به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، به نقل از زیتون خبر، حجاب برای زن همچون صدفی است که گوهر گرانبهایی چون زن را در خود جای داده است، در جامعه امروز که دشمن با بکارگیری همه هجمه های فرهنگی به دنبال آن است تا بی حجابی و بی حیایی را در جامعه رواج دهد و بعضا نیز با ترویج پوشش غیر متعارف بانوان به نتیجه رسیده است، روستایی مثل انبوه رودبار است که زنانش در پاکدامنی و پوشش شهره اند.
روستای تاریخی انبوه از جمله روستاهای رودبار است که مردمانش مقید به آداب و سنن ارزشمند که یادگار گذشتگان است، می باشند. به بهانه هفته عفاف و حجاب با حمیده عبدی انبوهی از بانوان روستای انبوه که پدر بزرگش نیز از موذنین و خادمین مسجد این روستاست، به گفت و گو نشستیم که ماحصلش را در ادامه خواهید خواند. این بانوی انبوهی به خبرنگار زیتون خبر، اظهار کرد: لباس زنان انبوه به تبع تعلق این منطقه و شباهت بسیاری به پوشش عمومی دیگر روستاهای گیلان دارد که شامل دامنی بلند و پرچین (تهیه شده از شش تا هفت متر پارچه) و پیراهنی نیز که نسبتا بلند میباشد و یک جلیقه تکمیل کننده کلی این لباس هست، می باشد. حمیده عبدی انبوهی، ادامه داد: لباس های بانوان این منطقه با الهام گرفتن از طبیعت زیبا و پوشش گیاهی غنی گیلان پر گل و رنگارنگ است. وی بیان داشت: بانوان این منطقه برای پوشاندن گیسوان خود از دو تکه پارچه متفاوت استفاده می کنند، به اولی که در بانوان متاهل قرمز رنگ و در بانوان مسن یا شوهر از دست داده مشکی رنگ می باشد، سربند اتلاق می شود و روی این سربند روسری بزرگ سفید رنگی نیز میبندد. این بانوی انبوهی افزود: این شکل از پوشش سر تفاوت اصلی بین پوشش بانوان و دختران انبوه می باشد و طی مراسمی به اسم سر بستن ( یک یا دو روز بعد از مراسم عروسی) این پوشش به تازه عروسان تعلق می گیرد که بعد از آن با این گونه روش در انظار ظاهر می شوند.
ساختارهای ریشه دار و مستحکم زنان انبوهی که اصرار بر حفظ ریشه های خود دارند با توطئه های پوچ دشمن متزلزل نمی شود.
وی بیان کرد: در واقع این شکل از حجاب که کامل و پوشیده هم هست، بخشی از کلیت لباس بانوان این روستاست و تنها با ایجاد نقیصه در یکی از چهار بند این پوشش حجاب زنان انبوه مختل خواهد شد. عبدی با تاکید بر اینکه زنان انبوه علاقه خاصی به پوشش دارند، افزود: ساختارهای ریشه دار و مستحکم زنان انبوهی که اصرار بر حفظ ریشه های خود دارند با توطئه های پوچ دشمن متزلزل نمی شود. وی، بیان نمود: از طرفی مذهب و مسایل مذهبی در روستای انبوه بسیار محترم شمرده می شود و اهمیت خاصی در بین مردم این روستا دارد. این بانوی انبوهی تصریح کرد: این لباس علاوه بر زیبایی بسیار زیادش نماد زنان انبوه هست و حتی وقتی در منطقه دیگر یا حتی در شهرهای اطراف خانمی با این لباس را بر تن می کند برای افراد آشنا با انواع پوشش استان گیلان مشخص می شود که این خانم انبوهی است. وی با اشاره به مشکلات روستای انبوه بیان نمود: در سالهای اخیر برخی از عمده مشکلات این روستا مرتفع شده و برخی من جمله مشکل برق و گاز کماکان باقیست.
در سالهای اخیر برخی از عمده مشکلات این روستا مرتفع شده و برخی من جمله مشکل برق و گاز کماکان باقیست
عبدی اظهار داشت: در چند سال گذشته تلاشهایی برای حل مشکلات جاده منتهی به روستا انجام شده که کافی نبوده اما بازهم کمی تردد را راحتر کرده است. وی ادامه داد: این روستا دارای تلفن WLL جهت برقراری ارتباطات تلفنی می باشد که به شدت تحت شرایط جوی بوده و در بسیاری از مواقع قطع می باشد. این بانوی انبوهی بیان کرد: تابحال برای مشکلات تامین سوخت روستا هیچ برنامه ای وجود نداشته که با توجه به موقعیت جغرافیایی روستا در فصل سرما مشکل آفرین است علاوه بر این نبود سوخت مناسب و کافی در زندگی روزمره نیز اختلال ایجاد می کند. وی انبوه را یکی از قطب های گردشگری و تاریخی معرفی کرد و از مسئولین برای رفع مشکلات آن استمداد طلبید. انتهای پیام
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : زنان عجیب

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان