به گزارش پایگاه اطلاع رسانی لنگرخبر،پنجشنبه گذشته تهران شاهد یک اتفاق مهم ادبی بود ، رونمایی از تازه ترین رمان رضا امیرخانی در کتابفروشی افق که صف طویل علاقه مندان به خرید کتاب بسیاری را شگفت زده کرد.
«ر ه ش» جدیدترین رمان رضا امیرخانی شش سال پس از انتشار «قیدار» در حالی منتشر می شود که وی این بار شخصیت اصلی رمانش را یک زن قرار داده است، او در «ر ه ش» به موضوع توسعه شهری پرداخته است. امیرخانی پیش از این درباره «ر ه ش» گفته بود که این کتاب در قالب رمان است و به زندگی دو معمار جوان را روایت می کند. مثل کتاب "ارمیا" و "بیوتن" در این کتابم هم شخصیت یکی از رمان هایم حضور دارد. این اثر یک رمان معمارانه است و در آن بیشتر دارم به سراغ واکاوی این مسئله می روم که چه اتفاقی برای شهر در حال رخ دادن است.
رضا رسولی نویسنده به موضوع استقبال قابل توجه از کتاب رضا امیرخانی پرداخته است. این یادداشت به شرح ذیل است:
«استقبال پر اشتیاق علاقمندان به ادبیات از ره ش_ رمان جدید رضا امیر خانی_ تحلیل گران جامعه شناسی ادبیات را با این سوال مواجه می کند که مزیت او بر سایر نویسندگان چیست که اثر نخوانده اش با چنین اقبالی مواجه می شود و اساسا امتیاز این نویسنده چیست و چه دلایلی بر شهرت و محبوبیتش دلالت می کند؟
برای پاسخ گویی به این سوال لازم است، 7 پنجره به روی آثار و رفتار این نویسنده گشوده شود.
1.تجربه زیستی متنوع ، پشتوانه ای پایدار، برای خلق آثاری جذاب است.
سفر او به بیش از 30 کشور جهان. ایران گردی مستمرش به نحوی که بارها مسافر شهرها و استان های ایران بزرگ بوده و برخی نوارهای مرزی را بارها با پای پیاده پیموده است. دوستی و مراودات او با گروه های مختلف اجتماعی از روحانیون گرفته تا ورزشکاران و دانشجویان و بازرگانان و نخبگان علمی و سیاست مداران ، از جمله منابع همین پشتوانه تلقی می شود.
2. حرفه ای بودن از این نویسنده، چهره ای ساخته که در تمام سال های اخیر، بر فراز بوده و روی فرود را، نظاره نکرده است.
نوشتن مستمر، پایمردی بر اندیشه های مستقل فکری، سپردن آثار به ناشران خوش نام و تخصصی ادبیات، توجه به ریزه کاری های مهمی مانند استفاده دائمی از لوگوی اسم بر روی جلد آثار و متکی بودن بر حمایت مخاطبان ،جلوه هایی از حرفه ای گری اوست.
3.حفظ استقلال شخصی و اجتماعی. با وجود آشنایی و ارتباط گسترده و مستمرش با صاحبان مناصب ملی، هم چنان استقلال خود را حفظ کرده است و از دام های تبدیل شدن به یک کارمندِ_حتی عالی رتبه اما گوش به فرمان_چون آهوی گریز پا گریخته است و هرگز مسئولیت اجرایی در هیچ کدام از سازمان های دولتی یا حکومتی را نپذیرفته است.
وحتی وقتی در سفرنامه داستان سیستان، روایت سفر عالی ترین مقام کشور را به رشته تحریر در می آورد، استقلال رای خود را در قالب نقد وانتقاد و تحلیل ِ وضعیت، حفظ می کند.
4. آثار او، امضای مستتر دارد و حتی اگر مخاطب نام او را بر جلد کتاب نبیند، از رسم الخط خاص آن، سمت و سوی محتوایی و لحن اثر، می تواند دریابد که آن چه می خواند، به قلم کیست.
5.سلوک شخصی. ادب فردی و آگاه بودن از ادب مقام در مواجهه با طبقه های طولی و عرضی افراد جامعه، تواضع غیر تصنعی، نجابت کلام و پیراستگی گفتار، صمیمت و شیک پوشی این نویسنده، از جمله رازهای آشکار محبوبیت و مقبولیت اوست.
6.بی نیازی از پدر خوانده های ادبی. او از همان سال هایی که محسود برخی جریان ها، انجمن ها و پدر خوانده های ادبی قرار گرفت و کار تا جایی پیش رفت که با تعبیر آمیخته با استخفاف نویسنده جوان! از او یاد می کردند و در عموم جوایز و جشنواره های ادبی ، آثارش را بایکوت کردند، با بی نیازی حرفه ای و رسانه ای، پاسخ این بی توجهی و بایکوت ها را داد.
7. حضور و ارتباط مستمر و معنادار رسانه ای. در روزگاری که دیگر فعالیت های فرهنگی تک ساحتی نیست و هر اثر و موثری، باید در منظومه انعکاس رسانه ای دیده شود، ارتباط سازنده و جاگیری به هنگام رسانه ای او، به معرفی کتاب هایش، ضریب مضاعف داده است.
و اکنون در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، صف دختران و پسران خیابان انقلاب، برای خرید تازه ترین کتاب ِنویسنده چهل و چهار ساله انقلاب، به حافظه بهمن 96 سپرده می شود.
انتهای پیام/