حسن غلام پور

بسیج مردم یا مردم بسیجی

۱۴۰۲/۱۰/۱۲ ۱۲:۳۹ چاپ کد خبر: 190580

به گزارش سایت خبری تحلیلی لنگرخبر، حسن غلام پور فعال رسانه طی یادداشتی نوشت: تلاش، موفقیت و پیشرفت؛ کلماتی ساده ولی پرمحتوا که هر کسی در هر موقعیتی به آن می اندیشد و تلاش می کند، البته موفقیت و پیشرفا می تواند حاصل کار فردی یا گروهی باشد که به نوع موضوع نیز بستگی دارد، مثلا در نظر بگیرید یک فرد از دوران متوسطه خود، سودای این را دارد که در بزرگسالی پزشک شود و یا مثلا معمار یا در شغل دیگری مشغول به کار شود، آن فرد برای طی مسیر سودای خود در بزرگسالی نیاز به تلاش و ممارست دارد البته در این مسیر نیاز است تا اطرافیان و حتی دولت نیز بستری را برای طی کردن آن مسیر ترسیم کنند در واقع برای رسیدن به یک موفقیت، جدای تلاش فردی نیاز به ابزارهایی نیز می باشد. 

تصور کنید فردی با سرمایه خود کارخانه فروش محصولات کشاورزی را بنا کرده و برای چند نفر نیز اشتغال ایجاد کرده است، حال اگر مردم از محصولات این کارخانه استقبال نکنند طبیعی است که تلاش کارخانه دار که به موفقیت نزدیک شده تکمیل نمی شود و پیشرفت نیز صورت نمی گیرد در واقه همه ما بسان نخ تسبیح هستیم که در کنار هم شکل می گیریم ولی باید هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد نقش خود را به خوبی و نحو احسن انجام دهد. 

همین مثال برای یک جامعه بزرگتر و دولت نیز متصور است، دولت بنا به نیاز مردم و جامعه و در بخش های مختلفی، زیربناها یا امکاناتی را فراهم می کند تا عموم مردم در هر جایگاه که هستند از خدمات بهره مند شوند. 

موفقیت در یک کشور به زمینه های مختلفی از جمله ثبات سیاسی و اجتماعی، توسعه اقتصادی، سلامت عمومی، حفظ محیط زیست و غیره بستگی دارد که البته به صورت مستقیم یا غیرمستقیم می تواند اثر بگذارد، در هر یک از این زمینه ها جدای اقداماتی که دولت یا حاکمیت باید انجام دهد فرد فرد مردم نقش دارد ولی نقش های برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. حاکمیت در زمینه هایی که چند نمونه آن ذکر شد سیاستگذار است که برای اجرای آن برنامه و سیاست ها، نیاز به مشارکت و نقش آفرینی مردم است، باید توجه داشت که موفقیت یک کشور، یک فرآیند پیچیده و چندوجهی است. دستیابی به موفقیت در هر یک از این زمینه ها، مستلزم تلاش و همکاری همه جانبه دولت، بخش خصوصی و مردم است. 

نقش مردم برای کمک به دولت در دوران کرونا

چند سال پیش بود که ویروس کووید ۱۹ در سراسر جهان پیچید و همه را درگیر کرد، با توجه به اینکه کووید ۱۹ گونه جدیدی از ویروس در طول تاریخ بود متخصصان نتوانستند در زمان کوتاه، راه های مقابله با این ویروس را کشف کنند و اقدامی که به همگان تاکید شد توصیه های بهداشتی و استفاده از ماسک بود، البته همین توصیه ساده و استفاده همگانی از ماسک، دولت ها را دچار مشکلاتی کرد چراکه نیاز به ماسک به چند برابر جمعیت کشور بود و این کار نیز برای هر دولت قدرتمندی در زمان کوتاه اقدامی غیر ممکن بود. 

در روزها و ماه های نخست شیوع کرونا همه ما شاهد از دست دادن خانواده، دوستان و آشنایان خود بودیم و همین فشارها و نیاز به تولید ماسک و مواد شوینده، موجب شد تا گروه های مردمی و کارخانه داران برای کمک به دولت و مردم خودجوش و آتش به اختیار وارد صحنه شوند تا برای کمک به اطرافیانشان نقشی ایفا کنند، در این راه، دولت نیز سعی کرد تا حداقل نیازهای اولیه برای تولید ماسک و غیره و یا مسیرهای قانونی را برای فعالیت گروه های مردمی باز کند که خوشبختانه این اقدام که با مشارکت مردم برای کمک به همنوع و حاکمیت بود در حد مطلوبی جواب داد. 

رفته رفته نیاز به پادزهر برای مقابله با ویروس کرونا از سوی مردم مطالبه عمومی شد که دولت ایران با کمک جوانان دانشمند خود توانست به چند نوع واکسن کرونا دست یابد که در بازه زمانی خوبی به تولید انبوه رسید و مردم توانستند در چند نوبت واکسن های تولید داخل را تزریق کنند، البته دولت اقدام برای سرعت دادن به واکسیناسیون عمومی اقدام به واردات واکسن نیز کرد تا در زمان تولید انبوه کردن واکسن های تولید داخل، مشکلی برای واکسیناسیون عمومی وجود نداشته باشد. 

درخصوص وضعیتی که در دوران کرونا به وجود آمد دولت مجبور بود که در برهه ای از زمان، قرنطینه های عمومی را حتی براب تردد در سطح شهر به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا وضع کندو حتی این مورد تبدیل به قانونی شد که در این خصوص و برای رسیدن به موفقیت برای شکستن زنجیره کرونا، مردم به خوبی به تصمیمات دولت و حاکمیت توجه و رعایت کردند که اگر توجه مردم و دولت نسبت به هم درک نمی شد طبیعتا موفقیتی نیز حاصل نمی شد که در خصوص دوران کرونا و اقداماتی که درخصوص رعایت بهداشت، تولید لوازم بهداشتی، ماسک و واکسن کرونا و غیره، ایران جزو اولین ها در زمینه کنترل شیوع این ویروس در سطح جهان بود. 

نقش مردم در حمایت از همنوعان آسیب پذیر در دوران کرونا

متاسفانه در دوران کرونا و قرنطینه کردن عمومی استان ها و تعطیلی برخی مشاغل، افراد قابل توجهی از نظر اقتصادی آسیب دیدند و حتی افرادی که در شرایط عادی جزو افراد آسیب پذیر بودند وضعتی آنان بدتر شد، در این جا دولت می بایست جدای مسائل امنیتی، بهداشتی، اجتماعی و غیره، به وضعیت اقتصاد افراد آسیب دیده نیز رسیدگی کند که با توجه به تعطیلی سراسری در جهان، همه کشورها در زمینه مالی به مشکلاتی برخورده بودند، مردم کشور ایران در زمینه اقتصادی توانستند نقش پررنگی را برای کمک به افراد آسیب پذیر ایفا کنند و توانستند کمک شایانی نیز با این اقدام به حاکمیت نیز کنند، مردم در قالب گروه های مختلف و به صورت خودجوش افراد آسیب دیده و نیازمند شهرهای خود را شناخته و در بازه زمانی مشخصی به آنان بسته های معیشتی و بهداشتی اهدا می شد، حتی برخی گروه ها در زمینه های آموزش و پرورشی نیز به افراد زیادی کمک کردند که نمونه این اقدامات برای سایر کشورها به عنوان الگویی نیز تبدیل شده بود. 

نقش مردم در کمک به انقلاب اسلامی در زمان جنگ تحمیلی

نقش مردم در کمک به انقلاب اسلامی در زمان جنگ تحمیلی، نقشی تعیین کننده و بی بدیل بود. مردم ایران با حضور گسترده خود در جبهه های جنگ، پشتیبانی همه جانبه از نیروهای مسلح، و مشارکت در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی و تحکیم پایه های آن ایفا کردند. 

در طول هشت سال جنگ تحمیلی، بیش از دو میلیون نفر از مردم ایران به جبهه های جنگ اعزام شدند. این حضور گسترده، نشان دهنده ایمان و اراده مردم ایران برای دفاع از کشور و ارزش های انقلاب اسلامی بود. 

مردم ایران از همه اقشار و طبقات اجتماعی، از پیر و جوان، زن و مرد، در جبهه های جنگ حضور داشتند. جوانان و نوجوانانی که تازه به سن بلوغ رسیده بودند، با آگاهی و ایمان به اسلام، در جبهه های جنگ حاضر شدند و با رشادت و ایثار، حماسه های بی نظیری آفریدند. 

حضور گسترده مردم در جبهه های جنگ، تأثیری عمیق بر روند جنگ داشت و به پیروزی رزمندگان اسلام کمک شایانی کرد. البته این حضور به دلیل درک مردم از وضعیت آن روز کشور و انقلاب نوپا بود که برای کمک به کشور خود تلاش می کردند از یکدیگر سبقت بگیرند، فردی با حضور میدانی در پشت خاکریزها، برخی با امکانات و کمک های نقدی و غیرنقدی خود، برخی به واسطه فنی یا کاری که می دانستند و غیره به کشور کمک می کردند. 

حتی پیرمردها و پیرزنان که شرایط حضور در میدان نبرد را نداشته یا امکاناتی نداشتند نیز با حضور در میادین و خیابان ها، با سردادن شعارهای حماسی، و ارسال نامه ها و پیام های محبت آمیز، از رزمندگان اسلام حمایت می کردند تا روحیه معنوی سربازان ملت را افزایش دهند. 

نقش مردم برای جلوگیری از فتنه ها و کور کردن چشم فتنه گر

انقلاب اسلامی به واسطه نهضتی که آن را دنبال می کند دارای دشمنان داخلی و بیرونی زیادی است، مردم با بیرون کردن شاه و جایگزین کردن انقلاب اسلامی با رژیم پهلوی که دست نشانده بیگانگان بود شعار ما می توانیم را برای توسعه و آبادانی کشور سر دادند ولی کشورهایی که در دوران پهلوی همه کاره ایران بود و از همه امکانات کشور برای خود استفاده می کرد و به واسطه انقلاب اسلامی از کشور بیرون رانده شده بودند دست از خیانت و دشمنی بر نداشته و بعد از گذشت بیش از چهل سال هنوز هم به دنبال نفاق بین مردم و تفرقه افکنی هستند. 

در چهار دهه گذشته نیز دشمن از طرق مختلف در کشور آشوب ایجاد کرد و دشمن با ایجاد فتنه ها به دنبال ایجاد ناامنی، آشوب، و تضعیف نظام سیاسی و اجتماعی است که در زمان فتنه، بیش از نقش حاکمیت، این مردم هستند که نقش دارند و مردم با آگاهی و بصیرت، می توانند فتنه ها را شناسایی و با آن ها مقابله کنند. 

شناخت فتنه، بصیرت، تقویت ایمان، وحدت، پیروی از رهبری و استفاده از رسانه های سالم و غیره از جمله مواردی است که مردم با اقدام عملی به آن ها می توانند چشم فتنه را کور کنند، مثلا در سال ۱۳۸۸ بود که به واسطه انتخابات ریاست جمهوری، یکی از کاندیدا اعلام تقلب در انتخابات کرد که همین کلیدواژه ای برای ایجاد فتنه و سواستفاده دشمن شد و خسارات جانی و مالی زیاد به کشور و مردم وارد شد، اقدامات عجیب کسانی که به اسم تقلب، آشوب در کشور ایجاد کرده بودند به جایی رسید که جدای ایجاد ختلافات سیاسی و اجتماعی، تحرکات دشمن در ایران و ایجاد گروه های خشونت، حمله به مراکز دولتی و غیره، به مقدسات مردم نیز توهین کردند، مردم که در آن چند ماه اول که اعتراض مسالمت آمیز داشتند کار را به حاکمیت سپرده بودند متوجه شدند که دیگر خرابی امکانات عمومی، شهید کردن مدم و نیروهای نظامی و حتی توهین به مقدسات، خارج از ادعای تقلب است و آشوبگران درصدد براندازی هستند که با بصیرت و پیروی از رهبری و توجه به اصل ماجرا به پشتیبانی از حاکمیت و انقلاب اسلامی پرداخته و در روز ۹ دی آن سال به صورت خودجوش مردم به راهپیمایی علیه فتنه گران پرداختند و چشم فتنه با حضور میدانی مردم در صحنه کور شد. 

البته در طی چند سال گذشته نیز شاهد ایجاد آشوب هایی در کشور بودیم که علی رغم اینکه دشمن نیز با تمام توان خود وارد میدان شده بود مردم نیز از همان ساعات اولیه هجوم دشمن، وارد صحنه شدند و در کنار نیروهای نظامی و انتظامی با وحدت و همدلی در کنار یکدیگر، به دفاع از میهن خود پرداختند و اجازه ندادند تا روزهای آشوب ها و خرابی توسط آشوبگران بیشتر و به درازا بکشد. 

نقش مردم در بحران های اجتماعی

به گفته مسوولان، ۶۸ درصد از جغرافیای ایران روی گسل زلزله یا در حریم آن قرار دارد که در طی چند دهه گذشته شاهد زلزله های ویرانگری در کشور بودیم که مردم زیادی جان خود را در زیر آوار از دست داده اند، وقوع سیل نیز از دیگر بحران ها است که در چند سال گذشته نیز در چند نقطه کشور سیل های ویرانگری به وجود آمده است. 

زلزله ۶.۶ ریشتری بم در سال ۱۳۸۲ متاسفانه جان ۲۵ هزار نفر را گرفت و حتی بخش عظیمی از شهر تاریخی بم به طور کامل تخریب شد، در آن مقطع نیز نیروهای امدادی، جهادگران، دانشجویان و گروه های مردمی به صورت داوطلبانه در آواربرداری، اسکان موقت، امدادرسانی و بازسازی شهر تلاش کردند و هر کسی که توانایی حضور میدانی نداشت کمک نقدی یا غیرنقدی انجام داد و این خدمت رسانی مردم به همنوعان خود، نمونه ای درخشان از روحیه انسانی و ازخودگذشتگی را به تصویر کشید و در تاریخ ماندگار شد. 

در سال ۱۳۹۸ نیز استان های خوزستان، لرستان، و فارس و در سال ۱۴۰۱ استان های چهارمحال و بختیاری، یزد و کرمانشاه درگیر سیل شدند که اکثر مردم از وقوع سیل در خوزستان و کرمانشاه را به خوبی به یاد دارند، سیل همه دارایی های مردم را برده بود و متاسفانه برخی، جان برخی را گرفت. 

مردم ایران در این مقطع از بحران اجتماعی که در گوشه ای از کشور رخ داده بود نیز نقش آفرینی کردند و با ارسال کمک های نقدی و غیرنقدی خود نقش بسزایی در کاهش آلام و درد و رنج های مردم داشتند، البته در سال ۹۸ و در جریان زلزله خوزستان، حاج قاسم سلیمانی نیز با حضور خود در میان سیل زدگان، موج حمایت مردم از سیل زدگان را افزایش داد و همه مردم تلاش کردند حول محور حاج قاسم به سیل زدگان خدمات دهی کنند. 

حتی برای تامین وعده های غذایی سیل زدگان، مردم استان های مختلف کشور به صورت خودجوش به خوزستان رفتند و با برپایی موکب، دغدغه وعده های غذایی و بهداشتی را برای مردم سیل زده کاهش دادند و استادکاران ساختمانی نیز در احداث ساختمان ها، نذر خدمت کردند. 

بسیج مردمی، در طول سالیان گذشته، نقش مهمی در موفقیت کشور ایفا کرده است. این نهاد، در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، و اقتصادی و غیره فعالیت داشته و توانسته است نتایج قابل توجهی را به دست آورد. 

شاید بتوان گفت وجود ظرفیتی مانند بسیج مردمی که بعد از انقلاب اسلامی به وجود آمده باعث شده کشور ایران با وجود همه تحریم های همه جانبه از سوی دشمنان، همواره پابرجا و مستحکم بماند و حتی در زمینه های بسیاری نیز شاهد رشد و شکوفایی در دوران تحریم هستیم که دنیا نیز از این موضوع در حیرت است. 

با این حال و با توجه به همه کمک های بسیج مردمی که بدون چشم داشت، در بحران ها به کمک دولت و همنوعان خود می رود دولت نیز باید وظایف خود را در زمینه هایی نظیر تخصیص بودجه، تقویت مشارکت مردم برای حضور در برنامه ها و عرصه ها مختلف و برداشتن موانع از سر راه فعالیت های مردمی و غیره، به نحو احسن انجام دهد، انجام وظیفه دولت در قبال مردم باعث می شود که جامعه نیز در زمان بحران ها خودجوش وارد میدان شوند و هر کسی بر اساس توانایی هایی که دارد به کمک دولت و حاکمیت برود. 

یکی دیگر از وظایف دولت در قبال مردم، قانون گذاری دقیق در زمینه های مختلف است که قانون دقیق موجب می شود هر شهروند در مسؤولیت فردی و اجتماعی ای که دارد احساس مسوولیت کرده که در تحقق و حرکت رو به رشد قطار پیشرفت دولت کمک بسزایی می کند. 

پایان پیام/۸۴۰۰۸

نویسنده:
حسن غلام پور
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان