عراقچی در عین حال گفت: البته ما با طرف آمریکایی بیشتر از بقیه طرف ها در 1+5 مذاکره داریم، چون بخش نسبتا قابل توجهی از تحریم ها، تحریم های یکجانبه ای است که آمریکایی ها اعمال کردند و لغو این تحریم ها نیازمند حضور آنهاست.

 

به گزارش لنگرنیوز ،سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان لحظاتی پیش پس از پایان دور چهارم مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام پایانی توافقنامه ژنو در نشستی خبری با حضور خبرنگاران ایرانی گفت: مذاکرات حدود یک ساعت پیش خاتمه یافت. بسیار نزدیک، فشرده و سخت بود. در سطوح مختلف به صورت دوجانبه، چند جانبه و در سطح کارشناسان فنی و سیاسی، معاونان و در سطح آقای ظریف و خانم اشتون برگزار شد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: بحث ها بسیار جدی بود و در فضای کم و بیش بدون تنش صورت گرفت، ولی اختلاف نظرها در سطح گسترده ای هنوز وجود دارد.

وی با بیان اینکه بحث های خوبی داشتیم ولی پیشرفت خاصی در مذاکرات از این منظر که به نگارش متن برسیم صورت نگرفت، عنوان کرد: به نظر من طبیعی است. این دور از مذاکرات اولین دور رسمی مذاکراتی است. سه دور گذشته بیشتر بحث می کردیم و جلسات تبادل نظر و تبادل ایده داشتیم. از این جلسه رسما وارد مذاکره شدیم و انتظار اینکه در این جلسه به پیشرفت های زیادی برسیم غیر طبیعی است. طبیعی است که پیشرفت زیادی نباشد.

عراقچی با ذکر این نکته که هر دو طرف مصمم هستیم که مذاکرات ادامه یابد و جریان داشته باشد، گفت: در ماه خرداد یک یا 2 دور مذاکراتی خواهیم داشت. تاریخ های آن مشخص است ولی مننتظر تأیید نهایی برخی هیات ها هستیم و بعد از آن اعلام می شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با ذکر این نکته که مذاکرات جریان خواهد داشت، عنوان کرد: در این دور پیشرفت محسوسی صورت نگرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره زمان قطعی دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 عنوان کرد: در ماه خرداد دو دور در نظر گرفته شده که زمان یک دور آن قطعی شده و دور بعدی نیز به محض قطعی شدن اعلام خواهد شد.

وی جزییاتی درباره تاریخ برگزاری مذاکرات در خرداد ماه ارائه نداد.

عراقچی بار دیگر عنوان کرد که مذاکرات ادامه خواهد یافت.

*همه مایلند توافق نهایی انجام شود

معاون ظریف در خصوص سرنوشت توافق ژنو با بیان اینکه 30 تیر (20 ژولای) گام اول توافق ژنو پایان می یابد، اظهار داشت: اگر تا 30 تیر به نتیجه نرسیم، هنوز شش ماه وقت داریم مذاکرات را ادامه داده و به سرانجام برسانیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: امیدواریم تا قبل از 30 تیر توافق نهایی حاصل شود. همه مایلند این توافق نهایی انجام شود، البته به شرط اینکه تامین کننده خواسته های ما باشد و حقوق هسته ای مردم ایران کاملا رعایت شود؛ در آن صورت ما به توافق رضایت خواهیم داد.

وی در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه هر دو طرف مواضعی را در مذاکرات مطرح می کنند در موقعیتی نیستیم که قضاوتی درباره مواضع طرف مقابل داشته باشیم، گفت: مهم این است که طرف مقابل با جدیت در صحنه مذاکره است و ما نیز همین طور. امیدواریم مذاکرات به شکل منطقی، معقول و واقع بینانه ادامه یابد و در موعد مقرر به نتیجه مطلوب ما برسد.

*نمی دانم اختلافات سیزده گانه از کجا آمده است

عراقچی در پاسخ به سوالی در خصوص اختلافات سیزده گانه که توسط برخی رسانه ها مطرح شد، تصریح کرد: نمی دانم این اختلافات سیزده گانه از کجا آمده است. چنین عددی را نداریم. بار قبل که این مطلب گفته شد گفتم بسیار بیشتر از اینهاست. اگر بشماریم بیشتر از اینهاست. اختلافات وجود دارد، اگر اختلاف وجود نداشت نیاز به مذاکره نبود. وظیفه ما رفع اختلافات، نزدیک کردن دیدگاه ها و رسیدن به متن واحد است. در جلسه اول پیشرفت خاصی نداشتیم، خیلی غیرطبیعی نیست امیدواریم در جلسات دیگر جبران شود.

وی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: بحث تجهیزات دفاعی ایران قابل مذاکره نیست.

معاون وزیر خارجه درباره حضور وندی شرمن در آخرین دور مذاکرات ظریف و اشتون گفت: جلسه سه جانبه ای که آخرین لحظه با خانم اشتون و شرمن داشتیم، از لحاظ روال مذاکراتی ما چیز فوق العاده ای نیست. قبلا هم از این مذاکرات داشتیم. در طول مذاکرات هر گاه احساس نیاز کنیم مذاکره دو یا سه جانبه برگزار می کنیم و مهم نیست که طرف سوم، طرف آمریکایی یا روس و اروپایی باشد.

عراقچی در عین حال گفت: البته ما با طرف آمریکایی بیشتر از بقیه طرف ها در 1+5 مذاکره داریم، چون بخش نسبتا قابل توجهی از تحریم ها، تحریم های یکجانبه ای است که آمریکایی ها اعمال کردند و لغو این تحریم ها نیازمند حضور آنهاست.

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره گمانه زنی های برخی رسانه های غربی تصریح کرد: دوستان به گمانه زنی هایی که درباره اختلافات، چگونگی اختلافات، راه حل ها، تعداد سانتریفیوژها و ارقام مختلفی که ارائه می شود، توجهی نکنند. چه در خارج از کشور و چه در داخل هیچ کدام از اینها صحت ندارد. هیچ کدام از اینها پایه و مبنای درستی ندارد و قابل اعتنا نیست. اینکه در خارج از کشور خیلی از این گمانه زنی ها با اهداف خاصی صورت می گیرد، روشن است. 

وی ادامه داد: نباید به این گمانه زنی ها توجه کرد. مهم این است که مذاکرات ادامه دارد و اختلافات هم وجود دارد و تلاش ما نزدیک کردن دیدگاه ها به همدیگر است.

*اصلا در این مسیر نیستیم که به هر قیمت تا قبل از 30 تیر، یک توافق داشته باشیم

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی تصریح کرد که فشار خاصی برای اینکه مذاکرات حتما تا 30 تیر به هر قیمت به نتیجه برسد، وجود ندارد و افزود: ما اصلا در این مسیر نیستیم که تا قبل از 30 تیر به هر قیمت یک توافق داشته باشیم. به توافقی رضایت می دهیم که براساس منافعمان باشد و خواسته هایمان را تأمین و حقوق ملت ایران تثبیت کند. 

عراقچی اضافه کرد: اگر تا 30 تیر به چنین توافقی برسیم خیلی خوب ولی اگر نرسیم فاجعه ای رخ نمی دهد و دنیا هم به آخر نمی رسد. هنوز شش ماه دیگر وقت داریم که مذاکره کنیم.

وی ادامه داد: همه معتقدند تا پایان 30 تیر فرصت برای رسیدن به توافق فراهم تر است و بعد از آن ممکن است تحولاتی در آمریکا، اروپا و جاهای دیگر رخ دهد که کار را سخت تر کند. فارغ از اینکه این تحلیل درست است یا نه، تلاش همه ما رسیدن به توافق تا قیل از پایان شش ماه اول است. اگر نرسیدیم مذاکرات ادامه می یابد. اینکه شش ماه دوم چگونه تمدید شود، هنوز در باره آن به جمع بندی نرسیدیم.

عراقچی درباره برگزاری نشست کارشناسی قبل از نشست بعدی ایران و 1+5، گفت: مذاکرات را در همه سطوح ادامه خواهیم داد. بسته به این است که چه نیازی برای چه موضوعی تعریف شود. مذاکرات هر میزان که لازم باشد باید ادامه یابد، آمادگی داریم و برنامه ریزی هایی در این زمینه شده است.

وی درباره تاثیر بحران اوکراین بر مذاکرات ایران و 1+5 با بیان اینکه این موضوع جدی بین المللی است، گفت: تاثیری از این بحران بر مذاکرات را ندیدیم. خواسته همه طرف های مذاکره کننده از جمله طرف روسی همین است که هیچ موضوع دیگری از جمله موضوع اوکراین بر مذاکرات تاثیر نگذارد و مذاکرات مسیر خود را بدون تاثیر عامل خارجی ادامه دهد.

*اختلاف نظرها اینقدر گسترده بود که اجازه شروع نگارش متن را نداد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوالی گفت:  در خصوص چشم انداز کلی، چارچوب و اصول آن قبلا در توافق ژنو توافق صورت گرفته است. موضوعاتی در دست مذاکره است که در سه دور مذاکراتی در وین یک و دو و سه اینها را بحث و با دیدگاه های هم آشنا شدیم. در این دور از مذاکرات تصمیم ما این بوده و هست که وارد نگارش متن بشویم. این هدف ما در این دوره از مذاکرات بود که چندان محقق نشد. اختلاف نظرها کماکان بعضا اینقدر گسترده بود که اجازه نداد شروع کنیم به نگارش متن. امیدواریم جلسه بعدی این امکان را برای ما فراهم کند، ولی تا وقتی در هر موضوعی به دیدگاه واحد نرسیم، طبعا نگارش متن مقدور نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه در مذاکرات قبلی همه اختلاف ها بحث شده بود اضافه کرد: درباره برخی موضوعات به راه حل هایی نزدیک شده بودیم. از این جلسه بنای ما بر این بود که در موضوعاتی که به را حل نزدیک شدیم نهایی کرده و نگارش کنیم  که این اتفاق نیفتاد و این خیلی چیز مهمی نیست و دنیا به آخر نرسیده و شاید انتظار زیادی باشد که در جلسه اول به نگارش برسیم. در جلسات قبل صرفا تبادل ایده می کردیم.

عراقچی در پاسخ به سؤالی ادامه داد: روند مذاکرات سازنده و خوب هست، ولی به نتیجه مشخصی نرسیده است. مذاکرات کاملا جدی است، جریان دارد و ادامه می یابد. هیچ پیشرفتی الان نداشته ولی این بدان معنا نیست که مذاکرات به شکست انجامیده است. پیشرفتی نداشته و هنوز موفق نشدیم که روی کاغذ بنویسیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه تیم مذاکره کننده 1+5 قدرت تصمیم گیری نداشتند و لحظه به لحظه موارد را با پایتخت هایشان چک می کردند که همین باعث کند شدن مذاکرات شده، گفت: در هر مذاکراتی این گونه نیست که هیات های مذاکره کننده با اختیار صد در صد در همه موضوعات حاضر باشند. باید بحث ها را با پایتخت ها کنترل کنند ولی اینکه لحظه به لحظه باشد این گونه نیست، نه هیات ما اینگونه است نه هیات های آنها. اینکه شش کشور برای هر موضوعی مجبورند مواضعشان را هماهنگ کنند مقداری در کار ما کندی ایجاد می کند که اجتناب ناپذیر است. ما با شش کشور مذاکره می کنیم که باید با موضع واحد با ما صحبت کنند. 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان