مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مطالعات زیست محیطی راه آهن رشت ـ آستارا انجام شده، گفت: موافقت سازمان جهت اجرای این پروژه نیز اعلام و پروژه ارزیابی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمزه عشوری مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان صبح امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه در سالن جلسات سازمان با اشاره به اینکه در بخش محیط طبیعی طرح توجیهی تصویب پارک ملی بوجاق اجرایی شد، اظهار کرد: کلیات این طرح مصوب شده و این اتفاق خوبی برای گیلان است.

وی با اشاره به اینکه امکانات بی هوشی و زنده گیری حیوانات در برای تمام شهرستان های استان گیلان تهیه شده است، افزود: در حوزه شهرستان انزلی یک پاسگاه محیط بانی جدید را احداث کردیم تا در بحث های حفاظتی تسلط بیشتری بر منطقه داشته باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه سعی شده تمامی اقدامات ما در حوزه محیط زیست با مطالعه باشد، گفت: با تعمیرات هشت ایستگاه محیط بانی، پاسگاهای محیط بانی ما نیز تجهیز شدند تا محیط بانان ما از امکانات بروز برخورد باشند.

عشوری با اشاره به اینکه ما در گذشته ایستگاه مهار حریق را در پاسگاه ها نداشتیم، بیان کرد: مجوز احداث پاسگاه اطفای حریق را در منطقه تالاب انزلی گرفتیم و تمام تلاش ما این است که تا پایان سال این ایستگاه احداث شود.

وی با بیان اینکه براساس تحقیقات جایگاه، گروه تحقیقاتی ایران و ژاپن سه عرصه از مناطق چهارگانه حفاظت از محیط زیست برای رسوب زدایی در نظر گرفته شد، بیان کرد: برای پنج منطقه مجوز رسوب زدایی صادر و مراحل قانونی انجام شده اما تعارضات دستگاه های اجرایی باید کاهش پیدا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه در موضوع تالاب حدود ۱۵ آبراهه برای لایروبی و سطح برداری تصمیم گیری شد، بیان کرد: رودخانه هایی در تالاب انزلی وجود دارند که نیازمند مطالعات زیست محیطی هستند اما در این مورد با حساسیت باید بخورد شود.

عشوری با بیان اینکه جهت جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب، بودجه ای برای شهرهای رشت، فومن و انزلی مصوب شده، گفت: باید جلوی ورود رسوب و فاضلاب را به تالاب گرفت زیرا از طرف شرق تالاب، فاضلاب خانگی و صنعتی وارد تالاب می شوند که یک اتفاق نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار ۱۴۲ میلیاردی در مرحله اول به شهرک صنعتی رشت اختصاص داده شده تا تصفیه خانه شهرک صنعتی رشت به بهره برداری برسد، افزود: ۲۵ درصد از بودجه صندوق ملی محیط زیست در گیلان هزینه می شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان با بیان اینکه در گیلان نیز درگیر آلودگی آب وهوا هستیم اما این آلودگی در بین پوشش های جنگلی مخفی شده، تصریح کرد: روستاهایی داشتیم که دارای طرح هادی بودند اما با مناطق چهارگانه محیط زیست تعارض داشتند، ولی روستاهای که داخل طرح هادی هستند به صورت قانونی می توانند کارهای خود را انجام دهند و روستاهای شهرستان های شفت، فومن و رودسر نیز که جزو مستثنیات بوده و داخل طرح هادی هستند می توانند کار خود را پیگیری کنند.

عشوری با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم که کارها به صورت سیستمی انجام شود، بیا نکرد: این کار برای این است تا از حضور ارباب رجوع در سازمان جلوگیری شود و مردم کارها را به صورت الکترونیکی و اینترنتی انجام دهند. 

وی با بیان اینکه در خصوص فاضلاب های بیمارستانی اوضاع نسبت به قبل خیلی بهتر شده است، گفت: اما بیمارستان هایی هم هستند که برخی از موارد را رعایت نمی کنند و تذکرات لازم نیز داده که جهت اصلاح این روند قدم بردارند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ براساس شاخص عملکردی استان گیلان رتبه ۲۱ را کسب کرد، افزود: پس از تلاش های فراوان همکاران ما در عملکرد سال ۱۴۰۱ رتبه دوم کشوری را کسب کرده ایم.

عشوری با اشاره به اینکه در حوزه پسماند مقداری با مشکل روبرو شده ایم، بیان کرد: تأکید همه ما تفکیک زباله از مبدأ بوده زیرا ما هرچقدر پیگیر حل مشکل زباله باشیم همه نیازمند موضوع تکفیک است و این را تأکید کنم که با هیچ مرکز دفن دیگری موافقت نخواهیم کرد و شهرداری ها باید به سمت تفکیک بروند.

وی با بیان اینکه مقام نخست کشور را در زمینه کشف سلاح های غیرمجاز شکاری داریم، گفت: تعداد ۵۵۱ قبضه سلاح شکاری غیر مجاز کشف شد که از این بین برخی سلاح ها، مجاز و بدون مجوز شکار و برخی سلاح ها نیز قاچاق هستند.

عشوری با اشاره به اینکه ۳۱ گونه در معرض خطر در گیلان داریم، گفت: یک نوع فوک خزری برنامه اش در حال نهایی شدن است و سرشماری ما در حوزه پرندگان است که از طریق نصب دوربین های تله ای در حال رصد این ها هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه مطالعات زیست محیطی راه آهن رشت آستارا انجام شده است، افزود: موافقت سازمان جهت اجرای این پروژه نیز اعلام شده و مشکل خاصی نبوده و پروژه ارزیابی انجام شده است.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان