به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر، ابراهیم رزاقی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با تهران نیوز، ضمن اشاره به کاهش سود سپرده ها و حاکم بودن فضای رکود در جامعه گفت: زمانی که بانک سود خود را کاهش دهد، سپرده گذاران برای کسب سود بیشتر به سمت فعالیت هایی مانند خرید و فروش سکه، دلار، واردات می روند که هم سود بیشتری دارد و هم نقدتر است.

رزاقی با بیان اینکه بانک مرکزی از نوسانات دلار بدش نمی آید، افزود: با ورود پول به بازار ارز، دلار بالا می رود و بانک مرکزی گمان می کند که از این طریق می تواند برخی از مشکلات را حل کند، این در حالی است که افزایش واقعی دلار و همچنین اعطاء نکردن دلار ارزان برای واردات کالاهای غیر ضروری یک سیاست درست است، اما باید به گونه ای اجرا شود که باعث ایجاد تورم و بالا رفتن آن نشود.

وی همچنین ادامه داد: دولت می بایست به کالاهای اساسی دلار ارزان بدهد و از طرفی صنایع صنعتی کننده با الگوی مدیریتی صنایع دفاعی به وجود بیاورد نه اینکه به بخش خصوصی که به دنبال حداکثر سود هستند امید داشته باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اذعان کرد: بر اساس الگویی که در قانون اساسی وجود دارد، دولت موظف است برای همه مردم مسکن، خوراک، پوشاک، شغل، آموزش، بهداشت را فراهم کند، اما تحت تاثیر سیاست های لیبرال سرمایه داری آمریکایی که از زمان آقای رفسنجانی با این صحبت که عده ای له می شوند ولی در آینده درست می شود قرار گرفته این در حالی است که مردم له شدند اما درست نشد.

رزاقی در مورد نرخ تورم اعلام شده توسط دولت اظهار کرد: تورم را قلابی و به نفع دولت حساب می کنند و یک نیروی غیر دولتی وجود ندارد که بی طرف تورم را حساب کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ۶۰درصد بازنشستگان زیر خط فقرند افزود: زمانی که فضای جامعه به این گونه است، تشکلی هم پیدا نمی شود در برابر سیاست تهاجمی دولت بایستد و از سوی دیگر فقیر سازی هم یکی از شرایطی است که مردم را از نظام برمی گرداند و به نقطه ای می رسد که از شدت فقر مردم به خیابان بیایند و این همان چیزی است که  آمریکایی ها و دشمنان نظام می خواهند.

وی گفت: تولیدکنندگان زیر ۳۰درصد فعالیت می کنند ولی با این حال ادامه می دهند و تا زمانی که کارد به استخوان نرسیده می ایستند، این در حالی است که سرمایه ها باید وارد تولید بشوند که ثبات دارد نه اینکه خارج از آن مصرف شود.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: آن چیزی که در قانون اساسی بیان شده، استقلال اقتصادی است که امام راحل در وصیت نامه خود ذکر کرد و بارها رهبر معظم انقلاب بحث اقتصاد مقاومتی که در حیطه استقلال اقتصادی است را بیان می کنند اما خطی که پیاده شده از زمان آقای رفسنجانی وابستگی اقتصادی و فروش نفت خام و پتروشیمی است که دولت های غربی و آمریکا دنبال این شیوه یعنی خام فروشی در ایران هستند.

رزاقی یکی از راه های کنترل قیمت را گرفتن مالیات از دلالان برشمرد و گفت: وقتی سود سپرده ها کاهش پیدا می کند، قیمت در برخی از کالاها بالا می رود که برای کنترل آن می بایست از دلالان مالیات بگیرند در صورتی که دولت نمی خواهد آن ها راشناسایی کند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان