در حال بارگذاری... لطفا صبر کنید.
به گزارش ایسنا، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری علاوه بر اعلام مواضع خود در میزگردهای فرهنگی، در دو مناظره که این عنوان را یدک می کشید نیز به صورت حداقلی و تیتروار به مقوله فرهنگ پرداختند. آن ها در این زمینه پاسخگوی سوالاتی بودند که مرزهای مشترکی با موضوعات اجتماعی و اقتصادی داشت؛ از جمله اینکه مواضع خود را بر اساس سوالات درباره راهکارهای فرهنگی مواجهه و ساخت فیلم و سریال با هدف جلوگیری از سیاه نمایی، حقوق معنوی رسانه های تصویری، پیوست فرهنگ به طرح های توسعه ای، ترویج کتابخوانی، حمایت از نویسندگان و... تشریح کردند.
با این وجود در مناظره های فرهنگی بخش قابل توجهی از سوالات ارتباط مستقیمی با فرهنگ و به ویژه هنر نداشتند و همین موضوع باعث شد حتی در دو مناظره فرهنگی، نامزدها به بیان مواضع خود در زمینه حجاب، مسائل زنان، اینترنت و فیلترشکن، اعتراضات ۱۴۰۱ و... بپردازند.
نکته قابل توجه این است که حتی در همان اعلام مواضع حداقلی نیز بیشتر به بُعد فرهنگ پرداخته شد و هنر تا حد زیادی به محاق فراموشی سپرده شده بود. چنانچه تنها اعلام مواضع مشخصی که در زمینه فرهنگ و هنر صورت گرفت به «سینما» اختصاص داشت و به بخش های دیگری از جمله موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی، مد و لباس، دیپلماسی فرهنگی، میراث فرهنگی و... پرداخته نشد؛ هرچند دو حوزه کتاب و رسانه نیز از تک جمله هایی گذرا بهره مند شدند.
با توجه به برگزاری میزگردهای تخصصی فرهنگی و دو مناظره در این حوزه، سخنان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در زمینه فرهنگ و هنر صرفا در حد کلی گویی و طرح مسئله باقی ماند و «هیچکدام» راهکار مشخصی برای برون رفت از چالش هایی که خودشان هم در صحبت هایشان به آنها اشاره کرده بودند، نداشتند. این بی توجهی به ارائه راهکار به جای طرح مساله، حتی دستمایه نقد و گاهی شوخی کاربران در فضای مجازی نیز قرار می گیرد چرا که به اعتقاد آنها نامزدها تنها مشکلاتی را که همه از آن مطلع هستند، مطرح می کنند و خودشان هم با وجود مسئولیت های مختلفی که تاکنون داشته اند، به عنوان منتقد وضع موجود سخن می گویند!
از سوی دیگر با وجود اینکه به جز یک میزگرد فرهنگی که عملا بخش های قابل توجهی از آن برای هر دو کاندید صرف پاسخ دهی به موضوعات دیگر شد، در اولین مناظره فرهنگی که ۶ نامزد در آن حاضر بودند و همچنین مناظره شب گذشته (اولین مناظره رو در رو) که تحت عنوان مناظره فرهنگی برگزار می شد، عملا حرفی از مشکلات و برنامه های فرهنگ و هنر به میان نیامد و همچنان مهم ترین موضوعات مورد بحث، مسائل اقتصادی و سیاسی باقی ماند.
البته به این نکته هم باید اشاره کرد که «فرهنگ» مقوله ای بسیار گسترده است که می توان موضوعات بسیاری را ذیل آن تعریف کرد؛ تاجایی که حتی «فرهنگِ گفت وگو کردن» نیز به عنوان یک مقوله فرهنگی بارها در اظهارنظرهای دو نامزد انتخابات مورد تاکید قرار گرفته است.
در ادامه به بررسی مواضع دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در زمینه های سینما، کلیات فرهنگی، ممیزی و سانسور، کتاب و رسانه می پردازیم. هرچند در موارد زیادی موضوع تنها در حد طرح مشکل باقی مانده و برنامه مشخصی برای رفع آن ارائه نشده است.
