به گزارش لنگرخبر، محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در دیدار و نشست مشترک با میلاد ابراهیمی، مدیرعامل خانه مطبوعات گیلان در دفتر ریاست دانشگاه با تقدیر از تلاش های اصحاب رسانه، مطبوعات، جراید و خبرنگاران در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه، اظهار کرد: بیش از هر زمان دیگری فضای رسانه جامعه ما به امیدافزایی در کنار نقد منصفانه نیازمند است.

آشوبی با اذعان به اینکه کار در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بسیار زیاد است و با پاره وقت کار کردن، نمی توان امور سلامت مردم را پیش برد، تصریح کرد: همه متولیان و مدیرانی که با دانشگاه علوم پزشکی گیلان همکاری می کنند، باید تمام وقت در خدمت مردم باشند.

وی به مقوله مهم و حیاتی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اشاره کرد و گفت: در گیلان با ابر چالش جمعیتی مواجه هستیم و اهمیت این موضوع باید برای همگان قابل درک باشد و به یک دغدغه اساسی تبدیل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به چالش جمعیتی در استان، گفت: موالید در استان گیلان کاهش یافته، نرخ جانشینی و مرگ ومیر در پایین ترین حد ممکن رسیده و از جهتی جمعیت سالمندی در استان گیلان در اوج قرار دارد.

آشوبی با اشاره به تحمیل هزینه های گزاف جمعیت سالمندی، بیان کرد: حدود ۷۰ درصد منابع کل نظام سلامت استان، صرف درمان جمعیت سالمندی گیلان می شود.

وی با اشاره به اینکه حفظ جمعیت جوان گیلان، زمان بر است و بر اساس مطالعات صورت گرفته، فرصت اندکی نیز در این رابطه وجود دارد، گفت: گیلان، پنج سال فرصت دارد تا جمعیت جوان ازدست رفته را با زادآوری جبران کند.

آشوبی درمان ناباروری را از دیگر اقدامات در دست اجرای دانشگاه علوم پزشکی گیلان دانست و گفت: دو مرکز درمان نازایی در بخش دولتی استان در کنار چند مرکز خصوصی در رشت هم اینک در حال فعالیت هستند و خوشبختانه نتایج خوبی را در پی داشته است.

وی با بیان اینکه در کنار دولت، خیران سلامت نیز باید در جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، مشارکت کنند، تصریح کرد: تأمین بخشی از هزینه درمان زنان نابارور، تأمین تغذیه مناسب مادران باردار و حتی تأمین پوشاک و البسه نوزادان پس از تولد از مبادی کمک خیران سلامت در این راستا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از طرح و تصویب الحاقیه ای به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در قرارگاه جوانی جمعیت گیلان خبر داد و گفت: در این طرح، وضع حقوق و بیمه به مادران خانه دار به تناسب هر فرزند پیشنهاد و در قرارگاه جوانی جمعیت استان گیلان نیز تصویب شده و در انتظار اجرای آن حداقل به صورت آزمایشی در گیلان هستیم.

آشوبی افزود: جمعیت، مقوله ای بسیار مهم و حساس است و اگر حمایت های تقنینی و اجرایی و مردمی نباشد، کشور با چالش عدیده در بخش های مختلف مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش هایی در راستای ارتقای زیرساخت های بهداشت و درمان انجام شده و همچنان نیز در حال انجام است، تصریح کرد: کمبود فضای فیزیکی درمان ازجمله بیمارستان جنرال، یکی از چالش های کنونی گیلان است اما اگر جمعیتی نباشد، وجود بیمارستان های مجهز و جنرال همچون واحد های آموزشی تعدیل شده در استان، توجیهی ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آمادگی همه جانبه نظام سلامت استان در حفظ جمعیت و تلاش برای افزایش آن، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد تکالیف قانون جوانی جمعیت بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت است، اما ما با ۱۰۰ درصد ظرفیت پای کار هستیم و این مسیر مهم و حیاتی را ادامه خواهیم داد.

به گفته آشوبی تمام انتظار ما از سایر دستگاه های اجرایی و نهادها و شهرداری ها تلاش در جهت تحقق قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است.

وی با بیان اینکه همه برنامه های تکلیفی و در دست اقدام در نظام سلامت استان با رویکرد فرزندآوری و حمایت از خانواده انجام می شود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان وظیفه ذاتی در راستای جوان سازی جمعیت و حمایت از خانواده دارد و تمام برنامه های بهداشتی، درمانی، فرهنگی و حتی عمرانی نظام سلامت استان گیلان پیوست جمعیتی و حمایت از خانواده دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه گیلان تنها استانی است که از داشتن بیمارستان جنرال محروم است، افزود: گیلان در برخی ایام سال با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفری مواجه است و این جمعیت، نیازمند زیرساخت مناسب بهداشتی و درمانی است و در این جهت همه باید کمک کنند.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان