به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، حجت الاسلام مهدی صبوحی، سخنران دینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان حجت الاسلام والمسلمین رفیعی درباره بدحجابی های استان گیلان و در پی آن موضع گیری های برخی گروه ها و جناح های خاص علیه وی، به ایراد سخن پرداخت.



استان گیلان پیشگام در عرصه شهادت، ارادت به اهل بیت(ع) و ولایت



این فعال فرهنگی گفت: استان گیلان و مازندان از استان های پیشگام در پذیرفتن و گسترش مذهب تشیع بوده‏اند و وجود امامزاده های متعدد در مناطق مختلف این استان ها نیز مؤید همین مسأله است؛ گیلان جزو اولین مناطقی بود که شیعگی پیشه کرد و به مأمنی برای سادات مهاجر تبدیل گشت و ارادت مردم این دیار به اهل بیت(ع) نیز بسیار ویژه و ستودنی است.





وی ادامه داد:  گیلان از طلایه داران مبارزه با استعمار بوده و از معدود استان هایی که تا پای جان، مردان مردش زیر بیرق اجانب نرفته است و نام بزرگانی چون میرزا کوچک خان جنگلی، به عنوان حافظ عزت و تمامیت ارضی ایران بر تارک آسمان ایران می درخشد؛ در دوران دفاع مقدس نیز جوانان گیلانی پیشگام عرصه جنگ بودند و رهبر معظم انقلاب درباره شهید املاکی از گیلان فرموده بودند که قهرمان یعنی این.





%image_alt%





حجت الاسلام صبوحی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز درباره مردم گیلان فرمودند که «مردم گیلان از لحاظ دینداری، اخلاص، جهاد و حضور در صحنه از استان های برجسته کشور هستند»؛ یادمان نرود که گیلانی ها در جریان فتنه 88 یک روز زودتر از مردم همه کشور به پا خاستند و طلایه داران دفاع از ولایت محسوب می شوند.





کارشناس و مبلغ دینی افزود: امروزه نیز که عرصه جهاد جدیدی در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران  مهیا گشته و شیفتگان آل الله برای دفاع از حرم زینب کبری(س) خود را به سوریه می رسانند، یکی از استان هایی که بیشترین آمار شهدای مدافع حرم را دارد، استان گیلان است؛ در این مباحث هیچ شکی وجود ندارد.





تأکید بر عدم چشم پوشی از برخی مسائل و ناهنجاری های جامعه



وی تأکید کرد: نکته ای که در این میان وجود دارد این است که تمام این خصوصیت ها نمی تواند دلیلی باشد تا از برخی مسائل چشم پوشی کنیم و یک سری ناهنجاری ها را نادیده بگیریم؛ یکی از ناهنجاری هایی که در سطح کشور این روزها آسیب زا شده و به شدت جامعه را به مخاطره انداخته، مسأله بد حجابی است.





حجت الاسلام صبوحی اظهار داشت: استان گیلان به این جهت که استانی با جاذبه های گردشگری، تفریحی و طبیعتی زیبا است، مهمان پذیر بوده و در تمام ایام سال افرادی با سلایق و فرهنگ های مختلف از سراسر کشور به این استان می آیند تا به تفریح بپردازند؛ در این بلبشوی تقابل فرهنگ ها  طبیعی است که وضعیت حجاب در استان گیلان با استان های دیگر متفاوت باشد؛ اما آیا بدحجابی تنها مختص میهمانان دیار ماست؟





حمایت از موضع گیری صریح، صحیح و مؤمنانه استاد رفیعی



وی با حمایت از موضع گیری حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ابراز داشت: حجت الاسلام والمسلمین رفیعی موضع گیری صریح، صحیح و مؤمنانه ای اتخاذ کردند؛ روحانیون پدر جامعه هستند و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه یک روحانی است.





این فعال فرهنگی افزود: روحانی پدر دلسوز جامعه است، سیاسی کاری هم نمی کند، سیاست دینی دارد اما دین سیاسی ندارد؛ از همین جهت است که اگر موضعی اتخاذ و یا نکته ای گوشزد می شود، از سر دلسوزی و بر حسب انجام وظیفه است.





%image_alt%





منتقدان حجت الاسلام والمسلمین رفیعی چه کسانی هستند؟



فعال فرهنگی و دینی استان گیلان بیان داشت: بعد از سخنان حجت الاسلام والمسلمین رفیعی سه گروه با وی مخالفت کردند؛ گروه نخست افرادی بودند که خودشان مقید به حجاب نبودند و می دانستند که رسیدگی به این ناهنجاری ابتدا دامان آنها را خواهد گرفت.





حجت الاسلام صبوحی ادامه داد: بنابر این با ایجاد التهاب و تنش در فضای جامعه و وارونه جلوه دادن سخنان استاد رفیعی و پخش مغالطات مختلف، سعی در ایجاد موج علیه این سخنان کردند تا به نوعی اعتراضِ به حقِّ این خطیب توانا که درد دل بسیاری از غیورمردان گیلانی است، در نطفه خفه شود.





مسؤولان تا به حال برای بهبود وضعیت حجاب چه کاری انجام داده اند؟



کارشناس و مبلغ دینی گفت: گروه دوم متأسفانه برخی مسؤولان استان بودند که اگر در مقابل سخنان آقای رفیعی موضع گیری نمی کردند، نوک پیکان حملات دین داران و فعالان فرهنگی به سمت خود آنها برمی گشت؛ و آن وقت این سؤال مطرح می شد که مسؤولان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و ائمه جمعه استان تابه حال چه کارهایی برای مقوله حجاب انجام داده اند.





وی اظهار داشت: واقعیت هم همین است که متاسفانه  کارهای زیربنایی و درخوری از سوی مسؤولان برای مساله حجاب انجام نشده است؛ این ناهنجاری فقط گریبان گیر گیلان نیست، بلکه در بسیاری از نقاط کشور این معضل وجود دارد و مسؤولان هیچ فکر و طرحی برای حل این ناهنجاری نیاندیشیده اند.





%image_alt%





حجت الاسلام صبوحی گفت: دسته سومی که به مخالفت با سخنان حجت الاسلام و المسلمین رفیعی پرداختند، به نظر می رسد بر خلاف دو دسته نخست، دیدگاهشان قابل احترام است و موضع گیری آنها از سر دلسوزی بوده است.





وی خاطرنشان کرد: این افراد معتقدند که سخنان حجت الاسلام والمسلمین رفیعی کاملا صحیح و درست است اما نباید نام استان خاصی را می برد، چرا که وضعیت حجاب در برخی از استان ها حتی از استان گیلان بدتر است و این سخنان، نگاه مردم و جامعه را نسبت به گیلان و گیلانی خراب کرده است.





پاک کردن صورت مسأله دردی را درمان نمی کند



این فعال فرهنگی ابراز داشت: به نظر می رسد که انتقاد این افراد قابل احترام است، چرا که نگاه آن ها نگاه شخصی نیست؛ اما مسأله مهمتری که در اینجا مطرح است، مسأله بد حجابی است و پاک کردن صورت مسأله دردی را درمان نمی کند.





وای بر مسؤولی که به خاطر چند رأی دست از دفاع ارزش ها می کشد



وی با اشاره به اظهارات برخی از مسؤولان استان گیلان بیان داشت: این که فلان مسؤول بیاید و بگوید که آقای رفیعی شما کجا بودی آن زمانی که ما در این استان کنگره 8 هزار شهید برگزار کردیم، این استدلال بسیار غلط و عوام فریبانه است؛ وضعیت حجاب چه ربطی به برگزاری کنگره شهدا دارد؛ وای بر مسؤولی که به خاطر چند رأی، دست از ارزش ها بکشد





کارشناس و مبلغ دینی گفت: برای درمان یک درد ابتدا باید درد را پذیرفت و سپس برای درمان آن اقدام کنیم؛ ما در این 30 سال برای عفاف و حجاب چه کاری انجام داده ایم؛ مسؤولان کشور باید پاسخگوی این سؤال باشند.





وی تصریح کرد: ستاد حجاب و عفافی که راه اندازی کردند، تا به امروز چه ثمره ای داشته است؛ این که یک دختر چادری را به عنوان دخترنمونه سال معرفی کنیم یا خیابانی را به نام خیابان حجاب نام گذاری کنیم، فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه درست می شود؟





حجت الاسلام صبوحی ابراز کرد: مسأله اصلی این است که کار زیر بنایی نه فقط در حوزه عفاف و حجاب، بلکه در بسیاری از حوزه های فرهنگی انجام نمی شود؛ ما توقع داریم که این مسائل خود به خود حل شود آن هم در زمانی که هجمه شدید  رسانه ای و فرهنگی دشمن ، به ویژه جوانان مملکت مارا مورد هدف قرار داده است .





ضرورت تربیت جوانان برای ساختن جامعه ای مطلوب



وی ادامه داد: شبهات دینی و اعتقادی به شدت زیاد شده است؛ جوان ما در معرض این شبهات قرار گرفته و هیچ پاسخی دریافت نکرده است؛ ما نیز هیچ کاری برای آن ها نکرده ایم و توقع داریم که این جوانان خودشان رشد کنند و دیندار و متدین شوند؛ برای ساخت جامعه، باید جوانان آن ساخته و تربیت شوند.





این فعال فرهنگی اظهار داشت: کارهای ریشه ای برای جوانان انجام نشده و در کتاب های درسی که دوران شکل گیری شخصیتی آن هاست، محتوای متناسب قرار نداده ایم و بنیه های فکری آن ها را از مدارس درست شکل نداده ایم.





نقش متولیان و نهادهای فرهنگی ضعیف است



حجت الاسلام صبوحی بیان داشت: باید از کارهای سطحی پرهیز شود و به دنبال آمار نباشیم، باید به دنبال کارهای اساسی باشیم؛ متأسفانه نهادهای متولی ساماندهی فرهنگ خصوصا در حوزه حجاب فعالیت چشمگیری ندارند؛ چه کسی باید متولی امر فرهنگ سازی و مبارزه با فرهنگ های بیگانه باشد؟ چه کسی یا نهادی به فعالیت های  این نهادها نظارت دارد؟





کارشناس و مبلغ دینی گفت: در مسأله بدحجابی تقصیر متولیان امر فرهنگ کمتر از  بدحجابان نیست؛ مگر ما چه خوراک فرهنگی به بدحجابان داده ایم یا چه کاری برای آنها کرده ایم که حالا انتظار داریم حجابشان درست باشد؛ نتیجه عدم نظارت در استان ها همین ولنگاری فرهنگی است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های اخیرشان به آن اشاره فرمودند.





سخنی با متولیان فرهنگی



وی ابراز داشت: خواهش من از همه مسؤولان و زحمتکشان گیلان این است که اهم فعالیت های زیربناییِ مجموعه تحت امر خود در زمینه مباحث فرهنگی، خصوصا بحث حجاب را ارائه نمایند؛ از بزرگوارانی که به یکباره پس از سخنان یک مبلغ دینی آشفته شده اند تقاصا دارم که به جای پاک کردن صورت مسأله، پاسخگوی مشکلات موجود باشند؛ پیشنهاد می کنم که متولیان فرهنگی گاهی سری به خیابان های گیلان بزنند تا از نزدیک شاهد ولنگاری فرهنگی آن هم نه تنها از سوی مهمانان باشند.





این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در زمینه ولنگاری فرهنگی می فرمایند که «دستگاه حکومت و دستگاه دولت نسبت به فرهنگ جامعه (عمدتا مسأله عقیده و اخلاق) به هیچ وجه بی مسیولیت نیست و نمی تواند بی تفاوت باشد».





حجت الاسلام صبوحی در پایان سخنانش، پیامی را از سوی خود و بچه حزب اللهی های استان گیلان خطاب به حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: از طرف خودم و همه بچه حزب اللهی های گیلان و کسانی که دلشان برای اسلام و انقلاب می تپد، از حجت الاسلام والمسلمین رفیعی که این موضع گیری را انجام دادند تشکر می کنم و امیدوارم این موضع گیری ها فتح بابی شود تا مسؤولان ما بیدار شوند و این ولنگاری فرهنگی ریشه کن شود؛ چرا که می دانم این  صحبت ها درد دل خیلی از بچه حزب اللهی ها بوده است.


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان