به گزارش لنگرخبر، مردم دیار باران سالهاست که در انتظار تحقق پروژه راه آهن گیلان هستند امّا هرچه منتظر می مانند نتیجه ای جز وعده و وعید دولت ها در ادوار مختلف نصیبشان نمی شود. راه آهن گیلان از آن دست پروژه هایی است که تنها به یک دولت ارتباط ندارد بلکه دغدغه ی تقریبا همه ی دولت های پس از انقلاب بوده است امّا تاکنون هیچ یک موفق به راه اندازی آن نشده اند.

محمد رسول سمّاکچی مدیر مسئول ماهنامه اقتصاد و صنعت گیلان که همواره یکی از منتقدین تعلل در ساخت راه آهن گیلان بوده به خبرنگار ۸دی در خصوص وعده های جدید دولت مبنی بر راه اندازی راه آهن گیلان تا پایان سال ۹۵ گفت: با توجه به اقدامات فعلی دولت و آنچه که من از پیشرفت این پروژه دیده ام به هیچ وجه امکان ندارد تا پایان سال ۹۵ راه آهن گیلان راه اندازی شود.

رئیس کانون کارفرمایی گیلان افزود: پروژه راه آهن گیلان به چند بخش قزوین – رشت ، رشت – انزلی ، انزلی – آستارا تقسیم می شود که در زمان فعلی تنها پروژه رشت – قزوین تا حدودی عملیاتی شده و در خصوص راه آهن گیلان در حوزه انزلی به آستارا حتی کار مطالعاتی هم صورت نگرفته است. وی افزود: از مهمترین قسمت های راه اندازی راه آهن قزوین – رشت ، ترمینال مسافربری و باربری رشت است که تاکنون هیچ اقدامی برای ساخت آن صورت نگرفته و این تنها یکی از دلایلی است که ما می گوییم امکان ندارد پروژه راه آهن گیلان تا پایان سال ۹۵ و حتی تا پایان دوره دولت فعلی نیز راه اندازی شود. سمّاکچی در ادامه اشاره کرد: پروژه راه آهن گیلان تنها در صورتی توجیه اقتصادی دارد که حتمی راه آهن رشت – انزلی راه اندازی شود تا امکان ترانزیت و حمل ونقل کالاهای تجاری اروپا به اروپا فراهم شود. در این صورت هم از باربری کالاها سود اقتصادی نصیب گیلان می شود و هم از خطر تریلی ها در جاده های گیلان در امان می مانیم. مدیر مسئول ماهنامه اقتصاد و صنعت گیلان اظهار داشت: دلیل عقب افتادن راه اندازی و تکمیل پروژه راه آهن گیلان اولا به جهت صعب العبور بودن منطقه است و دوما به علت کم کاری سیستم دولتی است. هر چند اکنون راه آهن گیلان توسط پیمانکارهای خصوصی در دست احداث است اما بودجه کافی در اختیار آنها قرار نمی دهند تا پروژه را به سرانجام برسانند.

وی در پایان گفت: راه اندازی راه آهن گیلان حداقل هزار میلیارد تومان هزینه دارد که دولت تنها می تواند سالیانه ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه به این پروژه اختصاص دهد و این مسئله نیز یکی دیگر از دلایل من است که می گویم امکان راه اندازی راه آهن گیلان تا پایان سال ۹۵ و حتی تا پایان عمر دولت فعلی وجود ندارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان