بنا به اظهارات مسؤولان، پروژه پل غیر همسطح لاهیجان قرار بود تا در پایان سال۹۷ به اتمام برسد اما با گذشت هشت سال از زمان آغاز ساخت، هنوز به اتمام نرسیده و نظر به تناقض در اظهارات کارفرما و پیمانکار پروژه ...

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، عروس گیلان یکی از شهرستان های گردشگرپذیر و استراتژیک در استان گیلان است که به دلیل قرار گرفتن در محور مواصلاتی شرق گیلان و منتهی به دیگر استان شمالی، همواره شاهد افزایش شناور خودرو و در نتیجه بار ترافیکی مضاعف در این شهرستان با افزایش مواجه شده است.

تأثیر مستقیم پل غیرهمسطح میدان گیل در کاهش بار ترافیکی لاهیجان

احداث تقاطع  غیرهمسطح در میدان گیل کمربندی لاهیجان به منظور کاهش بار ترافیکی در این شهر از جمله مهم ترین پروژه های عمرانی گیلان بود که در سال ۹۴ آغاز و بر اساس اظهارات مسؤولان وقت، مقرر شد بود تا در پایان سال۹۷ به اتمام برسد.

در حالی هشت سال از احداث پل غیرهمسطح میدان گیل می گذرد که قرار بود با اتمام این پروژه در سال های ماضی، شاهد کاهش بار ترافیکی در این منطقه باشیم داشت ولی اکنون پنج سال از قول مسؤولان برای تاریخ اتمام آن گذشته و نه تنها بار از ترافیک منطقه برنداشته بلکه عدم تکمیل آن باعث افزایش ترافیک نیز شده است.

 

مردم لاهیجان گله مند از بدعهدی مسؤولان در تکمیل پل غیر همسطح لاهیجان

ولی مردم شهرستان لاهیجان از بدعهدی های صورت گرفته در خصوص عدم تکمیل پل غیر همسطح میدان گیل بسیار گله مند هستند و می گویند، ما همه روزه برای رفتن به محل کار و منزل خود با معضل شدید ترافیک مواجه بوده و باید ساعت ها پشت ترافیک بمانیم.

به گفته شهروندان لاهیجانی، سؤوال ما این است که چرا هنوز این پل را آماده بهره برداری نکردند، زیرگذر آن را بازگشایی و باعث چندین برابر شدن ترافیک شدند در حالی که ما هر روز در رسانه ها خبر افتتاح این پروژه در چند ماه آینده را می شنویم ولی کماکان اتفاقی رخ نداده است.

تعطیلی پروژه پل غیر همسطح لاهیجان به دلیل عدم تزریق اعتبار

پروژه پل غیر همسطح لاهیجان با پیش بینی اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی مقرر شده بود تا در مدت زمان سه سال احداث شود ولی به دلیل عدم تخصیص اعتبار لازم در زمان مقرر به مدت یک سال در سال ۹۵ متوقف شد.

پس از کندی روند احداث پل غیر همسطح لاهیجان تا سال ۹۷، مناقصه ای جدید برگزار و پیمانکار بومی برای ادامه ساخت تقاطع غیرهمسطح انتخاب شد ولی این پیمانکار هم به دلایلی همچون عدم تزریق به موقع مطالبات و اعتبارات کار را رها و اکنون تکمیل این پروژه باز هم به تأخیر افتاده است.

در سال ۹۷ نیز با انصراف پیمانکار اولیه (غیربومی) از ادامه ساخت پروژه، مناقصه جدید برگزار و پیمانکار جدید و این بار بومی برای ادامه ساخت تقاطع غیرهمسطح انتخاب شد اما همچنان این پروژه به عنوان یکی از طرح های نیمه کاره مهم شهرستان و استان بر زمین مانده است.

 

پیشرفت ۹۵ درصدی پل غیر همسطح لاهیجان

آنطور که محمد پردل نژاد مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان می گوید بر اساس آخرین  آمار پروژه پل غیر همسطح لاهیجان دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تنها آسفالت و چند اقدام دیگر مانده که تلاش ها برای انجام این امور در حال انجام است.

 مدیر حوزه طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان در پاسخ به سؤالی در خصوص زمان دقیق اتمام پروژه پل غیر همسطح لاهیجان از اعلام تقریبی زمان افتتاح پروژه امتناع کرد و گفت که اکنون پیمانکار این پروژه در حال انجام کارهای عمرانی بوده و در آینده ای نزدیک این پل پس از تکمیل به بهره برداری می رسد.

تمامی مطالبات پروژه پل غیر همسطح لاهیجان پرداخت شد

طبق گفته کارشناسان یکی از دلایل عدم تکمیل پل غیر همسطح لاهیجان مشکلات اعتباری است ولی طبق گفته پردل نژاد وضعیت تزریق بودجه خوب بوده و پروژه هیچگونه مشکل مالی ندارد و همچنین ابراز امیدواری کرد که با تزریق مستمر بودجه هرچه زودتر این این طرح استانی به بهره برداری برسد.

ابوالفضل پرستار، پیمانکار پل غیر همسطح لاهیجان می گوید «این پروژه اکنون دارای ۹۶ درصد پیشرفت است ولی مقصر اصلی در تأخیر تکمیل این پروژه کارفرما است آن هم به دلایلی همچون عدم آزادسازی مغازه های اطرف محل اجرای پروژه، عدم پرداخت به موقع اعتبار.»

۴۰ میلیارد تومان از مطالبات این شرکت پرداخت نشده است

در حالی محمد پردل نژاد مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گیلان از پرداخت مطالبات پروژه پل غیر همسطح لاهیجان سخن می گوید که به گفته پیمانکار، هنوز ۴۰ میلیارد تومان از مطالبات این شرکت پرداخت نشده ولی با این حال کماکان مشغول به فعالیت در این پروژه م باشد.

آنطور که ابوالفضل پرستار مدیرعامل شرکت گیل پوشش سفیدرود می گوید «از میزان مطالبات، دو سوم آن پرداخت و ۴۰ میلیارد تومان دیگر باقی مانده که این مطالبات مربوط به خرداد ماه بوده و صورت حساب های جدید هنوز ارسال نشده است.»

بر اساس گفته های مدیرعامل شرکت گیل پوشش سفیدرود، برای تکمیل پل غیر همسطح لاهیجان به ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر تمامی آن و یا بخشی از آن پرداخت شود در مدت زمان ۲ ماه این پل آماده بهره برداری است.

یک طرح عمرانی زمین مانده دیگر

وضعیت پیگیری پروژه های ابتر عمرانی در استان گیلان در یک سال اخیر به گونه ای رقم خورده که صدای مردم گیلان را درآورده و مردم استان جدای از طرح های زمین مانده همچون حوزه پسماند و تالاب، در برخی از پروژه های نصف و نیمه ازجمله پل اسالم و پل غیرهمسطح میدان گیل لاهیجان منتظر تحقق عملی وعده های مسؤولان و پیگیری متقن تر از سوی نهادهای نظارتی هستند تا با هرگونه کمکاری احتمالی برخورد جدی داشته باشند.
 
با وجود اینکه در این روزها بار ترافیکی سنگین میدان گیل لاهیجان سنگینی می کند، مردم این شهر هنوز چشم به راه بهره برداری از تقاطع غیرهمسطح هستند،  لازم است در تکمیل این پروژه ملی نگاه ویژه ای توسط متولیان امر و دولت در گیلان شود.

پایان پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان