باروی کار آمدن دولت اعتدال اصلاح طلبان، کم کم واژه های جدیدی نیز به فرهنگ واژگان فارسی اضافه شد که دلواپسان و تندروها در صدر آن واژه ها قرار گرفت در این راستا هرکسی که صدای مخالفی با امیال شخصی و گروهی اعتدالیون بلند کرد به برچسب های دلواپس و تندرو متهم شد.

 

بسیاری از این واژه ها نظیر بی سواد، بی شناسنامه و ... توسط رئیس جمهور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بنا گذاشته شد گویا جناب روحانی قامت ریاست جمهوری را باکلاس درس ادبیات و فرهنگ واژگان اشتباه گرفته است.

 

همچنین اشتیاق زیاد دولت برای ارتباط با امریکا و به اصطلاح دنیا و پیش رفتن مسیر دولت به برجام و در ادامه همکاری ایران با نهاد اقدام مالی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پول شویی(fatf) نقدهای کارشناسان و صاحب نظران منتقد دولت را نیز به همراه داشت.

 

هرچند کارشناسان دلایل خود را با سند و دلیل و در راستای اهداف انقلاب و بالا بردن توان چانه زنی دولت جمهوری اسلامی اعلام می کردند ولی دولت اعتدال با نگاه های جناحی و حزبی با آنان مقابله و هر بار واژه های جدیدی را به فرهنگ لغت فارسی اضافه می کردند.

 

اگرچه رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که جوانان انقلابی و حزب الهی ها را تندرو نخوانید ولی گوش برخی بدهکار فرمایش امام خامنه ای هم نیست.

 

در این بین برخی از شخصیت ها که پیشینه انقلابی دارند و هم اکنون به عنوان بزرگ یک جناح، خط دهی می کنند در اضافه کردن واژه ها و مباحث جدید کمک حال رئیس جمهور می باشند.

 

به عنوان مثال چندی پیش هاشمی رفسنجانی دلیل پیشرفت ژاپن را به شیوه خود به بیان کرد که دلیل پیشرفت ژاپن کم کردن هزینه های نظامی و خرج کردن در مسیر علمی است و خیلی زود نیز پاسخ خود را در سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان سپاه دریافت کرد؛ رهبر انقلاب در این دیدار فرمودند: "برخی گفته اند که علت پیشرفت بعضی کشورها، جمع آوری سازمان های نظامی شان بوده؛ اگر این سخنان واقعاً بیان شده، حرف غلطی است - کشورهایی که سازمان نظامی خود را جمع کردند، به اختیار خود این کار را نکردند بلکه آن ها در جنگ جهانی نابود شدند و به آن ها اجازه ندادند که سازمان نظامی داشته باشند - هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی گذارد".

 

آنچه مشخص است؛ این گونه تناقض گویی ها توسط شخصیت های برجسته انقلاب نه تنها موجب همدلی و هم زبانی نمی شود بلکه باعث شبهات زیادی در بین نسل ها خواهد شد، جالب اینجاست که متن سخنرانی های برخی شخصیت ها در یک موضوع و در اوایل انقلاب و سال های اخیر چرخش چند صد درجه ای دارد.

 

به عنوان مثال رسانه های اصلاح طلب در خصوص عذرخواهی سعید مرتضوی در خصوص ماجرای کهریزک واکنش شدیدی نشان دادند تا مسیر را به آن سویی که نظرشان است سوق دهند ولی در خصوص کوی دانشگاه در سال 78 و ماجرای فتنه سال 88 که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب چندین ماه کشور را به آشوب کشاندند حرفی نزدند و استنباطشان گرفتن حق بود و به قول معروف دست پیش را می گیرند تا پس نیفتند و از سوی دیگر ماجرا را با برچسب دلواپسی به سوی نیروهای ارزشی و انقلابی سوق می دهند.

 

چند نکته در خصوص این شبهه پراکنی ها و برچسب زدن های سیاسی به وجود می آید.

 

1 - وقتی شبه ای یا استنباط غلطی از یکی از شخصیت های معروف در جامعه مطرح می شود اگر کارشناسان و دیگر شخصیت ها پاسخ دهند بازهم برچسب جناحی و دلواپسی و بی شناسنامه و ... به آن ها زده می شود.

 

2 - از سوی دیگر با توجه به مباحث اشتباهی که در جامعه مطرح می شود رهبر معظم انقلاب مجبورند در خصوص آن موضوع نیز در آخرین سخنرانی روشنگری کنند، درحالی که اگر این موارد اشتباه از سوی شخصیت ها مطرح نشود امام خامنه ای به طرح مباحث مهمی که دربرگیرنده اهداف انقلاب و آرمان های امام راحل است می پردازند.

 

3 - متأسفانه برخی در کشور به دنبال تحریف شخصیت امام راحل و انقلاب نیز هستند که بارها توسط امام خامنه ای تذکر داده شد ولی ظاهراً آن ها با فرمایشات تحریف گونه خود به دنبال بقای سیاسی و شخصیت سازی مجدد خود هستند.

 

4 - قابل ذکر است اگر کل جهان قبول داشته باشد یا نداشته باشد حکومت عدل جهانی توسط صاحب الزمان (عج) در جهان اجرا خواهد شد که انقلاب اسلامی تلاش دارد در مسیر کمک به ظهور و حضور امام عصر(ع) گام بردارد ولی تحرکات غلطی که در مسیر به وجود می آید راه چندساله را به چند صدساله تبدیل می کند.

 

متأسفانه در دهه اخیر برخی افرادی که روزی یار امام راحل و از شخصیت های تأثیرگذار اول انقلاب بودند، با موضع گیری های عجولانه و شاید خودخواهانه و ناآگاهانه، آب به آسیاب رسانه های مغرض می ریزند و دشمن شادمان می کنند!
انتظار می رود این افراد که سال ها بر منابر مختلف مردم را به ولایت پذیری و تقوای الهی دعوت کرده اند، از نظارت دائمی بر نفس و قول و عمل خود نیز غافل نشوند، چراکه شاید کوچک ترین اشتباهات آن ها در عصر کنونی لطمات جبران ناپذیری بر پیکره انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد آورد.

حسن غلام پور - سردبیر پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان