رستوران ها و غذاهای معروف کرمان

۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ۱۴:۴۴ چاپ کد خبر: 184292

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود دنیای خود را بزرگ‌تر کنید؛ بله گفتن به تجربه‌های تازه است. اگر بلیط کرمان گرفته‌اید و می‌خواهید به این شهر سفر کنید؛ حتما غذاهای این استان را امتحان کنید. در این استان مزه‌های جدیدی منتظر شما هستند که طعم آن‌ها را بچشید و تجربه تازه‌ای در دفتر زندگی خود ثبت کنید. در ادامه چند مورد از خوراک‌های محبوب و معروف کرمان را برایتان نام می‌بریم تا در سفرتان بعدی خود، حتما آن‌ها را امتحان کنید.





آن‌چه که باید قبل از امتحان غذاهای کرمان بدانید

اگر بلیط کرمان گرفته و به این شهر سفر کردید، بدانید که دو چیز از سفره این مردم جدا نمی‌شود. اولین مورد، زیره است. مردم این شهر علاقه فراوانی به این چاشنی دارند و کمتر غذایی را در این شهر پیدا می‌کنید که مردم کرمان در تهیه آن، از زیره استفاده نکنند. در کنار زیره، کشک هم به ‌فراوانی در کرمان استفاده می‌شود. در این شهر بیشتر غذاهای معروف را به همراه کشک نوش جان می‌کنید.



آبگوشت اعیانی‌ترین غذای کرمان است

اگر بپرسیم چند نوع آبگوشت خورده‌اید، حتما فکر می‌کنید سوال عجیبی از شما پرسیده‌ایم؛ اما در کرمان این سوال عجیب نیست. در شهرهای استان کرمان آبگوشت‌های متنوعی درست می‌کنند که بعضی از آن‌ها تنها مختص به همان منطقه است و در جای دیگری نمی‌توانید مانند آن را پیدا کنید. همان‌طور که گفتیم، زیره هم جزئی از مواد اولیه آبگوشت است. یک آبگوشت اختصاصی به نام آبگوشت زیره هم در این شهر پخته می‌شود. آبگوشت‌های بادمجان، تنگاب، یخنی و بزباش دیگر نمونه‌های این خوراک کرمانی هستند.



همراه همیشگی برنج‌های سفره کرمان، زیره است

در کرمان برنج‌های سفید و ساده را کمتر می‌بینید. در اکثر اوقات زیره در کنار برنج وجود دارد. یکی از برنج‌های معروف شهر کرمان، پلو زیره یا زیره‌پلو است که آن را در فصل‌های سرد پاییز و زمستان روی سفره کرمانی‌ها پیدا می‌کنید. از آن‌جایی که این ادویه گرم و برنج سرد است؛ ترکیب مناسبی برای فصل سرما به حساب می‌آیند. این پلو به همراه غذاهای دیگر سرو می‌شود؛ علاوه‌بر زیره‌پلو، یکی دیگر از برنج‌های شهر کرمان، لپه‌پلو با زیره است. این برنج یک وعده‌ غذایی کامل به‌حساب می‌آید؛ چون در آن از گوشت چرخ‌کرده، برنج، لپه، پیاز، رب و ادویه‌هایی مانند زیره و فلفل سیاه استفاده می‌شود.



خورش‌هایی که تنها در رستوران‌های کرمان می‌بینید

اولین مورد خورش آلو است. اگر در فصل‌های بهار و تابستان بلیط کرمان گرفته‌اید، حتما این غذا را امتحان کنید. خورشی که معمولا ترش است و منبع کلسیم و ویتامین دی به حساب می‌آید. در تهیه این خورش از گوشت گوسفندی، سبزی‌های معطر مانند جعفری و گشنیز خشک‌شده، آلوچه و لوبیا استفاده می‌شود.

خورش بِه، خورش محبوب دیگر استان کرمان است. به معمولا در فصل پاییز بیشتر وجود دارد. به همین خاطر، در این زمان، این خورش را بیشتر می‌پزند. همین‌طور، در ماه رمضان هم یکی از گزینه‌های پررنگ در سفره‌های افطار و سحر به‌حساب می‌آید. در تهیه این خورش از گوشت ماهیچه، آلو بخارا، به و پیاز داغ استفاده می‌کنند. برای مزه بهتر هم به آن زعفران و آبلیمو می‌زنند.





دسرهایی‌که علاوه‌بر خوشمزگی، مغذی هستند

کرمان دسر و شیرینی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد. آب روغنو اولین گزینه است که مقوی‌ترین آن‌ها هم به‌حساب می‌آید. آب روغنو شبیه کاچی است و در پخت آن از آرد برنج، کره حیوانی، نبات استفاده می‌شود و با مغزهای بادام، پسته و فندوق آن را پربارتر و مقوی‌تر می‌کنند. زیره نقش اساسی برای عطردهی به آب روغنو دارد. اگر کسی مشکل کم‌خونی دارد، آب روغنو گزینه درمانی مناسبی برای او به‌حساب می‌آید.

شیرینی دیگر کرمان، کلمپه است. در دل این شیرینی کلوچه محلی کرمان، خرما و گردو می‌ریزند. در درست‌کردن آن از هل، گلاب و دارچین هم استفاده می‌کنند تا وقتی این شیرینی پخته می‌شود؛ تمام عطر آن در خانه پخش شود. برای زیبایی هم روی آن را با پسته، بادام و کنجد تزئین می‌کنند.

خرما یکی از سوغاتی‌های مهم کرمان به‌حساب می‌آید. چنگ‌مال خرما یکی از دسرهایی است که از خرما تهیه می‌شود. این دسر فواید بسیاری برای بدن دارد. شاید اگر بگوییم دردی نیست که با این شیرینی درمان نشود؛ بیراه نگفته باشیم. چنگ‌مال خرما به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد بدن دچار سرطان روده بزرگ شود. همین‌طور، اگر درد یا تورمی در بدن وجود داشته ‌باشد؛ این دسر در بهبود آن موثر است.





کجا به دنبال غذاهای معروف کرمان بگردید؟

غذاهای معروف کرمان را در تمام رستوران‌های شهرهای این استان پیدا می‌کنید. اگر بلیط کرمان گرفتید، حتما مزه‌های جدید این شهر را امتحان کنید. چند مورد از رستوران‌های کرمان از مکان‌هایی هستند که اگر به آن‌ها پا بگذارید، بهترین مزه از غذاهای کرمان زیر زبانتان ثبت می‌شود.

  • رستوران مکث

  • رستوران شیلان

  • رستوران سنگک

  • رستوران سیندخت

  • رستوران خان سالار

  • رستوران کیخسرو

  • چایخانه وکیل بازار



بلیط کرمان را از فلای تودی، ارزان بخرید

اگر اهل پا گذاشتن به دنیای تازه باشید، حتما با شنیدن نام غذاها و دسرهای کرمان وسوسه شده‌اید به این شهر سفر کنید. برای تهیه بلیط کرمان از فلای تودی کمک بگیرید. در این سایت، تمام پروازها به مقصد کرمان به‌همراه خدمات و هزینه به‌صورت آنلاین به شما نمایش داده‌ می‌شود. کافی است آن‌ها را با هم مقایسه و مناسب‌ترین پرواز را انتخاب کنید. اگر نمی‌دانید که در سفر به کرمان در کجا اسکان داشته ‌باشید؛ در فلای تودی اطلاعات هتل های کرمان وجود دارند که می‌توانید در همین سایت آن‌ها را رزرو کنید.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان