در حال بارگذاری... لطفا صبر کنید.
به گزارش سایت خبری تحلیلی لنگرخبر، حسن غلامپور فعال رسانهای طی یادداشتی نوشت: ایران در دوران قبل از انقلاب به صورت شاهنشاهی اداره میشد و حتی برخی دستورات کلان کشور توسط کشورهای استکباری به شاه ایران تحمیل و شاه دست نشانده نیز مجبور به اجرا میشد، حتی در تاریخ آمده که مسوولین کشورهای سلطهگر بدون اطلاع شاه ایران در این کشور حضور و جلسه برگزار میکردند.
شاید زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد کمتر کسی فکر میکرد که ایران بتواند دارای یک قانون جدید شود و حتی آن را به رای عمومی مردم بگذارد، امام خمینی قبل از پیروزی انقلاب و زمانی که در پاریس بود به اتفاق یارانش پیشنویس قانون اساسی ایران را تهیه کرده بودند که بعد از پیروزی انقلاب و در ۱۵ بهمن ۱۳۵۷، امام خمینی به دولت موقت مهدی بازرگان دستور تشکیل مجلس مؤسسان منتخب مردم برای نگارش قانون اساسی داد که این روند بررسی چند ماه ادامه پیدا کرد و در نهایت در ۲۴ آبان ۵۸ کار تدوین به پایان رسید و دو روز بعد (۲۶ آبان ۵۸) در روزنامه کیهان به چاپ رسید در نهایت، همهپرسی قانون اساسی در ۱۱ و ۱۲ آذر ۱۳۵۸ با رأی نزدیک به ۹۹/۵ درصد ملت به تصویب نهایی رسید.
همه پرسی قانون، اولین انتخابات ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، در دنیا کشورهای زیادی بر اساس انقلاب، دگرگون شدند و تفکر دیگری برمسند قدرت قرار گرفتند ولی شاید بتوان گفت که ایران تنها کشوری است که کمتر از یک سال بعد از پیروزی انقلاب، خود ماهیت انقلاب و قانون اساسی کشور را به رای عمومی ملت گذاشت.
شاید بتوان این مثال را زد که خود فرایندانقلاب، یک فرایند انتخاباتی توسط مردم بود که کاندیدای آن امام خمینی بود که بعد از بیش از یک دهه تبلیغ انقلاب و مبارزه با رژیم شاه، خلاصه مردم به امام خمینی رای دادند.
اهمیت انتخاب از سوی مردم، از جمله مواردی است که مورد تاکید امامین انقلاب است و اساسا خود امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب، از مردم خواستند که در ادامه سرنوشت کشور سهیم باشند و رای آری یا نه خود به انقلاب اسلامی را اعلام کنند، به نظر میرسد انقلاب اسلامی تنها کشوری است که قانون اساسی را به رای عمومی ملت گذاشته است.
با این حال بعد از بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب، ملت ایران به طور میانگین هر یک سال و نیم در پای صندوقهای رای حضور یافتند و آرای خود را به صندوقهای رای انداختند البته در چند سال گذشته با هجمهها و تبلیغهای منفی از سوی دشمن، شاهدعدم مشارکت مردم در انتخابات هم هستیم، کسانی که مشارکت نمیکنند نظرشان این است که مخالف چیزی یا موضوعی هستند و باعدم مشارکت اعتراض مدنی خود را اعلام میکنند ولی ندانسته متوجه نیستند که رای ندادن، خود نوعی رای دادن است، در واقع رای ندادن وعدم مشارکت در انتخابات، خود چند نوع رای دادن است اینکه حقی از خودشان ضایع شده، یا تصمیمی که دیگران میگیرند برای او نیز اجرا میشود و…
شاید اگر از ما بپرسد چرا باید در انتخابات شرکت کنیم یا چرا انتخابات مهم است دلیل خود را تکلیف به میهن اعلام کنیم، گرچه این تکلیف مهم است و حیاتی ولی همه چرایی ماجرا نیست و اگر اهمیت انتخاب و انتخابات را به خوبی بدانیم طبیعتا در مشارکتهای خود برای اینکه چه کسانی نماینده آنها خواهد شد یا کشور چگونه اداره میشود تصمیمهای بهتر و محکمتری خواهیم گرفت.
حفظ حقوق شهروندان، سرگذشت تعیین سرنوشت، پاسخگو شدن مسؤولان و دولتمردان در مقابل مردم، مشروعیت دادن از طریق رای عمومی به دولت و نهادهای دولتی، مشارکت سیاسی توسط مردم در فرایندهای کشور و توسعه پایدار برای ارتقای کشور از جمله مواردی است که توجه به آنها وظیفه همه مردم را در خصوص رایی که به صندوق میاندازند بیشتر کند و شاید اگر از اهمیت این وظیفهای که بر دوش داریم بیشتر آگاه شویم نه تنها با دقت، یک کاندیدا را انتخاب میکنیم بلکه بعد از نشستن بر کرسی مدنظر، میتوانیم مطالبهگری نیز داشته باشیم.
انتخابات فرصتی برای تغییر و تحول در سیاستها و برنامههای کشور است که مردم از طریق انتخابات و با انتخاب افرادی که خود را در معرض آرای مردم قرار میدهند مستقیم در تحولات مورد نیاز در جامعه خود نیز کمک میکنند.
البته آزادی انسان در انتخاب یکی از اصول اساسی و حقوق بشر است که به انسانها اجازه میدهد که به طور آزادانه و بدون هیچگونه محدودیتی، تصمیمهای خود را بگیرند و زندگی خود را شکل دهند.
البته باید این را نیز بدانیم که در معنای کلی، انتخابات به مردم این امکان را میدهد که از بین نامزدهای مختلف، فردی را که صلاحیت و برنامههای او را مناسبتر میدانند، انتخاب کنند و از عملکرد مسؤولان و دولتمردان نظارت و انتقاد کنند، حتی در تصمیم گیریهای مهم کشور خود مشارکت کنند که در نهایت به ارتقای صلح و ثبات در جامعه کمک میکند.
موردی که نباید از آن گذشت این است که در کشور ایران درخصوص برگزاری انتخابات و افرادی که کاندیدا میشوند هنوز به آن کیفیت مطلوب نرسیدیم البته این به معنی آن نیست که در کشورهای دیگر، فرایند انتخابات بدون اشکال و مطلوب است یا مردم دیگر کشورها در انتخابهایشان به نحو احسن عمل میکنند، بلکه مقصود این است برای برگزاری یک انتخابات نیاز است تا آموزشهایی نیز به مردم و حتی کاندیداها داده شود تا از حق خود به خوبی مطلع و بر اساس اطلاعاتی که دارند در فرایند انتخابات شرکت کنند.
آموزش عمومی به مردم در مورد اهمیت انتخابات و نحوه رای دادن، آزادی بیان از سوی مردم و حق اظهارنظر، شفافیت فرایند انتخابات تا مردم به آن اعتماد کنند و برگزار کردن انتخابات توسط افرادی به عنوان ناظر که باید مستقل باشند میتواند موجب ارتقای کیفیت انتخابات شود با این حال اگر این آموزشهای عمومی هم صورت نگیرد نیاز است تا خود فرد در انتخاب خود، همه موارد و مصالح عمومی را در نظر بگیرد.
البته باید این را بدانیم که رأی دادن در انتخابات تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی بر وضعیت مالی هم در بعد شخصی و هم در بعد عمومی میتواند داشته باشد، طبیعتا یک نماینده میتواند در خصوص سیاستهای مالی و مالیاتی اظهار نظر کرده و حتی درخصوص تصویب قانون در این مورد فعالیت داشته باشد که علیه منافع و تحریک باشد، نمایندگانی که انتخاب میشوند، میتوانند تصمیمهایی در مورد سیاستهای مالی و مالیاتی اتخاذ کنند که میزان مالیاتها و نحوه توزیع منابع را تحت تأثیر قرار دهند که این تصمیمات میتوانند مستقیماً بر درآمد و هزینههای شما تأثیر بگذارند و در نهایت وضعیت مالی شما را تحت تأثیر قرار دهند.
سیاستهای اشتغال و اقتصادی از دیگر تاثیر رای دادن یا ندادن است، با رأی دادن، میتوانید تأثیری در تعیین سیاستهای اشتغال و اقتصادی دولت داشته باشید و انتخاب نمایندگانی که توجه به ایجاد فرصتهای شغلی، توسعه اقتصادی و حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط دارند، میتواند بهبودهای قابل توجهی در وضعیت شغلی و درآمد شما ایجاد کند و البته عکس این موضوع نیز صدق میکند.
مسکن و قیمت خانهها نیز از جمله نیازهای همه انسانها است که اظهارنظر و تصمیمهای نمایندگان در این موضوع مهم نیز میتواند تاثیر مستقیم بگذارد و میتوان نمایندگانی را انتخاب کرد که برنامههایی برای کاهش هزینه مسکن، افزایش دسترسی به مسکن مناسب و حمایت از مالکان خانه داشته باشند که البته این موارد نیز تأثیر مستقیم بر وضعیت مالی همه افراد دارد.
سیاستهای تجاری ازجمله تعرفهها، توافقنامههای تجاری و روابط دیپلماتیک با کشورهای دیگر میتواند در تداوم و رشد کسبوکارها، ایجاد فرصتهای صادرات و واردات و در نهایت وضعیت مالی شما تأثیر بگذارد که برای اجرای این سیاستهای تجاری نیاز به نمایندگانی است که در این خصوص دارای موضع و اطلاعات درستی باشند.
با این حال، انقلاب ایران، با رای مردم در طول بیش از چهل سال گذشته، پراستقامت ایستاده، گرچه هنوز مشکلاتی در کشور بخصوص در زمینه اقتصادی وجود دارد ولی همان طور که در دیگر زمینهها از جمله فناوری، نظامی و امنیتی، اجتماعی، علمی و حتی ورزشی در ردههای بالای جهانی حضور داریم نیاز است تا مسؤولین کشوری در خصوص وضعیت اقتصادی و با توجه به همه پتانسیلهایی که در کشور هم از نظر نعمتهای خدادادی و هم نیروی انسانی داریم، چارهای بیندیشند تا مردم، در وضعیت مطلوب قرار گرفته و به حق خود برسند.
پایان پیام/