ارتباط و تعامل با دنیا شعاری است که اصلاح طلبان همواره به آن تأکیددارند، گویی ایران در درون قفسی زندانی است و لازم است برای رهایی از این قفس از صاحب قفس تمنا و التماس کرد.

نظیر این را می توان به مذاکره ایران با امریکا و دیگر کشورها نسبت داد که درنهایت به برجام ختم شد.

در طول عمر سه ساله دولت دکتر روحانی، مذاکره و برجام از اصلی ترین محورهای دولت در تمام کارها مشاهده شد و حتی آب خوردن را نیز به برجام نسبت دادند.

در طول مسیر مذاکرات منتقدانی هم صدای بلندی سردادند تا از دستاوردهای انقلاب و شهدای هسته ای دفاع کرده و مردم نیز هوشیار شوند ولی دکتر حسن روحانی و مذاکره کنندگان فکر می کردند که فقط حرف کسانی که با دولت هم فکر هستند درست است و بقیه را بی سواد و بی شناسنامه، تندرو و …. نسبت دادند که این مواضع در اکثر اوقات از سوی هاشمی رفسنجانی نیز تائید و مجدد تکرار می شد و از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند به حزب الهی ها تندرو نگویند که بازهم برخی از خواص، خلاف آن را عمل کردند.

بعد از اتمام مذاکرات و تنظیم توافقنامه و در ادامه تصویب ۱۵ دقیقه ای در مجلس، دیگر بهانه ای را برای دولت نمی گذاشت که به چیزی یا کاری ایراد بگیرند یا کم کاری کنند ولی همان روند ادامه داشت تا در آخرین اتفاق امریکا دست به بلوکه کردن میلیاردها پول ایران به بهانه ای واهی کرد.

دولتی که مدعی اعتدال و تعامل با دنیا را داشت در مقابل اقدامات امریکا انفعال نشان می داد و هرکسی اگر نقدی می کرد بی سواد خوانده یا متهم به نفع شخصی می شد.

اظهارات سیف در خصوص اینکه از برجام چیزی عاید ایران نشده است نیز از سوی دولتی های اعتدالی مورد واکنش قرار گرفت و در کل هرکسی که در برابر برجام چیزی به نقد گوید با نهیب متولیان برجام قرار می گرفت.

طبق وعده های رئیس جمهور قرار بود برجام یکی از عوامل رفع مشکلات اقتصادی در کشور باشد ولی بعد از تصویب برجام شاهد تحریم های مجدد توسط کنگره امریکا نیز بودیم.

قرار بود برجام علاوه بر رفع تحریم ها، رشد در دانش هسته ای و …، باعث بهبود وضعیت اقتصادی در کشور نیز شود که نتنها این موارد انجام نشد بلکه امریکا یک بار دیگر بدعهدی و دشمنی خود را نشان و ثابت کرد و بر دشمنی خود نیز افزود.

چیزی که دراین بین مغفول مانده است تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی است که در چند سال اخیر مورد تأکید رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای بود و هست و از سوی دیگر به عدم دل بستن به امریکا نیز اشاره فرمودند ولی به چه دلیلی مشخص نیست که چرا اعتدالیون اصلاح طلب اصرار بر تعامل و بزک کردن چهره دشمن دارند.

دراین بین برخی از کارشناسان بر این عقیده اند که برجام مسیری است که دولت برای ادامه کار خود در دوره بعد انتخابات به کار گرفته است و تمام تلاش خود را برای این کار قرار داده است.

 

حسن غلامپور / سردبیر پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان