درخواست آمریکا از ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ۱۵:۴۲ چاپ کد خبر: 184266
نماینده آمریکا در سازمان های بین المللی در وین در بیانیه ای در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای غرب درباره اهداف برنامه هسته ای ایران، خواستار همکاری کامل ایران با آژانس ...

به گزارش ایسنا، لارا هولگیت، نماینده آمریکا در نزد سازمان های بین المللی در وین در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که هم اکنون در وین در حال برگزاری است، در بیانیه ای درباره نظارت و راستی آزمایی آژانس در ایران گفت: «همان طور که در گزارش مدیرکل تشریح شده است، ایران به توسعه فعالیت های هسته ای خود فراتر از محدودیت های برجام ادامه می دهد. به ویژه آن که ما تاکید کرده ایم تولید اورانیوم غنی شده توسط ایران تا سطح ۶۰ درصد هیچ هدف باورپذیر صلح آمیزی ندارد.»

با وجود این که مقامات ایران ادعای غرب مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته ای ایران را رد کرده و گفته اند برنامه هسته ای ایران علیرغم پیشرفت های بی سابقه، صرفا اهداف صلح آمیز را دنبال می کند و تولید و به کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی آن ندارد، هولگیت با قرائت این بیانیه افزود: «امروزه، هیچ کشور دیگری در جهان از اورانیوم غنی شده تا سطح ۶۰ درصد برای اهدافی استفاده نمی کند که ایران ادعا می کند. ما باز هم از ایران می خواهیم  به این فعالیت عمیقا نگران کننده و مغایر با رفتار تمامی کشورهای جهان پایان دهد. استدلال ایران این است که دیگران به طور غیرعادلانه ای با آن مخالفت می کنند و آن را هدف قرار داده اند. واقعیت امر این است که ایران با عملکردش، توجه ها را به خود جلب کرده است. ایران باید تحریکات هسته ای خود را که خطراتی جدی در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی در بر دارد، متوقف کند.»

در حالی که دولت آمریکا خود با دستاویز قرار دادن موضوعات غیرمرتبط با توافق هسته ای، از جمله در پیش گرفتن رویکری مداخله جویانه نسبت به امور داخلی ایران و ادعای حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه در اوکراین-ادعایی که از سوی مقامات ایران و مسکو رد شده است- در چند ماه گذشته اعلام کرده است که احیای توافق هسته ای(برجام) در دستور کار آن قرار ندارد، درباره احیای برجام مدعی شد: «ایران در سپتامبر گذشته با درخواست این که وظایف پادمانی به شکلی متفاوت با تمامی دیگر کشورهای عضو یک توافق جامع پادمانی انجام شود، روی امیدها به این بازگشت دوجانبه به اجرای برجام می تواند در آینده نزدیک رخ دهد، خط بطلان کشید. اگرچه، ما می دانیم که چنین خواسته هایی غیرقابل قبول هستند. در هیچ کجای دنیا بازرسان آژانس مواد و فعالیت های اعلام نشده هسته ای و یافت شدن ذرات مواد هسته ای در چند محل اعلام نشده را نادیده نمی گیرند.»

ادعای درخواست ایران در روند مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین در حالی مطرح می شود که بنابر اعلام سازمان انرژی اتمی، ایران همواره در حال گفت وگو و تعامل با آژانس بر سر اجرای توافق پادمانی بوده و به سوالات آن پاسخ داده است.

ایران تنها پس از اقدام ضد ایرانی آمریکا و تروئیکای اروپا(فرانسه، انگلیس و آلمان) در نشست های پیشین شورای حکام و صدور قطعنامه ای سرزنشی درباره همکاری های ایران و آژانس، اعلام کرد که طی اقدامی تقابلی، حدود ۲۷ دوربین نظارتی آژانس را در چارچوب برجام، خاموش می کند.

کشورهای اروپایی و آمریکا هر زمان تصمیم به تشدید فضا گرفتند، جز پاسخی سخت تر از سوی ایران دریافت نکرده اند. از جمله این پاسخ ها، تصمیم ایران برای غنی سازی ۶۰ درصد در فردو در واکنش به قطعنامه سه کشور اروپایی و آمریکا در آبان ماه ۱۴۰۱ بود.

بر اساس گزارش جدید آژانس، ایران اجازه داده است که تعدادی از دوربین های جمع آوری شده بعد از صدور قطعنامه در آژانس دوباره نصب شوند.

شایان ذکر است، تقریبا یک سوم از دوربین های جمع آوری شده در این مرحله دوباره نصب شده اند نه همه آنها و صرفا بنا بر نظر ایران در سایت اصفهان، آن هم بدون اینکه آژانس به آنها دسترسی داشته باشد. این دوربین ها آفلاین هستند و مموری کارت آنها نزد ایران به صورت پلمپ شده نگهداری می شود تا وقتی که برجام دوباره اجرا شود و در آن صورت اطلاعات آنها می تواند در اختیار آژانس قرار گیرد اما این اقدام ایران می تواند بخشی از آنچه مدیرکل آژانس اخیرا از آن به عنوان "خلاء اطلاعاتی" درباره فعالیت های ایران نام می برد را پر کند.

در ادامه بیانیه آمریکا در نشست شورای حکام آمده است: «از زمان گزارش پیشین مدیرکل، ایران نتوانسته است درباره ناهم خوانی مقدار مواد هسته ای اعلام شده توسط آن در شکافت اورانیوم فلزی شفاف سازی کند. توضیحات غلط فنی ایران، به کلی غیرقابل قبول هستند. ما ذیل دستور کار پادمانی، با جدیت به این موضوع و دگیر موضوعات باقی مانده پادمانی می پردازیم. در حال حاضر، تاکید می کنم که سطح همکاری ایران بسیار پایین تر از انتظارات مطرح شده توسط شورای حکام در ماه نوامبر است.»

هولگیت همچنین در این بیانیه با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه مارس که در پی سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به ایران منتشر شد، گفت: «ما از ایران می خواهیم در اجرای کامل اقدامات ذکر شده در بیانیه مشترک به طور کامل با آژانس همکاری کند، از جمله رویکردی که اطلاعات ضبط شده از تجهیزات نظارتی جدید و قبلی را در اختیار آژانس قرار دهد.»

بر اساس بیانیه مشترک ایران و آژانس در اسفند سال گذشته اعلام شد که "ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند و روش اجرای آن طی یک نشست فنی میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

این عبارت به این معنا نبوده و نیست که دوربین های نظارتی آژانس به طور کامل در یک فاصله زمانی کوتاه بازگردانده شود یا بازرسی ها بیشتر شود و دسترسی هایی فراپادمانی داده شود. همان طور که در بیانیه آمده است ایران "داوطلبانه" برای راستی آزمایی بیشتر مجوز صادر می کند، از این رو این برخورد و رفتار ایران نباید یک وظیفه و تکلیف برداشت شود.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان