به گزارش لنگرخبر به نقل از شبستان، مهری شیرمحمدی؛ «عمارت سیگارودی» یکی از بناهای ارزشمند دوره قاجار است که هرچند به عنوان منزل مسکونی ساخته شد، ولی از زمان ساخت تاکنون در ایام دهه محرم، به عنوان حسینیه کاربری داشت و پذیرای عزاداران حسینی است. این بنای ارزشمند، الگوی معماری متفاوتی دارد و برخلاف معماری خانه‌های روستایی گیلان، بنایی با الگوی معماری ترکیبی از خانه‌های شهری گیلان و خانه‌های فاخر مرکز ایران است.

بنا در دو طبقه ساخته شده و همچون خانه‌های تاریخی دارای چهار تلار دور تا دور بنا در هر دو طبقه است. این تلارها به گردش هوا و رطوبت‌زدایی بنا کمک می‌کند. از سویی این بنا همچون خانه‌های استان‌های مرکزی، دارای اتاق‌های متعدد تودرتو، پنجره‌ای ارسی در تالار و شومینه و گچبری‌های تزئینی در اتاق‌هاست. همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد موجب شد عمارت سیگارودی در سال ۱۳۸۷ و به شماره ۲۰۲۶۸ در فهرست آثار ملی ثبت شود.

 

 

این عمارت تاریخی در روستای سیگارود، حوالی شهر شلمان واقع در شهرستان لنگرود قرار دارد. این خانه هویت مردم روستا و حتی شهر شلمان است. زیرا مردم در این خانه خاطره جمعی دارند. این عمارت اگرچه در زمان احداث به قصد خانه مسکونی ساخته شده است، ولی از آن زمان تاکنون به عنوان حسینیه در دهه اول محرم، پذیرای عزاداران حسینی است. اگرچه بانیان و مالکان نخست این بنا سال‌هاست در قید حیات نیستند، ولی هنوز بازماندگان خاندان عارفی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، با پخت غذای نذری، نیت بانیان را زنده نگه داشته‌اند.

به گفته «صدرالدین عارفی» - یکی از وراثی که در مجاورت این بنا منزل دارد - درب عمارت تنها در دهه محرم و برای مراسم عزاداری بازمی‌شود.

وی درباره عمارت اجدادی‌اش می‌گوید: عمارت در اوایل دوره قاجار ساخته شده و بیش از۲۰۰ سال قدمت دارد، پدر من «حسن» و پدربزرگم «شمس» و پدر و پدرانش در این خانه زندگی کرده‌اند. من و عموزاده‌هایم در بچگی در این خانه بزرگ شده‌ایم. در این عمارت دو طبقه زمانی که من بچه بودم، ۴ خانواده زندگی می‌کردند. تیرماه سال جاری، مرمت بنای سیگارودی در دستور کار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفت و طی قراردادی مرمت بام به شرکت کیانمهر واگذار شد.

کامران مهرزاد، پیمانکار این پروژه، در این باره می‌گوید: مرمت بام خانه سیگارودی با تامین اعتباری در تیرماه سال جاری شروع شد. حجم عملیات اجرایی پس از برچیدن سقف بیش از قرارداد و حدود ۳۰متر مربع بود. با این حال با مذاکرات صورت گرفته با اداره میراث فرهنگی و برای پرهیز از هزینه مجدد و مرمت صحیح، توافقاتی با مالک و اداره میراث فرهنگی صورت گرفت تا فارغ از سقف قرارداد و حجم شرح عملیات، مرمت بام تکمیل شود.

مهرزاد با شرح عملیات اجرا شده در بام اضافه می‌کند: برچیدن سفال و سقف شیروانی، آواربرداری، و انتقال، اجرای شیرسرهای سنتی طبق نمونه قدیمی در سه پله، تخته‌کوبی و واشان ریزی اتاق‌ها، اجرای سربندی و سرچوب‌ها، اجرای حلب ریز سفال و اجرای سقف در ضلع شمالی انجام شده است.

 

 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان نیز از اتمام فاز اول مرمت خانه سیگارودی در شهرستان لنگرود خبر داد و گفت: فاز اول مرمت خانه سیگارودی در شهرستان لنگرود از محل اعتبارات ابلاغی و با مشارکت مالک به پایان رسیده است.

ولی جهانی اعلام کرد: در حال حاضر مرمت و بهسازی بخش شمالی این ساختمان که کلا تخریب شده بود انجام شده است. سقف این بنا با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰میلیون تومان مرمت شده و امیدواریم با اعتباراتی که سال آینده به این بنای تاریخی تعلق می‌گیرد، مابقی مرمت و بهسازی آن انجام شود.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان