به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، عصر سه شنبه تعدادی از خانواده های شهدای منا از استان های مختلف کشور با حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار قشقاوی به شرح میدانی فاجعه منا و اقدامات صورت گرفته توسط هیأت اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ریاست هاشمی وزیر بهداشت و درمان در روزهای نخستین این فاجعه پرداخت و گفت: اولویت هیأت اعزامی در این سفر جلوگیری از تدفین و شناسایی پیکرهای پاک شهدا در مکه بود، چون قبل از اعزام این هیأت، طرف سعودی بیش از ۷۰۰ تن از پیکرهای پاک شهدا از جمله بیش از ۴۰ شهید ایرانی را دفن کرده بود. جلوگیری از این روند پر شتاب و استمرار شناسایی و تطبیق مشخصات این پیکرها، اقدام موفق همه دستگاه های عمل کننده از جمله دستگاه دیپلماسی کشور بود.

معاون وزیر امور خارجه اولویت های بعدی کار را ارسال پیکرهای مطهر به ایران و پیگیری حقوقی فاجعه منا عنوان کرد و افزود: فرمایشات سازنده و به جای مقام معظم رهبری در کنار همدلی موجود بین همه مسئولان و دستگاه های ذیربط، منجر به توفیقات در سرعت ارسال پیکرهای مطهر شهدا به ایران شد.

در پی واقعه سفارت عربستان وکالت دو وکیل و سفر هیأت های مسئول سعودی منتفی شد

قشقاوی در خصوص پیگیری قضایی این فاجعه نیز گفت: سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جده به عنوان وکیل عام خانواده های داغدار با ۲۸ وکیل زبده سعودی، موضوع طرح شکایت علیه سعودی ها را مطرح کرده و نهایتا با دو تن از این وکلا به جمع بندی در خصوص نحوه اعطای وکالت قضایی دست یافت. از سوی دیگر با پیگیری سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض مقرر شده بود تا معاون وزیر بهداشت و معاون تشریفات وزارت امور خارجه عربستان برای رایزنی در خصوص پیگیری فاجعه منا سفری به ایران داشته باشند، ولی متاسفانه بعد از واقعه سفارت عربستان در ایران و قطع ارتباط دیپلماتیک دوجانبه، هر دو موضوع وکالت توسط دو وکیل سعودی و همچنین سفر هیأت های مسئول سعودی به ایران منتفی شد.

۵۷۰  ملاقات رسمی و غیررسمی

قشقاوی با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه در پیگیری فاجعه منا گفت: ۵۷۰ ملاقات رسمی و غیررسمی در سراسر جهان توسط سفرا و کارداران و سرکنسول های ایران با طرف خارجی صورت گرفته و همه مسئولان نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران مکلف شدند با مقامات سیاسی و قضایی فاجعه منا مذاکره کنند که گزارش مکتوب کلیه اقدامات صورت گرفته در وزارت امور خارجه موجود است.

معاون وزارت امور خارجه سپس ضمن تشریح اقدامات آتی وزارت امور خارجه در این خصوص و استماع نظرات خانواده معظم شهدای منا گفت: طبیعت کار در وزارت امور خارجه حزم و احتیاط و تبلیغاتی نشدن بسیاری از کارها تا قبل از حصول نتیجه است، ولی خوشبختانه حضور میدانی بنده در آغاز ماجرا در هیأت اعزامی به مکه و رایزنی های مستمر دکتر ظریف وزیر امور خارجه و اغتنام از فرصت حضور در نیویورک توسط ایشان در کنار تشکیل جلسات مستمر و ارائه رهنمودهای لازم به نمایندگی ها، هم اینک بستر مناسبی را برای حصول نتیجه فراهم کرده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان