قبول هستند. در هیچ کجای دنیا بازرسان آژانس مواد و فعالیت های اعلام نشده هسته ای و یافت شدن ذرات مواد هسته ای در چند محل اعلام نشده را نادیده نمی گیرند.»

ادعای درخواست ایران در روند مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین در حالی مطرح می شود که بنابر اعلام سازمان انرژی اتمی، ایران همواره در حال گفت وگو و تعامل با آژانس بر سر اجرای توافق پادمانی بوده و به سوالات آن پاسخ داده است.

ایران تنها پس از اقدام ضد ایرانی آمریکا و تروئیکای اروپا(فرانسه، انگلیس و آلمان) در نشست های پیشین شورای حکام و صدور قطعنامه ای سرزنشی درباره همکاری های ایران و آژانس، اعلام کرد که طی اقدامی تقابلی، حدود ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را در چارچوب برجام، خاموش می کند.

کشورهای اروپایی و آمریکا هر زمان تصمیم به تشدید فضا گرفتند، جز پاسخی سخت تر از سوی ایران دریافت نکرده اند. از جمله این پاسخ ها، تصمیم ایران برای غنی سازی ۶۰ درصد در فردو در واکنش به قطعنامه سه کشور اروپایی و آمریکا در آبان ماه ۱۴۰۱ بود.

بر اساس گزارش جدید آژانس، ایران اجازه داده است که تعدادی از دوربین های جمع آوری شده بعد از صدور قطعنامه در آژانس دوباره نصب شوند.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان