رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه امروز تولید محصول منحصربه فرد یکی از شاخص های پژوهش موثر است، گفت: تمامی پژوهش های دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید منجر به تولید محصول و با هدف تجاری سازی باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز در آیین تجلیل از اساتید، دانشجویان و کارکنان برتر پژوهشگر در سالن همایش های معاونت بهداشتی با بیان اینکه امروزه تولید دانش و فناوری از جمله مهم ترین شاخص های توسعه یافتگی در جوامع پیشرفته به شمار می رود، اظهار کرد: همچنان که پژوهش در توسعه همه جانبه، نقشی برجسته و انکارناپذیر دارد، بدون تردید؛ می توان پژوهش را نیرو محرکه توسعه در تمامی حوزه های علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دانست. 

وی با بیان اینکه امروز ایران اسلامی با اتکا به پیشرفت های علمی مبتنی بر کار پژوهشی متخصصان، دانشمندان و دانش پژوهان جوان و متعهد توانسته به عنوان الگویی بی بدیل در بین کشورهای جهان اسلام در زمینه پژوهش و تحقیق تبدیل شود، افزود: این دستاوردها در ادامه مسیر دستیابی به قله های افتخار بوده و همچنان به حرکت روبه پیشرفت خود ادامه می دهد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی (مدظله العالی) بیان کرد: به فرموده رهبری معظم انقلاب اسلامی، تجاری سازی علم و تولید ثروت از یافته های علمی و رفع نیاز جامعه از طریق ارتباط دانشگاه و صنعت و تبدیل فکر و اندیشه به محصولات تجاری از تکالیف مهم پژوهشگران و سازمان های وابسته به پژوهش و فناوری محسوب می شود. 

آشوبی با بیان اینکه امروز تولید محصول منحصربفرد یکی از شاخص های پژوهش موثر است، گفت: تمامی پژوهش های دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید منجر به تولید محصول و با هدف تجاری سازی باشد. 

وی با بیان اینکه سالانه هزاران پژوهش و مقاله در استان و کشور تولید می شوند، افزود: بیش از آنچه که کمیت مقالات و پژوهش ها موثر باشد، توسعه نظام سلامت و زیست محیطی، تولید محصولات و اقلام مرتبط با بهداشت و درمان بسیار مهمتر و باید دارای اولویت باشد. 

آشوبی با بیان اینکه هرگونه توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی، بدون پرداختن به امر پژوهش، با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود، تصریح کرد: این دانشگاه با به کارگیری تمامی ظرفیت ها و با تکیه بر دانش و توان علمی خود شعار هفته پژوهش را سرلوحه فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی خود قرار داده و ضمن پیروی از منویات رهبر انقلاب و استفاده از اعضای هیات علمی، محققین، پژوهشگران و دانشجویان خود در مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان که زمینه ساز تحقق اهداف شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» هست، گام بر می دارد. 

وی با تبریک هفته پژوهش و فن آوری به همه همکاران پژوهشگر و فن آوران حوزه دانشگاه بیان کرد: تلاش مجدانه به منظور ترویج و توسعه پژوهش و فن آوری در دانشگاه که تضمین گر و پیش نیاز عمل به رسالت ارتقای سلامت جامعه و شهروندان عزیز و توسعه مرزهای علم و دانش است، ضروری است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به برخی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه پژوهش، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای اولین بار در رتبه بندی بین المللی تایمز در سال ۲۰۲۴ قرار گرفت، رتبه کشوری وبومتریکس دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی ۲۰۲۳-۲۰۱۸ از ۱۶ به ۱۴ ارتقا یافته و رتبه دوم در مقایسه روند انتشار مقالات دانشگاه های علوم پزشکی شمال کشور ۲۰۲۳-۲۰۱۸ اخذ شده است.

به گفته آشوبی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۴۰۲ توانسته رتبه اول در زیرساخت مرتبط با ثبت بیماری ها در بین دانشگاه های تیپ۲، رتبه دوم در بخش تولید فناوری در بین دانشگاه های تیپ۲، رتبه دوم در بخش اثربخشی در بین دانشگاه های سراسر کشور و رتبه اول در بین دانشگاههای تیپ ۲ را کسب کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۲۰۲۲ از بین ۷۱ دانشگاه علوم پزشکی کشور در رتبه ۲۳ قرار داشت، افزود: این آمار در سال ۲۰۲۳ به رتبه ۲۱ رسیده و در شاخص های H-index، مقالات بین المللی و مقالات ۱۰٪ citescore دانشگاه تفاوت چشمگیر داشته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه در شرایط کنونی چالش های بسیاری در زمینه کیفیت پژوهش در کشور وجود دارد، بیان کرد: جهت دستیابی به کیفیت پژوهش مولفه های و شاخص ارتقای کیفیت پژوهشی باید مورد توجه قرار گیرند. 

آشوبی با تأکید بر اینکه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای برآوردن تقاضای جامعه برای پیشرفت و توسعه، باید برنامه های کیفیت پژوهش را در مقیاس وسیع تری سازمان دهند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال های اخیر، در جامعه ما آموزش عالی به کمیت توجه کرده و سیر نزولی شاخص های کیفی پژوهش های آن مشخص و محرز است، با در نظر گرفتن مسائل درونی و برونی فراروی سیستم آموزش عالی، مسئله کاهش کیفیت و لزوم توجه به آن باید از نگرانی های جدی جامعه به حساب آید.

به گفته وی، برای اصلاح و بهبود نظام کیفیت پژوهش آموزش عالی، نیاز به بازاندیشی و بازسازی در کارکردها و برنامه های کیفیت آموزش عالی و استفاده از نگرش سیستمی در تحلیل دانشگاهی، نیاز به تعهد و مسؤولیت پذیری همه مسؤولان است. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان