به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، حجت السلام والمسلمین محمد مهدی افتخاری عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهداف دولت در ساخت بنادر کوچک گفت: اهداف دولت در ساخت بنادر کوچک، توسعه حمل و نقل دریایی و رفع مشکلات اقتصادی منطقه است. خصوصا بندر آستارا به دلیل هم مرزی با کشورهای آسیای میانه بسیار استراتژیکی است بنابراین احداث این بندر در توسعه حمل و نقل دریایی بسیار می تواند تاثیر گذار باشد.



وی با بیان اینکه ایران تا به امروز نتوانسته مانند دیگر کشورهای بندری از پتانسیل دریایی و بندری خود بهره مند شود، تصریح کرد: متاسفانه ایران از پتانسیل دریایی و بندری خود به خوبی استفاده نکرده و در بسیاری امور این حوزه دارای مشکلاتی است اما نگاه من اینست، بجای اینکه به احداث بنادر کوچک بپردازیم و با ازیاد بنادر کوچک رو به رو شویم بهتر است تمامی برنامه و سرمایه های خود را حول یک محور متمرکز کنیم.






وی افزود: وجود بندرانزلی به عنوان یکی از قدیمی ترین، مهم ترین و بزرگترین بندر شمال کشور و همجواری آن با منطقه آزاد کاسپین، این منطقه را از وجود بنادر کوچک بی نیاز می کند، جز آنکه دولت بخواهد تقسیم وظایفی کند که به تقویت همدیگر منجر شود.






نماینده شفت و فومن در مجلس دهم تصریح کرد: تاسیس بنادری همچون آستارا و چمخاله ممکن است سبب توسعه حمل و نقل دریایی و افزایش علمیات تخلیه و بارگیری کالا در منطقه شود اما متاسفانه برای بخش خصوصی کشور توجیه اقتصادی ندارد بنابراین سازمان بنادر و دریانوردی باید برای رفع مشکلات موجود بیش از گذشته اهتمام ورزد.




عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مقدار تناژ بار در بنادر شمالی اظهار داشت: با توجه به اقتصاد مقاومتی، باید داشته هایمان را تقویت کنیم، در حال حاضر برای چرخاندن چرخه تولید باید به بالندگی پتانسیل های بالفعل بپردازیم بنابراین با نگاه اجمالی به بنادر مشخص می شود که بنادرموجود دچار رکود و دارای مشکلاتی افزون هستند که در ابتدا باید مشکلات بنادر موجود برطرف شود و سپس به فکر احداث بنادر کوچک باشیم. در نتیجه برای رفع این مشکلات دولت باید نگاه حمایت گرانه به بخش خصوصی داشته باشد.






افتخاری در پایان اذعان داشت: به مناطق آزاد می توان یک نگاه بین المللی داشت اما تقویت منطقه آزاد باید به شرطی باشد تا به بنادر لطمه وارد نشود و هر بخشی بتواند در ارتقاء حمل و نقل دریایی تاثیر گذار باشد.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان