در حال بارگذاری... لطفا صبر کنید.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس، سامانه ای برای ثبت و پیگیری مطالبات مردمی است که طی سال های اخیر راه اندازی شده و خادمان رسانه ای مردم در آن متعهد شده اند تا در سریع ترین زمان موضوع ثبت شده مردم را پیگیری و به اطلاع آن ها برسانند.
اخیراً مطالبه ای با عنوان «دلیل عدم تکمیل آزادراه قزوین به رشت چیست؟» در سامانه فارس من ثبت شد که در آن مطالبه گر مطرح کرده بود: حدود بیش از ۱۵ سال از افتتاح آزادراه قزوین به رشت می گذرد و مقرر بود حداکثر ظرف چند سال قسمت باقیمانده آن در محدوده شهر رودبار نیز متصل شود. اما نمی دانیم چرا طی ۱۵ سال این آزادراه تکمیل نمی شود. فقط کافی است ایام تعطیل از شبکه خبر گزارش ترافیک را گوش دهید. همیشه ترافیک چندین کیلومتری در این قسمت گزارش می شود. دلیل عدم تکمیل آزادراه قزوین به رشت چیست؟
در سال جاری شاهد حضور بیش از ۲۰ میلیون مسافر به گیلان بودیم که اغلب آنان از محور رشت به قزوین وارد استان شدند و همین امر باعث ایجاد ترافیک در جاده رودبار به رشت شد؛ به طوری که در تعطیلات آخر تابستان شاهد ترافیکی به طول ۳۰ کیلومتر در این محور بودیم.
به منظور کاهش بار ترافیکی در رودبار مقرر شده بود تا هشت کیلومتر آزادراه منجیل به رودبار احداث شود، ولی هنوز با گذشت چندین سال هنوز این پروژه که به دلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونل ها و پل های زیاد، به زعم مسؤولان یکی از پیچیده ترین و سخت ترین آزادراه های کشور به شمار می رود نیمه تمام مانده است.
در طی سالیان گذشته مسؤولان وزارت راه و شهرسازی زمان های مختلفی را برای زمان تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل - رودبار اعلام کردند که در آخرین اظهارنظر، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ و در بازدید از این پروژه گفته بود که تکمیل این آزادراه با ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی تا آبان ماه سال جاری به بهره برداری می رسد که این وعده عملی نشد ولی این مقام مسؤول در بازدیدی که روز گذشته از مسیر هشت کیلومتر آزادراه منجیل_رودبار داشت وعده جدیدی داد و گفت: این پروژه دارای پیشرفت ۹۰ درصدی بوده و کارهای چراغانی این آزادراه می توان بعد از تکمیل آن در مدت زمان بسیار کمی به سرانجام برسد.
یکی از سوالات مهم مردم گیلان و منطقه از مسؤولان استانی و وزارت راه، دلیل کندی روند پیشرفت و به طول انجامیدن آن است که خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص می گوید وجود تونل و پل های بسیار در مسیر این پروژه بر سختی تکمیل آن افزوده است زیرا بخش اعظمی از این پروژه را تونل و پل تشکیل می دهد و دلیلی عدم تکمیل آن تاکنون همین امر است.
به گفته خیرلله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در تلاشیم این پروژه را تا پایان سال جاری به سرانجام برسانیم هر چند مهلتی که به پیمانکار داده شده، بهمن ماه امسال بوده و پیمانکار موظف به تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل-رودبار تا بهمن ماه امسال است.
طبق ادعای خادمی، تاکنون یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و برای تکمیل آن به ۵۰۰ میلیارد دیگر اعتبار نیاز است که البته مشکلی برای تخصیص آن وجود ندارد.
یکی دیگر از دلایل عدم تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل_رودبار مباحث اقتصادی مردم رودبار و تلاش برای عدم خسارت به کشاورزان بود که معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید، به منظور توجه به مباحث اقتصادی مردم منطقه، تنها تکمیل یک باند از این پروژه در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است، اما در همین یک باند و مشابه آزادراه تهران-شمال و با نصب علائم و در صورت بروز ترافیک به سمت رفت، خودروها از تونل و پل ها بتوانند عبور کنند که این امر منجر به کاهش بار ترافیکی می شود.
بدون شک افتتاح و تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل – رودبار علاوه بر کاهش بار ترافیکی در اصلی ترین مبادی ورودی گیلان، منجر به افزایش ورود مسافر به این استان و کاهش مسافت طی شده از تهران به گیلان می شود، لذا مردم گیلان امیدوارند وعده جدید مسؤولان اینبار به واقعیت مبدل شده و این پروژه تا قبل از عید نوروز به بهره برداری برسد.
پایان پیام/۸۴۰۰۸