پزشکیان و کاهش تصدی گری دولت در فرهنگ
موضع مشخص مسعود پزشکیان درمورد سینما پذیرش و بیان مشکلاتی است که به اعتقاد او لازم است با برداشتن موانع برطرف شود. او در مناظره فرهنگی به فیلم های ایرانی که آنها را زیرزمینی یا فاقد مجوزهای لازم بوده اند اما در فستیوال های خارجی به نمایش درآمده اند، اشاره کرده و گفته است: «باید موانعی را که باعث می شود هنرمندان ما در زیرزمین ها کار کنند یا اینکه به طرق مختلفی که قانونی نیستند عمل کنند شناسایی شود و بتوانیم از حضور این عزیزان استفاده کنیم.»
او اعلام کرده است: «اگر مردم به من رای دادند در دولت آینده قطعاً به حوزه فیلم، فیلم سازی و هنر و سینما کمک می کنیم تا تقویت شوند و موانع پیش روی هنرمندان، کارگردانان و هنرپیشه ها برداشته شود. نگذاریم اتفاقی بیفتد که تعدادی از این ها ممنوع الخروج شوند یا اینکه تعدادی از آن ها از کشور خارج شوند.»
پزشکیان بر لزوم کاهش تصدی گری دولتی در حوزه فرهنگی تاکید می کند و معتقد است: «دولت فقط باید سیاست گذاری و نظارت کند و اختیار را به خانه های سینما، تئاتر و جاهایی که کارشناس هستند، بدهد تا آنها در این خصوص فعالیت کنند.»
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از آنچه که «دولتی شدن فرهنگ» خوانده، ممنوع الخروج شدن و یا مهاجرت هنرمندان و کارگردانان و بازیگران را حاصل نگاه امنیتی به فرهنگ دانست اما در عین حال با وجود اینکه تاکید کرد کار باید از طریق متخصصان پیش برود، اما راهکار مشخصی برای برون رفت از این شرایط ارائه نکرد.
پزشیکان در بخش دیگری به احکام قانون برنامه هفتم در خصوص ساخت آثار فاخر توسط صدا و سیما اشاره و بر تامین منابع این کار تاکید کرده است؛ چرا که به اعتقاد او این سریال ها راهکاری برای نمایش تاریخ و افتخارات ایران به سایر کشورهاست.
جلیلی و نقشه کلان برای فرهنگ
در همین زمینه سعید جلیلی دشمنان را در تلاش برای مانع تراشی برای تولیدات فرهنگی از جمله در زمینه سینما دانسته و گفته است: «همانقدر که آمریکا سعی می کند مانع پیشرفت هسته ای شود و از برخی صنایع ما جلوگیری کند، حتما در زمینه های هنری هم این تلاش را دارد. تلاش آمریکا با ساخت «آرگو»، «۳۰۰» یا «بدون دخترم هرگز» علیه ایران بود و تمام ملت را هدف قرار دادند ولی چون از این زیرساخت ها نتوانسته است جلوگیری کند، امروز می خواهد نرم افزار، یعنی امیدبخشی و موفقیت های را هدف قرار دهد.»
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری معتقد است که زیرساخت خوبی برای تولیدات فرهنگی از جمله در حوزه سینما داریم و تاکید کرده است: «باید نقشه کلان داشته باشیم یعنی اگر در هر سال ۱۰۰ فیلم می سازیم باید مشخص شود در این فیلم ها چه سهمی برای کودکان، روستا، طنز یا تاریخ و مفاخر قرار داده شده است.»
جلیلی همچنین بخش دیگری از دغدغه های خود در زمینه سینما را معطوف به کارکنان این صنعت کرده و گفته است: «۳۵ صنف داریم که در صنعت سینما مشغول هستند و از سال ۱۳۶۸ شغل کارکنان صنعت سینما در ذیل شغل صیادان فصلی جنوب در وزارت کار ثبت شده است که این لطمه جدی به صنعت است و آن ها ردیف مشخص قانونی ندارد.» البته او مشخصا راهکاری در این زمینه اعلام نکرده است که در زمینه رفع این مشکلات صنفی قرار است چه برنامه ای داشته باشد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین تاکید کرده است که ساخت فیلم سینمایی با موضوع زندگی قهرمانان کشور مغفول مانده است و دولت باید بتواند در این زمینه به درستی ایفای نقش کند تا هم تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و هم راهی برای وحدت فرهنگی میان کشورها پیدا کند.
تقابل پزشکیان و جلیلی: خصوصی سازی یا دولتی کردن فرهنگ و هنر؟
سعید جلیلی با تاکید بر اینکه شخص رئیس جمهور باید مصرف کننده کالای فرهنگی باشد تا بتواند در تخصیص بودجه های فرهنگی دقت نظر کافی داشته باشد تا ثمره هر پروژه فرهنگی مشخص باشد، گفته است: «بودجه فرهنگی نباید به میز و صندلی و ستادهای چاق و چله تزریق شود بلکه باید در آثار فرهنگی خود را نشان دهد.»
او دولت را در عرصه فرهنگ موظف به نقش آفرینی می داند و تاکید می کند: «دولت باید زمینه را برای نقش آفرینی جامعه هم فراهم کند تا مردم با توجه به توانمندی خود در این عرصه ورود کنند.»
مسعود پزشکیان نیز در حوزه کلیات مرتبط با فرهنگ و هنر برخلاف رقیب خود معتقد است دولت نباید مداخله گری کند و صرفا می تواند سیاست گذار باشد و گفته است: «دولت باید کار را به سازمان ها و نهادهای بخش خصوصی بسپارد.»
ممیزی نباید سلیقه ای باشد
در حوزه ممیزی که یکی از موضوعات پربحث برای اهالی فرهنگ و هنر است، تنها مسعود پزشکیان جملاتی را عنوان کرده است.
او ضمن اینکه تاکید کرده اجازه مداخله سایر دستگاه ها را در حوزه تخصصی فرهنگ نمی دهد، گفته است: «ممیزی باید شفاف و مطابق قانون صورت بگیرد و به هیچ وجه نباید سلیقه ای اعمال شود. من ممیزی هایی را که به صورت سلیقه ای انجام می شود، رد می کنم و اجازه آنها را نمی دهم.»
پزشکیان، کتاب و انتقاد از گرانی آن
در حوزه نشر و کتاب مسعود پزشکیان میزان مطالعه در جامعه را نشانه ای برای کاهش مشکلات اجتماعی، جرم و جنایت، فساد و... دانسته و تاکید کرده است: «باید شکل و ساختار اجتماعی طوری شکل بگیرد که مردم بتوانند از امکانات فرهنگی استفاده کنند.»
او همچنین با انتقاد نسبت به موضوع گرانی کتاب گفته است: «در این زمینه اگر نتوانیم به گونه ای مدیریت کنیم که قدرت خرید اهالی کتاب فراهم باشد، طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش پیدا می کند اما اگر بخواهیم مسیر را درست کنیم اصولاً باید از مدارس شروع کنیم. در مدارس باید به صورت فردی و تیمی و با تشویق ها و عناوین مختلف اعم از درسی و اعتقادی مباحثی را طراحی و روش هایی را تعیین کنیم که کتابخوانی در سنین پایین و در مدارس شکل بگیرد.»
در زمینه نشر و کتاب، سعید جلیلی اظهارنظری نکرده است که بتوان به آن اشاره کرد.
جلیلی، انیمیشن و بیان ظرفیت های آن
در حوزه بازی های رایانه ای سعید جلیلی تاکید می کند که ایران فرصت های بسیار خوبی در این زمینه دارد و گفته است: «در بازی های رایانه ای، ۳۴ میلیون بازی کننده داریم که هزاران میلیارد تومان چرخه مالی آن است که این فرصت برای ما است».
او درباره حوزه انیمیشن نیز به بیان تولیدات و موفقیت های محدودِ فعلی اشاره و تاکید کرد و گفت که انیمیشن ایرانی می تواند در بازار جهانی جایگاه خود را پیدا کند. او ادامه داد: «در انیمیشن تولیداتی مثل «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی» و «فیل شاه» را داریم که می تواند بازار جهانی پیدا کند».
جلیلی همچنین می گوید که ایران از لوکیشن های سینمایی مانند کوه های مریخی برخوردار است که درصورت شناسایی درست، می تواند اثرات خیلی خوبی داشته باشد.
در زمینه بازی های رایانه ای و انیمیشن، مسعود پزشکیان اظهارنظری نکرده است که بتوان به آن اشاره کرد.
انتهای پیام