طی سه روز اول هفته که با 2 روز تعطیلی پیاپی همراه بود در سرویس فرهنگی و هنری ایسنا، مطالبی درباره امام خمینی (ره) به بهانه سالروز رحلت ایشان، قیام ۱۵ خرداد، ترخیص احمدرضا احمدی از بیمارستان، حضور فیلم ...

در پی تعطیلات دو روزه رحلت امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد، در سرویس فرهنگی و هنری ایسنا اخباری بسته به این دو واقعه منتشر شد که در ادامه نگاهی به آنها خواهیم داشت.

ادبیات و کتاب؛ بازگشت «احمدرضا احمدی» به خانه و روایت هایی درباره ۱۵ خرداد

حمیدرضا شکارسری ـ شاعر و منتقد ادبی ـ درباره کارکرد رسانه ای شعر به ویژه در دنیای امروز گفت: تحلیل وضعیت شعر امروز برای محققان صد سال آینده بسیار جذاب و مفید خواهد بود. همان طور که امروز ما با خواندن شعر مشروطه، نیازی نداریم بدانیم در دوران مشروطه چه سیاستی حاکم بوده، همان اتفاق الان دارد می افتد. اگر ما شعر امروز را بخوانیم، نیازی نیست، سیاست این روزگار را بخوانیم؛ زیرا این شعرها آینه ای هستند که جامعه پیچیده ما را نشان می دهند.

ماهور احمدی با به اشتراک گذاشتن فیلمی از آمبولانسی که پدرش را به خانه می برد، در صفحه خود نوشته این شاعر به خانه رفته اما نه در سلامت کامل، در همان شرایطی که در بیمارستان بود و دکترها گفتند بیش از این کاری نمی توانند بکنند و ادامه درمان در خانه باشد و او حالا در اتاقش بستری است، اتاقی که شبیه به آی سی یو کوچکی شده است.

مراسم یادبود بهرام مقدادی ـ منتقد ادبی، مترجم و استاد دانشگاه ـ از ساعت ۱۷ روز شنبه ۲۰ خردادماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود.

بیشتر بخوانید:

روایت هایی درباره واقعه ۱۵ خرداد

تأثیر امام (ره) بر ادبیات و شعر کودک

سینما؛ نامزد شدن فیلم ایرانی در جشنواره شانگهای و نمایش فیلم ایرانی «ایرو» در نیویورک

احمدرضا معتمدی که یک فیلمنامه تصویب شده در دوران مدیریت قبلی بنیاد سینمایی فارابی دارد، ابراز امیدواری می کند تا شرایطی فراهم شود که فیلم جدیدش را حتا در شرایط بیماری و روی صندلی چرخدار، جلوی دوربین ببرد.

جشنواره فیلم ترانسیلوانیا در رومانی با نمایش فیلم های ایرانی از جمله «زن، مرد، بچه» ساخته درناز حاجی ها در بخش مسابقه و فیلم های «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و سریال ««اکتور» ساخته نیما جاویدی برگزار می شود.

فیلم سینمایی «گیج گاه» به کارگردانی «عادل تبریزی» و تهیه کنندگی «حنیف سروری» و «میرولی الله مدنی» برنده جایزه بهترین فیلمنامه از شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی چبوکساری در روسیه شد.

فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی «علی زرنگار» و تهیه کنندگی «مجید برزگر» در نخستین حضور خود در جشنوارهای جهانی در بخش «استعداد جدید آسیایی» بیست و پنجمین دوره جشنواره شانگهای چین رقابت می کند و در چهار بخش نامزد دریافت جایزه شده است.

پوستر فیلم سینمایی «تصور» با بازی لیلا حاتمی در آستانه اکران عمومی رونمایی شد. این فیلم سینمایی به کارگردانی علی بهراد و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی از از روز چهارشنبه، ۱۷ خردادماه در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد.

علیرضا کوشک جلالی ـ کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران ـ قرار است از ۱۶ خرداد نمایش «روبینسون و کروزو» را به نویسندگی نینا دینترونا و جیاکومو راویچیو  روی صحنه ببرد.

«ایرو» به کارگردانی هادی محقق و تهیه کنندگی رضا محقق از ۳۰ خردادماه امسال در سینما اسپکتکل بروکلین نیویورک در آمریکا و در سه نوبت اکران خواهد شد.

فیلم «فرزند صبح» بهروز افخمی قرار بود این روزها همزمان با رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی روی پرده سینماها برود ولی باز هم باید در انتظار فرصتی دیگر بماند تا شاید سرانجام به نمایش درآید.

استودیوی ژاپنی جیبلی اعلام کرد: هیچ تریلر و هیچ گونه مواد تبلیغاتی را قبل از اکران آخرین فیلم «هایائو میازاکی» انیماتور بزرگ ژاپنی با عنوان «چگونه زندگی می کنید؟» منتشر نخواهد کرد. این انیمیشن از ۱۴ ژوئن در ژاپن اکران می شود و مورد انتظارترین فیلمی است که در سال های اخیر به سینماهای ژاپن می آید و اطلاعات بسیار کمی در مورد آن وجود دارد و تاریخ اکران فیلم در ایالات متحده و دیگر کشورها هنوز مشخص نشده است.

حسین پارسایی ـ کارگردان و مدیر پیشین اداره کل هنرهای نمایشی ـ معتقد است که چند عامل مشخص و تکراری باعث شده است که هنرمندان ما کمتر به حوادث تاریخی کشورمان از جمله قیام ۱۵ خرداد بپردازند. او درباره این موضوع دلایل گوناگونی را تشریح کرد که سبب شده آثار هنری کمتری در این زمینه ساخته شود.

بیشتر بخوانید:

چرا نمایش های اندکی درباره امام خمینی (ره) ساخته شده است؟

مورد خاص و شگفت انگیز بازیگر ایرانی

اکبر نبوی: چرا همه می خواهند سر سینما را بتراشند؟

بازخوانی یک روایت شنیدنی از پرواز تاریخی امام

اصغر شاهوردی را فراموش کرده اید؟

تجسمی و موسیقی؛ برگزاری کنسرت امید حاجیلی و سالار عقیلی

امید حاجیلی، خواننده ای که در روزهای گذشته گمانه زنی هایی مبنی ممنوعیت برگزاری کنسرت توسط او در برخی رسانه ها منتشر شده بود، قرار است ۳۰ خرداد ماه در سالن میلاد نمایشگاه به روی صحنه برود.

یک تابلو نقاشی قرن شانزدهمی که توسط نازی ها در جریان جنگ جهانی دوم غارت شده بود، از ژاپن به لهستان بازگردانده شد. این اثر هنری باروک که «مریم مقدس و کودک» نام دارد به هنرمند ایتالیایی به نام «آلساندرو تورچی» منسوب است. مقام های لهستان این نقاشی را سال گذشته در یکی از حراجی های توکیو شناسایی کردند و این اثر هنری پیش از آنکه به فروش برسد از حراجی حذف شد. مالک این تابلو نقاشی که ناشناس باقی مانده است، توافق کرده که بی قید و شرط این اثر هنری را به لهستان بازگرداند.

آمار مجوزهای صادره دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ اعلام شد که براساس آن دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۵۴ مجوز اجرای صحنه ای موسیقی صادر کرد و دفعات اجرای صحنه ای در اردیبهشت ماه به ۱۲۰ اجرا رسید. 

سالار عقیلی که جمعه ـ ۱۹ خرداد ماه ـ در دو سانس در تالار وزارت کشور برنامه دارد، قطعه جدیدش را با آهنگسازی اسماعیل خانی به فضای موسیقی کشور عرضه کرد.

حسن روح الامین در یک تابلو نقاشی جدید، لحظه وداع امام رضا (ع) با امام جواد (ع) را به تصویر درآورد. این نقاش در جدیدترین اثری که ارائه داده است، لحظه وداع امام رضا (ع) با فرزند عزیزش امام جواد (ع) را با تکنیک رنگ روغن روی بوم نقاشی کرده است.

قطعه موسیقی جدید رضا یزدانی به نام «درخت» با موسیقی هادی کولیوند، ترانه مهدی ایوبی، گیتار الکتریک مسعود همایونی، تهیه کنندگی علی اوجی و کاور و موشن گرافی ماندانا نعمتی منتشر شد. 

کنسرت یادبود زنده یاد ناصر چشم آذر ـ آهنگساز ـ با رهبری آرمین قیطاسی و خوانندگی مهدی یغمایی پنجشنبه (۱۸ خردادماه) در دو سانس ۱۹ و ۳۰ دقیقه و ۲۲ و ۳۰ دقیقه در سالن سیتی سنتر اصفهان برگزار می شود.

بیشتر بخوانید:

حسام الدین سراج: امیدوارم صبح امید موسیقی را ببینیم

این فرش ها ده ها هزار دلار فروش می رود! + تصاویر

عکس های قیامی که زمینه ساز انقلاب شد

گردشگری و میراث فرهنگی؛ بازآفرینی شکل و شمایل مشهورترین فرعون

جدیدترین آمارها نشان می دهد که صنعت گردشگری هنوز به سطح قبل از همه گیری کرونا بازنگشته است. با وجود نشانه هایی از بهبود وضعیت کلی گردشگری، آمارهای ارائه شده درباره سفر بریتانیایی ها به خارج از کشور و سفر گردشگران بین المللی به بریتانیا نشان می دهد که بازگشت به وضعیت قبل از همه گیری کرونا نیازمند زمان بیشتری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان درباره اتفاقات «کوه خواجه» سیستان و بلوچستان گفت: آنچه در کوه خواجه درحال انجام است با استعلام از میراث فرهنگی استان و در هماهنگی با آن بوده و هدف از این اقدامات، ترمیم و بازسازی آسفالت جاده ای بوده که از قبل کشیده است. میراث فرهنگی هم با هرگونه دخل و تصرف در این کوه مخالف است.

مجسمه های اِتروسکی و رومی که تا حدی به لطف تیزبینی یک مرد رفتگر بازنشسته در گِل های «توسکانی» کشف شده اند، یکی از برجسته ترین یافته های باستان شناسی ایتالیا در دهه های اخیر محسوب می شود و در ماه جاری میلادی رونمایی خواهند شد.  

همزمان با آغاز سفر زائران ایرانی به شهر مکه، معاون سازمان حج و زیارت از ورود روزانه پنج هزار زائر ایرانی به عربستان خبر داد. انتقال زائران ایرانی به شهر مکه از سیزدهم خردادماه آغاز شد. نخستین گروه از زائران ایرانی که بامداد شنبه سیزدهم خردادماه به فرودگاه جده وارد شد نیز با استقبال مقامات حج ایران و سعودی ها مواجه شد.

معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره زمان اتمام حج ایرانی ها گفت که عملیات بازگشت زائران نهایتا ۲۳ روز طول می کشد و حدود چهارم محرم (۳۱ تیرماه) تمام زائران عزیز به ایران بازگشته اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با تشریح وضعیت اعتبارات مرمت و کاوش های باستان شناسی این استان، گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و از لحاظ غنای آثار تاریخی در کشور شاخص است و پنج اثر جهانی دارد، اما استان ناشناخته ای است و بودجه آن در حوزه ثبت آثار خیلی کم است.

عربستان برنامه عملیاتی حج را اعلام کرد؛ مقامات این کشور می گویند «این بزرگترین عملیات حج پس از همه گیری کرونا است». برای اولین بار از زمان همه گیری کووید -۱۹، میلیون ها زائر حج مناسک خود را در مسجدالحرام به جای خواهند آورد. عربستان پیش بینی کرده است امسال نزدیک به دو میلیون نفر در حج شرکت کنند. از ایران نیز حدود ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر در حج حضور خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

مشهورترین فرعون چه شکلی بود؟

کشف تالار مخفی و تونل ۱۵۰۰ساله + عکس

آشی که برای باران پخته می شود

امام خمینی (ره) چگونه به حج رفت؟

رسانه؛ از حضور غفوریان و رضویان در یک رئالیتی شو تا اشک های واقعی با دیدن بازیگر نقش امام (ره)

۱۳ خرداد؛ روز قبل از آغاز تعطیلات، در سرویس رسانه ایسنا اعلام شد که سفرنامه حجِ آیت الله طالقانی در ۱۰ قسمت ۲۰ دقیقه ای در استودیو چهار معاونت صدا ضبط شده است و به زودی پخش آن در قالب برنامه «کتاب شب» رادیو تهران آغاز می شود.

همچنین مرجان کشانی ـ انیمیشن ساز ایرانی ـ طی گفت وگویی درباره وضعیت انیمیشن سازی در ایران گفت که ممیزی های بی رویه را عاملی برای عقب افتادن این صنعت نسبت به کارهای انیمیشن در جهان می داند. او همچنین بر ضرورت بهره مندی از نیروی متخصص داخلی تاکید کرد و گفت: ما که نمی خواهیم فوتبال بازی کنیم تا مربی خارجی بخواهیم!

مهران غفوریان و جواد رضویان نیز قرار است اعضای تیم سوم رئالیتی شوی «ناتو» را تشکیل دهند. رئالیتی شوی «ناتو» هر دوشنبه ساعت هشت صبح در فیلم نت منتشر می شود.

لیگ ملت های والیبال ۲۰۲۳ با حضور ۱۶ تیم از روز سه شنبه، ۱۶ خرداد ماه آغاز خواهد شد و شبکه ورزش سیما همانند سال گذشته به تحلیل و بررسی و پوشش زنده این مسابقات در قالب ویژه برنامه «والیبال لیگ ملت ها ۲۰۲۳» می پردازد. در این برنامه پژمان نجات پور به عنوان مجری و طاها عالی مجری بخش تحریریه هستند و از روز دوشنبه ـ ۱۵ خرداد ماه ـ ساعت ۲۰ در حدود ۱۲۰ دقیقه به روی آنتن می رود.

مجموعه «میکائیل» به نویسندگی سعید نعمت الله از چهارشنبه، ۱۷ خرداد ماه هرشب ساعت ۲۰ از شبکه آی فیلم پخش می شود. «میکائیل» به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری با مشارکت ناجی هنر اولین بار فروردین سال ۹۴ در ۱۹ قسمت از شبکه یک سیما پخش شد.

قوانین جدید هندوستان درباره ی صحنه های مصرف دخانیات، غول های پخش کننده فیلم و سریال را به فکر راه حلی برای دور زدن این قوانین انداخته است.

بیشتر بخوانید:

حسین محجوب به باشگاه بدنسازی رفت و صدای محمود پاک نیت ناگهان قطع شد!

روزی که روزنامه ها به تحریف واقعیت وادار شدند

ابراز دلتنگی محمد بحرانی برای «جناب خان»

ماجرای اشک های واقعی در صحنه یک سریال با دیدن بازیگر نقش امام (ره)

اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب، در نوشته ای از اهتمام ویژه ارکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ضرورت تقویت دو عامل ایمان و امید در ماموریت های کلان این وزارتخانه خبر داد.

انتهای پیام

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان