کشف گور باستانی در جنوب گیلان

۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ۱۲:۴۷ چاپ کد خبر: 184283
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از کشف چند گور باستانی در هنگام خاک برداری از زمینی در شهر رودبار خبر داد و گفت: به نظر می رسد قدمت گورها به اوایل اسلام یا حتی به پیش از اسلام بازگردد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار؛ ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به کشف چند گور باستانی در هنگام خاکبرداری از زمینی در شهر رودبار اظهار کرد: در پی خاکبرداری به منظور احداث واحد مسکونی در داخل شهر رودبار چند گور باستانی کشف شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بررسی وضعیت گورها و شیوه های متنوع تدفین و نوع قرارگیری هر یک از آنها به نظر می رسد قدمت گورها به اوایل اسلام یا حتی به پیش از اسلام بازگردد.

وی سازه گورها را متشکل از سنگ و ملاط گل عنوان کرد و گفت: روی گورها با تخته سنگ های یک تکه یا دو تکه پوشش داده شده و از معادن اطراف شهر استفاده شده است.

جهانی وجود محوطه ها و گورستان های اسلامی، تاریخی و پیش تاریخی در شهرستان رودبار را قابل توجه و متنوع دانست و افزود: یکی از عوامل مهم آن را سپیدرود و رودهای کوچک و بزرگی دانست که در سطح شهرستان جاری بوده و مکان مناسبی را برای سکونت فراهم آورده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با تأکید بر اینکه هر گونه اظهار نظر قطعی در خصوص گورهای مکشوفه منوط به اخذ مجوز و کاوش های باستان شناسی است، بیان کرد: به زودی با اخذ مجوز کاوش از پژوهشگاه میراث فرهنگی و استقرار هیات، نسبت به کاوش های باستان شناسی اقدام و نتایج حاصل از آن به سمع و نظر مردم و علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی قرار خواهد گرفت.

جهانی با یادآوری اهمیت و نقش شهرستان رودبار در حوزه باستان شناسی استان و کشور، ایجاد موزه مناسب و در خور برای شهرستان را از وظایف اداره کل دانست و بر تنوع سازی و استفاده از اشیاء مطالعاتی برای استفاده دانشجویان، محققان و آحاد مردم تأکید کرد.

وی بازسازی یک گور و نمایش آثار از دوره های مختلف باستانی از دوران سنگ تا اسلامی را از امتیازات موزه رودبار برشمرد و افزود: امیدواریم با تجهیز و لحاظ نمودن اقدامات حفاظتی ـ امنیتی در فرصت مناسب با حضور مردم، پژوهشگران و مسئولین رده های مختلف شهرستان، استانی و کشوری، نسبت به بهره برداری از موزه رودبار اقدام لازم صورت پذیرد.

پایان پیام/۳۳۸۹

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان