اتحادیه اروپا: نسبت به برجام متعهدیم!

۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ۱۶:۲۷ چاپ کد خبر: 184265
نماینده اتحادیه اروپا در وین با ادعای این که خطر اشاعه تسلیحات هسته ای در منطقه در نتیجه پیشرفت هسته ای ایران افزایش یافته است، از ایران خواست که «بدون تاخیر بیشتر» به اجرای تعهدات سیاسی خود در زمینه ...

به گزارش ایسنا، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان های بین المللی در وین در بیانیه ای درباره نظارت و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس که در وبگاه هیات اتحادیه اروپا در وین منتشر شده است، بدون اشاره به این که رژیم صهیونیستی با در اختیار داشتن تنها زرادخانه اتمی در خاورمیانه، امنیت و ثبات این منطقه را تهدید می کند، درباره فعالیت های هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده و گفت: اتحادیه اروپا به عنوان یک اولویت مهم امنیتی از نظر دیپلماتیک و سیاسی روی ازسرگیری اجرای محدودیت های ضروری برنامه هسته ای ایران سرمایه گذاری می کند تا اطمینان حاصل شود که ایران به یک سلاح اتمی دست پیدا نمی یابد. خطر اشاعه تسلیحات هسته ای در منطقه در نتیجه پیشرفت هسته ای ایران افزایش یافته است.

تکرار ادعای وجود اهداف نظامی در برنامه هسته ای ایران در حالی مطرح می شود که مقامات ایران تاکید کرده اند تولید و به کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته ای ایران علیرغم پیشرفت هایی که داشته است، صرفا اهدافی صلح آمیز را دنبال می کند.

نماینده اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه درباره اجرای توافق هسته ای(برجام) گفت: اتحادیه اروپا نسبت به برجام متعهد است. ما متاسفیم که ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است. در عوض، به توسعه چشم گیر برنامه هسته ای خود ادامه می دهد. این با حمایت سیاسی کشورهای عضو اادهی اروپا و تلاش های متمرکز غرب برای ازسرگیری اجرای کامل برجام مغایرت دارد. اتحادیه اروپا از تمامی کشورها می خواهد که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حمایت کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مایلیم تاکید کنیم که برجام موضوعی جدا از تعهدات قانونی الزام آور ایران ذیل ان پی تی است که برای اجرای مقررات جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته ای اهمیت دارند.

نماینده اتحادیه اروپا در ادامه گفت: اتحادیه اروپا عمیقا نگران گزارش های متوالی آژانس بین المللی انرژی اتمی است که مستندات توسعه نگران کننده برنامه هسته ای ایران را ارائه می کند. ایران تا اندازه زیادی از تعهدات برجامی خود فاصله گرفته است، به ویژه در زمینه توسعه ظرفیت غنی سازی هسته ای و تولید اورانیوم با خلوص بالا. اقدامات ایران که هیچ توجیه غیرنظامی باورپذیری در (چارچوب) برنامه هسته ای اعلام شده آن ندارد، در بردارنده خطراتی جدی در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی است.

در این بیانیه، همچنین با ابراز نگرانی از ظرفیت بالای غنی سازی اورانیوم در ایران، غنی سازی در سطح بالا و کیفیت بازرسی آژانس در ایران، مطرح شد: ما قویا از ایران می خواهیم رویه نگران کننده هسته ای خود را تغییر دهد، بدون تاخیر بیشتر به اجرای تعهدات سیاسی خود در زمینه عدم اشاعه تسلیحات هسته ای بازگردد و اجرای اقدامات نظارتی و راستی آزمایی مربوط به برجام و پروتکل الحاقی آن را ازسر بگیرد.

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا درباره اجرای تعهدات ایران ذیل برجام و تعهدات پادمانی آن در حالی مطرح می شود که ایران تنها با خروج آمریکا از توافق هسته ای متحمل شدن تحریم های یک جانبه این کشور، همچنین بدعهدی شرکای اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان در عادی سازی روابط اقتصادی با ایران و کاهش تاثیر این تحریم ها، اعلام کرد که در چند گام تعیین شده و در چارچوب اختیارات برجامی، در قبال بدعهدی طرفین توافق، فعالیت های هسته ای خود را از سر می گیرد. اگرچه مقامات ایران اعلام کرده اند در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را برای رسیدن به توافقی «خوب» در مذاکرات وین و لغو تمامی تحریم ها نشان دهد، آماده بازگشت دوجانبه به اجرای کامل توافق هسته ای است که در نتیجه آن، برنامه هسته ای ایران محدود خواهد شد.

ایران تنها پس از اقدام ضد ایرانی آمریکا و تروئیکای اروپا(فرانسه، انگلیس و آلمان) در نشست های پیشین شورای حکام و صدور قطعنامه ای سرزنشی درباره همکاری های ایران و آژانس، اعلام کرد که طی اقدامی تقابلی، حدود ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را در چارچوب برجام، خاموش می کند.

کشورهای اروپایی و آمریکا هر زمان تصمیم به تشدید فضا گرفتند، جز پاسخی سخت تر از سوی ایران دریافت نکرده اند. از جمله این پاسخ ها، تصمیم ایران برای غنی سازی ۶۰ درصد در فردو در واکنش به قطعنامه سه کشور اروپایی و آمریکا در آبان ماه ۱۴۰۱ بود.

بر اساس گزارش جدید آژانس، ایران اجازه داده است که تعدادی از دوربین های جمع آوری شده بعد از صدور قطعنامه در آژانس دوباره نصب شوند.

 تقریبا یک سوم از دوربین های جمع آوری شده در این مرحله دوباره نصب شده اند نه همه آنها و صرفا بنا بر نظر ایران در سایت اصفهان، آن هم بدون اینکه آژانس به آنها دسترسی داشته باشد. این دوربین ها آفلاین هستند و مموری کارت آنها نزد ایران به صورت پلمپ شده نگهداری می شود تا وقتی که برجام دوباره اجرا شود و در آن صورت اطلاعات آنها می تواند در اختیار آژانس قرار گیرد اما این اقدام ایران می تواند بخشی از آنچه مدیرکل آژانس اخیرا از آن به عنوان «خلاء اطلاعاتی» درباره فعالیت های ایران نام می برد را پر کند.

علاوه بر این، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان برگزاری دور جدید نشست های شورای حکام اعلام کرد که پیشرفت های خوبی در زمینه رسیدگی به فعالیت تاسیسات هسته ای ایران حاصل شده است.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان