به گزارش لنگرخبر به نقل از راه دانا، اعدام آیت الله شیخ نمرالباقرالنمر رهبر شیعیان عربستان به همراه ۴۶ نفر دیگر روز شنبه ۱۲ دی ماه در ۱۲ منطقه در عربستان، موجی از اعتراضات جهان اسلام به خصوص در کشورهای شیعه نشین را در برداشته است.

این موج اعتراضات اما در ایران به طرز عجیبی پیش رفت به طوری که نه تنها علیه عربستان به اتمام نرسید بلکه  منجر به حاشیه رفتن خبر اعدام شیخ نمر شد.

حمله به سفارت عربستان در مشهد و آتش زدن بخشی ازآنجا توسط عده ای ناشناس موجب شد تا دولت آل سعود در اولین گام، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده و با بزرگنمایی این واقعه و سوارشدن بر موج آن، درصدد محکوم کردن ایران در جامعه بین الملل شود.

صبح روز گذشته نوبخت سخنگوی دولت در موردحمله به سفارت عربستان اظهار داشت: عده ای که معلوم نیست مقاصدشان برای کدام دولت است٬ از احساسات مردم در حادثه عربستان سوءاستفاده کردند که ازنظر ما موضوع مشکوک است.

مشکوک بودن رخداد مشهد، از این باب است که نتیجه آن تضاد علنی با مقاصد جامعه و حکومت ایران در محکومیت اعدام شیخ نمر بود و به گونه ای مقصد اعتراضات را به سمت بسترسازی محکومیت ایران پیش برده است.

اعدام آیت الله نمر در حالی رخ می دهد که عربستان به عنوان قطب پرورش و صدور تروریست در جهان شناخته می شود و آزادی و حقوق بشر در نازل ترین سطح خود در این کشور وجود دارد و بااین وجود تاکنون هیچ نهاد بین المللی حاضر به اعتراض نسبت به اجرای چنین حکمی نشده است و همیشه حاشیه امنی برای عربستان نسبت به خشونت های اجتماعی انجام شده، در جهان وجود داشته است.

به هرحال نمی توان به سادگی از حمله به ساختمان سفارت عربستان  در مشهد گذشت و آن را طبیعی خطاب کرد بلکه در ورای آن می توان چنین نگاشت که یک بازوی اجرایی هدایت کننده ای در میان جمعیت معترض وجود داشته که هدفمند، جریان اعتراضات را به سمت خشونت نسبت به سفارت عربستان پیش می برد و عواملی آن را صحنه گردانی و کارگردانی کرده اند.

این جریان، قطع به یقین دارای بازوان داخلی و خارجی بوده است که این طور خود را در مرحله عمل به موفقیت نزدیک کرده است. آنچه در برآورد رسانه ای می توان دریافت این است که هدایت این جریان قطع به یقین در دستان خود عربستان و یا جریان های نزدیک به دولت آل سعود بوده است. در تصاویری که در یکی از خبرگزاری ها از وقایع اعتراضات مشهد مشاهده شد، تصویری عجیب در میان جمعیت ذهن هر ببینده ای را به خود جلب می کند که چرا عکس فارس آل شویل سرکرده و تئوریسین القاعده عربستان که هم زمان با شیخ نمر اعدام شده است با عنوان شهید و ترحم نسبت به وی بر دستان فردی گرفته شده است.

حتی اعدام این سرکرده القاعده در میان انبوه شیعیان و از همه مهم تر در کنار رهبر شیعیان عربستان، خود فتنه ای است که توسط دولت آل سعود پیش رفته تا توجیه گر عمل غیرانسانی و اسلامی آل سعود در اعدام آیت الله نمر باشد. حال به احتمال قوی بالا بردن تصویر سرکرده القاعده در میان جمعیت معترض به اعدام شیخ نمر، این را می رساند که آل سعود وهابی در ایجاد فتنه و هدایت اعتراضات به سمت وسوی مطلوب خود ، از هیچ تلاشی دریغ نورزیده و این تصویر همچون دم خروسی از آستین آل سعود و نزدیکانش بیرون زده است.

حال برخی رسانه های داخلی و حتی شخصیت های مغرضانه یا ساده اندیشانه درصددند تا چنین جریانی که  واضح است از سکان داری خارجی  برای پیشبرد اهداف خود بهره می برد را به گروه ها و جریان های داخلی منتسب کنند و بدون هیچ نگاه جامع و کلانی فقط درصدد مصادره به مطلوب کردن این فضا به نفع جریان سیاسی متبوع خود می باشند.

آذر منصوری  عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت وگو با ایسنا به گونه ای عامل حوادث اخیر مشهد را به جریانات داخلی منتسب کرده و اظهار داشته است : منافع ملی و جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه نباید با تندروی ها تهدید شود. باید اعدام شیخ نمر را محکوم کرد و توأمان به منافع ملی و جایگاه نظام در منطقه پرآشوب این روزها اندیشید.

این گونه اظهارنظرها فرای عقلانیت و مباحث ملی زده می شود و به جای اینکه از عربستان و جریانات تکفیری و وهابی به عنوان آتش تهیه  چنین حوادثی نام برده شود، تنها درصدد تخریب جریانات و منافع ملی می باشند.

از طرفی رسانه های آسوشیتدپرس، رویترز، بی بی سی، صدای آمریکا و… در اقدامی هماهنگ، با بزرگنمایی تعرض به سفارت عربستان و پیامدهای آن، اخبار مربوط به شهادت شیخ نمر را تحت الشعاع قرار داده اند. از سویی هم شورای امنیت با انتشار بیانیه ای بدون اشاره به شهادت شیخ نمر توسط آل سعود، ایران را خاطر حادثه سفارت عربستان محکوم کرده است.

جریان رسانه ای امروز می بایست انزوای حاکم بر خبر اعدام شیخ نمر رهبر شعیان عربستان را از بین ببرد و با بیدار کردن ذهن ها و مغزهای خام و فروخفته، این عمل غیرانسانی عربستان را به عنوان لکه ننگ تاریخ بشریت خطاب  و از سازمان های بین المللی بخواهد که در این راستا واکنش درخور توجه ای داشته باشند  و این سکوت مرگبار را در مقابل چشمان میلیاردها مسلمان بشکنند و چهره غیرانسانی عربستان را محکوم کنند و نه اینکه رسانه ها گل به خودی بزنند و به جای محکومیت عربستان در این پازل طراحی شده آل سعود قدم برداشته و بر انزوای اعدام مظلومانه شیخ نمر بیفزایند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان