به گزارش لنگرنیوز ، حبیب جهان ساز ظهر سه شنبه در حاشیه مراسم برداشت مکانیزه اولین خوشه های برنج در شهرستان صومعه سرا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این طرح در پنج نقطه صومعه سرا، آستانه اشرفیه، رضوانشهر، شفت و لاهیجان در قالب طرح تحقیقی ترویجی به صورت آزمایشی و الگویی اجرا شده است.

وی افزود : این رقم فعلا در دست معرفی و ارزیابی عملکرد در مقایسه با سایر ارقام تولیدی برنج است.

جهان ساز درباره ویژگی های رقم گیلانه گفت: با توجه به ارزیابی های انجام شده توسط مرکز تحقیقات برنج،  رقم گیلانه همانند رقم هاشمی بوده و عملکرد آن ار این رقم بهتر است.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان رقم گیلانه پاکوتاه، مقاوم در برابر بیماری و آفات است و کودپذیری بالایی دارد و هفت تا ده روز جلوتر از محصول هاشمی به مرحله برداشت می رسد.

جهان ساز یکی از مزایای اجرای طرح های تحقیقی ترویجی در مزارع را حضور مداوم کشاورز در تمامی مراحل دانست و گفت: با حضور مداوم کشاورز در مزراع، وی می تواند این رقم را با سایر ارقام که به صورت همزمان با آن کاشت می شوند، مقایسه کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان همچنین به پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای مکانیزاسیون و خرید ماشین آلات کشاورزی از سال ۹۲ اشاره کرد و افزود: در سال ۹۲ بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان و در سال ۹۳ نیز ۳۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان  پرداخت شده است.

وی گفت: این تسهیلات از طرف خط اعتبار ویژه مکانیزاسیون و از طریق بانک کشاورزی و با سود ۱۷ درصد پرداخت شد.

این مسئول در ادامه به اضافه شدن ۹۸ دستگاه کمباین به ناوگان کمباین استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک هزار و ۲۱۹ دستگاه کمباین در استان فعال هستند.

جهان ساز افزود: ۷۴۴ دستگاه بیلر در استان وجود دارند که می توانند مانع سوزندان کاه و کلش در فصل برداشت محصول برنج شوند.

وی با بیان اینکه انتظار می رود امسال ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به صورت مکانیزه برداشت شود، گفت: این میزان تقریبا ۶۹ درصد از اراضی کشاورزی استان را شامل می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: خوشبختانه امسال با توجه به بحث خشکسالی ۹۰ درصد از اراضی کشاورزی استان بر اساس تاریخ تقویم زراعی سازمان کشت شده اند.

وی ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را دارای بیمه دانست و گفت: متاسفانه بیشتر کشاورزان زمین های زراعی خود را بیمه نکرده اند که لازم است هر چه سریعتر این غفلت جبران شود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان