به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، «نسیم آنلاین» نوشت: اخبار عجیبی از وزارت نفت به گوش می رسد، آنهم در سالی که مزین به نام اقتصاد مقاومتی است و حداقل انتظار این است که تمامی بخش های دولت تلاش کنند گامی برخلاف ستون فقرات اقتصاد مقاومتی که همان تقویت توان داخلی است، برندارند!

به گزارش «نسیم آنلاین»، وزارتخانه  نفت در اقدامی کم سابقه در ایران و برخلاف رویه مرسوم در بسیاری از کشورهای جهان، اجازه حضور شرکت های داخلی در مناقصات مربوط به توسعه میادین بزرگ نفتی و گازی را نمی دهد و قصد دارد که این مناقصات را صرفا با حضور شرکت های خارجی برگزار کند!

ماجرا از این قرار است که برخی مدیران ارشد وزارت نفت اعتقاد دارند که توسعه میادین نفتی و گازی بزرگ کشور باید در اختیار شرکت های خارجی قرار بگیرد و صرفا توسعه میادین کوچک و متوسط کشور را می توان به شرکت های داخلی واگذار کرد.

این دیدگاهی است که علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ماه های اخیر در مصاحبه با برخی رسانه ها مانند خبرگزاری شانا (23 مردادماه) و روزنامه ایران (ویژه نامه هفته دولت- 8 شهریورماه) رسما بیان کرده است. در همین راستا هم دیروز، شرکت ملی نفت ایران با انتشار اطلاعیه ای صرفا از شرکت های اکتشاف و تولید نفت و گاز (E&P) خارجی برای شرکت در مناقصه های میادین نفتی و گازی دعوت کرد و از آنها خواست که فرم ارزیابی صلاحیت را برای حضور در این مناقصه ها تکمیل کنند.

به عبارت دقیق تر، مطابق با این اطلاعیهِ شرکت ملی نفت ایران، هیچ شرکت داخلی حق شرکت در این مناقصه ها را ندارد. البته در اطلاعیه مذکور، نام میادین نفتی و گازی که به مناقصه رفته اند، اعلام نشده است و صرفا به این نکته اشاره شده است که نام این میادین به صورت تدریجی اعلام خواهد شد. با این وجود، با توجه به اظهارات مقامات ارشد وزارت نفت که به آنها اشاره شد، حدس زدن نام برخی از میادین مذکور، کار چندان مشکلی نیست و قطعا این مناقصه ها برای واگذاری میادین بزرگ نفتی و گازی و از جمله میدان آزادگان جنوبی برگزار می شود.

زنگنه و همکارانش در وزارت نفت در حالی به شرکت های داخلی اجازه حضور در مناقصه های میادین بزرگ و کم ریسکی مانند آزادگان جنوبی را نداده اند که یکی از شرکت های توانمند و خوش سابقه اخیرا به صورت رسمی برای توسعه این میدان مشترک و کم ریسک اعلام آمادگی کرده بود.

13 مهرماه و در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه و ازدیاد برداشت از میادین نفتی یاران، مارون و کوپال در قالب HOA بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا، مسئولان این شرکت برای توسعه میدان آزادگان جنوبی، به صورت رسمی اعلام آمادگی کردند.

این شرکت که وابسته به گروه انرژی تدبیر زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام است، به تصدیق مدیران ارشد وزارت نفت از جمله مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، کارنامه مناسبی در صنعت نفت کشور دارد و با توجه به همین موضوع هم تفاهم نامه مذکور به امضا رسید.

به گزارش «نسیم آنلاین»، قرار بود توسعه میدان یاران شمالی با سرمایه گذاری 668 میلیون دلاری انجام شود، اما این شرکت داخلی این پروژه را با با 580 میلیون دلار به اتمام رسانده است و اگر کارفرما مسئولیت تأخیرات خودش را بپذیرد، شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا نزدیک به 5 ماه زودتر از موعد مقرر این پروژه را تحویل می دهد. همچنین همه منابع مالی پروژه در قالب یک قرارداد بیع متقابل با سقف بسته توسط این شرکت داخلی تامین شده است.

در مراسم امضای این تفاهم نامه، علی مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به صورت رسمی از اعلام آمادگی شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا برای توسعه میدان آزادگان جنوبی خبر داد و گفت: «دیشب که با آقای زنگنه صحبت کردیم آقای زنگنه گفتند روی آزادگان هم می توانید کنسرسیوم تشکیل دهید، باید بگویم ما با میادین کوچک در دنیا مطرح نخواهیم شد، ولی با توسعه میادین بزرگ، اسم ما در دنیا شنیده خواهد شد و این یادگاری از آقای زنگنه باقی خواهد ماند».

مخبر در حاشیه مراسم امضای این قرارداد هم به خبرنگاران گفت: «ما کاملاً برای توسعه آزادگان آمادگی داریم و می توانیم منابع مالی مورد نیاز را تأمین کنیم... هنوز وزارت نفت درباره آزادگان با ما مذاکره جدی انجام نداده است اما ما در حال صحبت با آنها در این باره هستیم».

یک روز بعد هم مخبر در یک نشست خبری با تاکید دوباره بر اینکه ما میدان آزادگان را می خواهیم، گفت: «آزادگان یکی از بزرگترین میادین نفتی دنیاست و اگر ما در داخل بتوانیم آن را توسعه بدهیم بین المللی می شود و حاضریم آزادگان را با هر مدل قراردادی توسعه بدهیم». رئیس ستاد اجرایی فرمان امام  ضمن تاکید بر این موضوع که خارجی ها برای فاینانس کردن آ زادگان در صف هستند، گفت: «با اینکه آزادگان میدان بزرگی است اما از نظر فنی میدان آزادگان یکی از ساده ترین میادین است».

با توجه به درخواست رسمی شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا برای توسعه میدان آزادگان جنوبی و سوابق خوب و درخشان این شرکت در صنعت نفت کشورمان، انتظار می رفت که وزارت نفت از اختیارات قانونی خود در ماده 11 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت (مصوب اردیبهشت ماه 91) برای ترک تشریفات برای میادین مشترک استفاده کند و این میدان مشترک نفتی بدون برگزاری مناقصه در اختیار این شرکت داخلی قرار بگیرد. اما زنگنه و همکارانش نه تنها چنین کاری نکردند بلکه در اقدام عجیب و سوال برانگیزی که عقبگرد بزرگی در زمینه اقتصاد مقاومتی محسوب می شود حتی اجازه حضور این شرکت ایرانی در مناقصه میدان آزادگان جنوبی هم ندادند و قصد دارند مناقصه این میدان بزرگ و کم ریسک مشترک را بدون حضور شرکت های داخلی برگزار کنند.

در واقع، وزارت نفت با حذف شرکت های داخلی از مناقصه میادین بزرگ از جمله میدان آزادگان جنوبی، قصد دارند پروژه های بزرگ و چندین میلیارد دلاری توسعه این میادین را به شرکت های خارجی مانند شرکت بدسابقه توتال تقدیم کنند.

به گزارش «نسیم آنلاین»، نگاهی گذرا به مذاکرات انجام شده بین برخی وزارتخانه ها با شرکت های خارجی و تفاهمات آنها حاکی از آن است که ظاهرا توافق نانوشته ای وجود دارد که در شرایط پسابرجام، بازار ایران در حوزه های مختلف پیشکش خارجی ها بخصوص فرانسوی ها شود و همین موضوع باعث شده است که برخی وزارتخانه ها نه تنها علاقه ای به واگذاری این بازارها به شرکت های داخلی توانمند و خوش سابقه نداشته باشند بلکه حتی اجازه شرکت این شرکت ها در رقابت با شرکت های خارجی برای تصاحب این بازارها هم ندهند.

این اتفاقات در حالی صورت می گیرد که رویه مرسوم در جهان به این صورت است که در شرایط برابر، پروژه را به شرکت های داخلی می دهند و شرایط رشد این شرکت ها را فراهم می کنند نه اینکه حتی اجازه حضور شرکت های داخلی در مناقصه هم ندهند و زمینه ساز واگذاری آن پروژه ها با هزینه های به مراتب بالاتر به شرکت های خارجی شوند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان