در حال بارگذاری... لطفا صبر کنید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان از حضور اساتید این سازمان در ۲۲ واحد دانشگاهی و آموزش مهارت به دانشجویان در حوزه های مختلف خبر داد و گفت: براساس آمایش سرزمینی یک سری رشته های مهارتی در گیلان مشخص شد که ...

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کاظم پورنصیری مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان پیش ازظهر امروز در دیدار با مدیر و اعضای تحریریه خبرگزاری فارس گیلان با اشاره به نقش فعال فنی و حرفه ای در ۲۲ واحد دانشگاهی در خصوص آموزش مهارت مرتبط با نیازهای استان در رشته های در حال تدریس اظهار کرد: آمار دانشجویان در گیلان بسیار بالا بوده و به همان مقدار آمار بیکار تحصیل کرده زیاد است، لذا فنی حرفه ای این آمادگی را دارد که به دانشجویان آموزش های مهارتی را بیاموزد و به همین منظور در ۲۲ واحد دانشگاهی مهارت های آموزشی مرتبط با رشته های مرتبط به دانشجویان آموزش داده می شود. 

وی با بیان اینکه دوره سربازی بهترین دوران برای کسب مهارت جوانان است، گفت: سازمان فنی و حرفه ای برای سربازان در حین خدمت، برنامه مهارتی داشته و در این راستا هماهنگی خوبی با سازمان نظام وظیفه وجود دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان با اشاره به برگزاری طرح تابستانی دوره مهارتی برای پنج دهک کمیته امداد در سال جاری بیان کرد: این طرح با هماهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره)، آموزش و پرورش و بسیج سازندگی برگزار شده و ۶ هزار نفر هم در این دوره شرکت و مهارت های لازم در حوزه های مختلف را کسب کردند.

پورنصیری با تاکید بر لزوم توجه به آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی دانش آموزان در حوزه های مختلف افزود: دانش آموزان در متوسطه اول، زیاد با مهارت های آموزشی آشنا نبوده و غالبا در انتخاب رشته دچار مشکل می شوند و به این منظور از مربیان فنی و حرفه ای در مدارس استفاده شده تا مهارت های لازم را به این افراد در حوزه های مختلف از جمله انتخاب رشته آموزش دهند. 

وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه ای در تلاش برای آموزش مهارت به دانش آموزان در طول سال و در رشته های با میزان اشتغال زیاد است، تصریح کرد: در طول سال در تلاشیم تا دانش آموزان با مهارت های آموزشی و فنی و حرفه ای آشنا شوند که بعد از کسب مهارت های لازم برای دانش آموزان متوسطه اول گواهی کسب مهارت اعطا شده و برای دانش آموزان متوسطه دوم هم مدرک صادر می شود. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان، کارخانجات و واحدهای تولیدی را محلی مناسب برای کسب مهارت توسط افراد جویای کار دانست و بیان کرد: کارآموزان جویای کار تحت عنوان مهارت های آموزشی ۲گانه به واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی رفته و بعد از کسب مهارت توسط اساتید فنی و حرفه ای، در همان واحد تولیدی مشغول به کار می شوند. 

پورنصیری با تاکید بر لزوم توجه به نقش واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی در روند اشتغال در گیلان افزود: فنی و حرفه ای قادر نیست تا بسیاری از تجهیزات خود را بروزرسانی کند از این رو باید از ظرفیت واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی نهایت بهره را برد.

وی با اشاره به وجود یک میلیون نفر نیروی فعال اقتصادی شامل دانشجویان، سربازان و افراد جویای کار در گیلان گفت: این افراد نیاز به بروزرسانی و یا کسب مهارت دارند و به این منظور سالانه یکصدهزار نفر از این نیروها را فراخوان کرده و آموزش های لازم را به آنان می دهیم که در سال گذشته ۵۵ هزار نفر از این افراد آموزش دیده و در ۹ ماه سال جاری نیز ۵۹ هزار نفر دیگر آموزش های لازم را کسب کردند. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان با بیان اینکه تطابقی باید بین آموزش ها و توسعه کسب و کار در گیلان ایجاد شود، افزود: براساس آمایش سرزمینی یک سری رشته های مهارتی در گیلان مشخص شد و این مشاغل در طرح تکاپو دیده شده است، از این رو باید آموزش ها در حوزه دریا، کشاورزی، صیادی، گردشگری و صنایع بیشتر شده و به سمت توسعه آن حرکت کنیم. 

پورنصیری از وجود یک هزار و ۶۵۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای در گیلان خبر داد و بیان کرد: در گذشته ۴۰ درصد این واحدها خصوصی و ۶۰ درصد دولتی بودند ولی اکنون ۵۵ درصد دولتی و ۴۵ درصد خصوصی هستند. 

وی یکی از مشکلات فنی و حرفه ای را استیجاری بودن آن دانست و گفت: ۲۰ مرکز دولتی فنی و حرفه ای در گیلان وجود دارد که برخی از آنان استیجاری و در اختیار شهرداری است لذا در تلاشیم این مشکلات را برطرف کنیم. 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گیلان تنوع خدمتی در فنی و حرفه ای را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: ۱۸ گروه هدف آموزشی در فنی و حرفه ای مشغول به کار هستند ولی با این حال اساس نامه فنی و حرفه ای در گذشته دچار ابهاماتی بود، اکنون این مشکل برطرف شده و اساس نامه جدید فنی و حرفه ای تدوین شده و با رفع ایرادات شورای نگهبان، در حال تصویب و سپس اجرایی شدن است. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان