اظهارات ضرغامی درباره فلزیاب و سرقت فرش های کاخ سعدآباد، اکران فیلم رضا میرکریمی، اعلام سینماهای پرفروش، گفت وگو با مسعود اطیابی و فلورا سام، حاشیه های «قهوه ترک»، «زخم کاری» و «هفت»، آماری از ...

به گزارش ایسنا، در هفته ای که گذشت و همزمان با هفته جهانی موزه ها و میراث فرهنگی نشست تخصصی با عنوان موزه ها و پایداری اجتماعی باحضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، سید احمد محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه ها، رسول صدرعاملی ، حبیب احمدزاده، رضا کیانیان و محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح در محل موزه سینمای ایران برگزار شد.  رضا کیانیان در این مراسم گفت که« هر کشوری که سینما ندارد، هویت ندارد » و مدیر موزه صلح نیز در این نشست خاطره ای از عباس کیارستمی مطرح کرد.

در ادامه، نشست خبری پویش «خانه ام خرمشهر» به منظور گرامیداشت حماسۀ «سوم خرداد» و یادمانی از حادثۀ سال گذشتۀ «برج متروپل» روز شنبه در حوزه هنری برگزار شد و به برخی از جزئیات آن، مانند برگزاری نمایشگاهی از مجموعه آثار و تولیدات هنرمندان از دهه ۶۰ با موضوع «آزادسازی خرمشهر»، ترمیم نقاشی های ناصر پلنگی (نقاش دفاع مقدس)، رونمایی از سردیس شهدای خرمشهر، ارائۀ جایزه هنری شهید بهروز مرادی برای نخستین بار، اکران خصوصی فیلم «دستۀ دختران» و چندین برنامۀ دیگر در تهران، خرمشهر و آبادان اشاره شد.

آب پاکی بر آخرین سریال عیاری 

نشست خبری مهدی نقویان ـ رئیس مرکز سیمافیلم ـ به منظور معرفی سریال های جدید صداوسیما صبح یکشنبه (۳۱ اردیبهشت ماه) با حضور نمایندگان رسانه ها در ساختمان این مرکز برگزار شد. در این نشست، رئیس مرکز سیمافیلم با نام بردن از ۹ سریال جدیدی که قرار است در سال ۱۴۰۲ از تلویزیون پخش شوند، در همین ارتباط از آماده سازی سریال کمال تبریزی برای رسیدن به آنتن خبر داد و تاکید کرد که سریال عیاری از تلویزیون پخش نخواهد شد.

ایسنا نیز در گزارشی به حاشیه های آخرین سریال عیاری پرداخت که در این لینک می توانید آن را بخوانید. 

تولد صد سالگی محمدعلی موحد

همچنین روز دوشنبه (یکم خرداد ماه) فرهنگستان زبان و ادب فارسی محمدعلی موحد را برای تولد صدسالگی اش غافلگیر کرد. او نیز در واکنش شوخ طبعانه ای به این موضوع گفت: در صدسالگی تازه فهمیدم تئوری توطئه که می گویند یعنی چه، کاش به من گفته بودید که قرار است تولد بگیرید. صبح با تاخیر رسیدم و خیال می کردم برای کار اداری دیر کرده ام، اگر می دانستم تولدم است از شب گذشته می آمدم این جا می خوابیدم!

بیشتر بخوانید:

«محبوب یک ملت» صدساله شد

در ادامه، ارنستو ویلگاس پولژاک، وزیر فرهنگ ونزوئلا به همراه سفیر این کشور و همکاران خود با حضور در ساختمان کتابخانه ملّی، با علیرضا مختارپور دیدار و گفت وگو کرد.

همچنین مراسم تودیع و معارفه مدیرکل هنرهای تجسمی و روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد با حضور محمود سالاری، معاون هنری و مدیران این معاونت برگزار شد. مدیرکل هنرهای تجسمی در مراسم معارفه خود، با بیان اینکه قرار نیست همه امور از ابتدا پیگیری و اجرا شود، خاطرنشان کرد: در این دوره از تجربیات مدیران گذشته نیز استفاده می شود.

اظهارات ضرغامی درباره فلزیاب و سرقت فرش های کاخ سعدآباد

در ادامه، مراسمی هم به مناسبت هفته میراث فرهنگی، با حضور عزت الله ضرغامی و جمعی از نیروهای یگان و حوزه مرمت سه شنبه دوم خردادماه برگزار شد که در این مراسم، ۱۹۰ پروژه حفاظت و مرمت بناها و آثار تاریخی رونمایی و اقدامات یگان حفاظت در سال گذشته تشریح شد.

عزت الله ضرغامی نیز گزارش های گنج یابی برخی مسؤولان را روایت کرد و فلزیاب را معضلی برای میراث فرهنگی دانست. او همچنین دستور تعیین تکلیف و معدوم کردن فلزیاب هایی را که کشف و ضبط می شود صادر کرد.

همچنین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهاراتی را درباره ماجرای سرقت فرش های کاخ سعدآباد، "کشف شبکه جاسوسی علیه گردشگری ایران" و رابطه با مصر و رقابت با عربستان بیان کرد.

تازه هایی از سینما، از اکران فیلم رضا میرکریمی تا اعلام سینماهای پرفورش

افزون بر این ها، محمد مهدی عسگرپور به مدت دو سال دیگر به عنوان نایب رئیس در حوزه آسیا و عضو کمیته اجرایی این فدراسیون انتخاب شد.

در ادامه، هفتمین جلسه شورای صنفی نمایش در روز یکشنبه در خانه سینما تشکیل شد و فیلم های حامد رضی، علی بهراد، مجید توکلی و رضا میرکریمی برای اکران در سینماها قرارداد بستند. همچنین  حمید نعمت الله چهار سال پس از ساخت فیلم «قاتل و وحشی» قرار است پروژه تازه اش به نام «بت» را جلوی دوربین ببرد. 

در ادامه، موسسه سینما شهر، اسامی ۴۰ سینمای پرفروش کشور در اردیبهشت ماه سال جاری را اعلام کرد. بنابر اعلام موسسه سینماشهر، فروش کل سینماهای کشور در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان رسیده که سهم فروش ۴۰ سینمای پرفروش کشور بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان بوده است. این رقم در اردیبهشت ماه سال گذشته بیش از ۳۹ میلیارد تومان بوده است.

تازه هایی از مسعود اطیابی و فلورا سام

با مسعود اطیابی که سال گذشته فیلمساز پرفروش سینما بود و این روزها مشغول کارهای فنی یک فیلم سینمایی و برنامه ریزی برای ساخت یک سریال در شبکه نمایش خانگی است، به گفت وگو نشستیم و او از برخی رفتارهای نادرست در جامعه که سبب وهن فریضه امر به معروف می شود، انتقاد کرد و گفت: گاهی اتفاق هایی رخ می دهد که به نظر می رسد انگار عالم، محضر خدا نیست، بلکه محضر سایت ها و دوربین هاست.

گفت وگویی هم با فلورا سام، بازیگر و کارگردان تلویزیون که مدتی است داوری مسابقه «همآهنگ» را بر عهده دارد داشتیم که انگیزه اصلی خود را برای حضور در این برنامه بیان کرد و در عین حال از ممیزی صحبت هایش در زمینه شکل گیری سرود «ای ایران» که در بخشی از برنامه اتفاق افتاد، ابراز گله مندی کرد.

حاشیه های «قهوه ترک»، «زخم کاری» و «هفت» 

در حوزه سریال های نمایش خانگی نیز چند گزارش و خبر جدید داشتیم؛ سریال پلیسی «قهوه ترک» با بازی حامد بهداد که اعلام شده پخش آن از اوایل خرداد ماه در شبکه نمایش خانگی آغاز می شود، پس از انتشار تیزر با حاشیه هایی همراه شده که توضیح پلتفرم پخش کننده را به همراه داشت و قسمت اول آن با پشت سر گذاشتن این حاشیه ها سوم خرداد ماه پخش شد. 

و خبر دیگر این بود که فیلمبرداری فصل دوم سریال «زخم کاری» با نام «بازگشت» آغاز شد.

افزون براین ها، «هفت» و «پدرگواردیولا» دو سریال شبکه نمایش خانگی هستند که به تازگی خبر پخش آنها در فضای مجازی اعلام شده است. سریال «هفت» با بازی جمعی از هنرپیشه های مطرح، طبق اعلام پلتفرم پخش کننده و با انتشار ویدئویی از آن، قرار است رایگان منتشر شود، اما این که این رایگان بودن تا چه اندازه واقعی است، پرسشی است که نیاز به شفاف سازی بیشتر از سوی پلتفرم دارد.

چرا شبکه امید تعطیل می شود؟

همچنین تعطیلی شبکه امید درتلویزیون تایید شد؛ از مدت ها قبل زمزمه تعطیلی شبکه امید به گوش می رسید حالا اخیرا محمد سرشار، مدیر سابق شبکه کودک در پی این ماجرا مطالبی را عنوان کرده است. او در صفحه شخصی اش نسبت به تصمیم گیری درباره تعطیلی شبکه امید واکنش نشان داد و با تایید این رویکرد، با انتشار تصاویر و نمودارهایی در این زمینه، دلایلش را تشریح کرد.

از حضور مهرداد اسکویی در لهستان تا فیلم «درب» در فرانسه

مهرداد اسکویی ـ مستندساز ایرانی امسال به عنوان یکی از اعضای هیات داوران جشنواره بین المللی «میلنیوم مستند در برابر جاذبه» در کشور لهستان حضور یافت و فیلم سینمایی «دِرب» به کارگردانی «هادی محقق» از سوم خرداد در سینماهای فرانسه اکران عمومی شد. 

آنچه در جشنواره کن گذشت

همچنین نشریه اسکرین فهرست فیلم هایی که در ۳۸ سال گذشته بیشترین نمرات را در جدول منتقدان کن کسب کرده اند منتشر کرد  که این فهرست نشان می دهد که فیلم «طعم گیلاس» عباس کیارستمی در سال ۱۹۹۷ (۲۶ سال قبل) بالاترین نمره را به خود اختصاص داده بود.

در این میان، وسترن ۲۰۶ دقیقه ای «مارتین اسکورسیزی» در میان استقبال اهالی سینما و مخاطبان در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن رونمایی شد. فیلم طولانی و در عین حال جذاب «قاتلان ماه کامل» از هم اکنون یکی از شانس های اصلی جوایز اسکار پیش رو محسوب می شود.

و این که «Tiger Stripes» اولین فیلم کارگردان مالزیایی «آماندا نل یو» جایزه بزرگ هفته منتقدان کن را به دست آورد.

بیشتر بخوانید:

شان پن در کن؛ از اعتصاب تا هوش مصنوعی

اسکار سینمای ایتالیا به «هشت کوه» رسید

آماری از تماشاگران تئاتر

در ادامه، آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایش هایی که فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در سالن های مجموعه ی تماشاخانه ی ایران شهر به روی صحنه رفتند اعلام شد و آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه بیست و نهم اردیبهشت ماه به تفکیک اجراها مشخص شد.

هنرمندانی که به سوگ آن ها نشستیم 

در حالی که در این هفته رضا حداد ـ کارگردان تئاتر را به خانه ابدی اش بدرقه کردیم به سوگ اصغر رستگار ـ مترجم، نشستیم و احمدرضا احمدی ـ شاعر و نویسنده هم دوباره در بیمارستان بستری شد.

همچنین خبردار شدیم که «مارتین امیس» نویسنده شناخته شده و تاثیرگذار بریتانیایی، «هلموت برگر» هنرپیشه ای که که به خاطر بازی در فیلم های کارگردان ایتالیایی «لوکینو ویسکونتی» شناخته می شد، در سن ۷۸ سالگی در زادگاهش در اتریش و تینا ترنر که از او به عنوان ملکه افسانه ای راک ان رول یاد می شود، در ۸۳ سالگی درگذشتند. 

این در حالی بود که «ری استیونسون»، بازیگر فیلم «ثور» و سریال «جنگ ستارگان» نیز در سن ۵۸ سالگی از دنیا رفت.

ایتالیایی ها کمتر کتاب می خوانند/ اهدای جایزه بوکر به یک بلغاری

در ادامه تازه های ادبی، آمارهای رسمی ایتالیا نشان می دهد که در سال ۲۰۲۲ کتابخوانی در این کشور به کمترین حد در بیش از دو دهه اخیر رسیده است و جایزه بوکر بین المللی برای نخستین بار به کتابی ترجمه شده از زبان بلغاری اهدا شد. 

گزارش هایی به بهانه سالروز فتح خرمشهر

در این میان گزارش هایی هم به بهانه سالروز آزادسازی خرمشهر بر خروجی سرویس فرهنگ و هنر ایسنا داشتیم. در یکی از این گزارش ها به مرور سریال هایی پرداختیم که به روایت فتح خرمشهر پرداختند. همچنین روایتی از قصه دیوارنگاره های مسجد خرمشهر داشتیم. 

 همچنین همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر تندیس شهید گمنام «دریاقلی سورانی» توسط حبیب احمدزاده به نمایندگی از رزمندگان و مردم آبادان و محمدرضا تقی پور مدیر موزه صلح تهران به موزه سینمای ایران اهداء شد.

بیشتر بخوانید: 

این شهر تا ابد ایرانی ماند

احمدرضا درویش طلسم فتح خرمشهر را می شکند؟

چه صحنه ای را با دو تا چشم های خودش دیده و چه کشیده

از سویی، با رونمایی از اولین دیوارنگاره میدان ونک همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، یک دیوارنگاره به شهر تهران اضافه شد. روی این دیوارنگاره نوشته شده است: «خرمشهر دروازه ای در زمین دارد و دروازه ای دیگر در آسمان» و «خرمشهر شقایقی خون رنگ است که داغ جنگ بر سینه دارد.»

گالری گلستان تعطیل است؟

افزون بر این ها، خبر از تعطیلی همیشگی گالری گلستان داشتیم. مدیر گالری گلستان ضمن اشاره به تعطیلی همیشگی این گالری اعلام کرد که بنا بر استقبال مخاطبان نمایشگاه های مجازی ادامه خواهد داشت. همچنین نمایشگاه آنلاین نقاشی ناهید مؤمن خانی و نمایشگاه آنلاین نقاشی مریم منصوبی هم از روز پنجم خردادماه به صورت آنلاین در این گالری به نمایش گذاشته می شود و تا روز دهم خرداد ماه قابل بازدید خواهد بود. 

حاشیه ها و واکنش ها به ممنوع الکاری خوانندگان پاپ

در این هفته همچنین حاشیه هایی را در حوزه موسیقی پشت سر گذاشتیم. بر این اساس، در فضای مجازی از ممنوعیت فعالیت چند هنرمند از جمله رضا صادقی، محسن یگانه، امیر مقاره، بابک جهانبخش و امید حاجیلی از سوی کمیته «پیگیری وضعیت چهره ها» پیچید؛ خبری که واکنش برخی از این هنرمندان را در پی داشت. 

به دنبال این اخبار، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران مطالب اخیر مطرح شده درباره ممنوعیت فعالیت برخی خوانندگان پاپ را «خبرسازی» خواند و تاکید کرد که از اساس این نوع خبرسازی ها را رد می کند.

همچنین محمدمهدی اسماعیلی درباره ادعای ممنوع الکار شدن برخی از هنرمندان اظهار کرد: این را باید شبکه رسانه ای ما بررسی کند که چطور امکان دارد تصمیمی گرفته نشده اما رسانه ای می شود. این ها مقررات خاصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و ترتیبات روشنی برای بررسی وجود دارد و اگر مشکلی باشد به افراد اعلام می شود. در چنین موضوعاتی مخفی کاری نداریم. من دیروز از همه بخش ها خواستم که به شایعه سازی رسانه ای پایان دهند و اجازه ندهند که افرادی با انگیزه های مختلف، ایجاد التهاب کنند.

البته این سخنان وزیر ارشاد واکنش های توام با پرسش برخی خوانندگان پاپ را در پی داشت که درنهایت هم به توضیح و توجیه دفتر موسیقی انجامید.

این در حالی است که گروه موسیقی «چارتار» نیز به زودی در خرداد ماه در تهران و شهرستان ها به روی صحنه می رود و «فرج علیپور» ـ هنرمند موسیقی نواحی ـ در راستای برگزاری کنسرت هایش، سه شنبه ـ نهم خرداد ماه ـ در کرج به روی صحنه می رود.

گزارش ایسنا از چهره های ادبی هنری:

این بازیگر خیلی زود «مادر» شد

خاطره ای از گزارش های پوراحمد برای کیارستمی و جام جهانی

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از افتتاح تالار و برپایی همایش یادمان «اتابک اعظم میرزا محمدتقی خان امیرکبیر نظام فراهانی» در این مجموعه جهانی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از "صدور نیم بهای گواهی نامه بین المللی رانندگی ویژه دختران ۱۸ تا ۲۵ سال، در دهه کرامت" خبر دادند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از راه اندازی «خانه اقوام» با هدف معرفی شایسته اقوام مختلف ایرانی در فرهنگسرای نیاوران خبر داد.

سال ۲۰۲۲ چند خارجی به ایران آمدند؟

در ادامه، سازمان جهانی گردشگری، شمار گردشگران خارجی ورودی به ایران در سال ۲۰۲۲ و سه ماهه نخست سال جدید میلادی را اعلام کرد. ایران در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ نیز به ترتیب میزبان ۰.۹۹ و ۱.۵۵ میلیون گردشگر بوده است

چرا سهم ایران از حج کم است؟

در حالی که اعزام زائران به حج ۱۴۰۲ با سفر دو کاروان از استان تهران به عربستان، از روز چهارشنبه آغاز شد، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت دلیل محدود اندک سهمیه حج ایران و انتظار طولانی مدت برخی زائران که به ۳۰ سال می رسد را توضیح داد. عربستان، اندونزی، پاکستان، هند، بنگلادش و نیجریه، به ترتیب بیشترین سهمیه حج را دارند و ایران با ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر سهمیه حج پس از این کشورها قرار گرفته است.

این در حالی بود که سرپرست دفتر برنامه ریزی امور ورزشی و اردویی بنیاد شهید و امور ایثارگران، خبر داد که تعداد ۴ هزار و ۳۵۰ نفر از جانبازان، آزادگان، والدین و همسران معظم شهدا و ایثارگران در سال جاری به حج تمتع اعزام می شوند.

محل کشف اسکلت بانوی هفت هزار ساله پارکینگ شد

پس از گذشت حدود هشت سال از کشف اسکلت بانوی هفت هزارساله از خیابان مولوی تهران، باستان شناس جوانی که کنجکاوی و مدوامت او منجر به این کشف مهم شد، به ایسنا خبر داد: محل کشف این بانوی هفت هزارساله، برخلاف وعده ها، نه تنها به سایت موزه شهری تبدیل نشد، بلکه سطح آن پوشانده و پارکینگ موتورسیکلت ها شده است.

بیشتر بخوانید:

«قله شاهوار» در خطر است

در نهایت این که باستان شناسان اسکلت کامل فردی را که ۷۰۰۰ سال پیش زندگی می کرد در لهستان کشف کردند و  با به فروش رسیدن یک سکه طلای یونانی در حراجی، رکورد گران ترین سکه تاریخی فروخته شده شکسته شد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

«محبوب یک ملت» صدساله شد

با مصادره مفاخر ایران چه چیزی در انتظارمان است؟

سفیر عجیب در ایران چه می کند؟

اعتراف برنده نوبل به استفاده از هوش مصنوعی

اقدام عجیب تیم فوتبال «میلان» با موسیقی ایرانی!

گران ترین هنرمند زن جهان کیست؟

جنجال «ونسان ون گوگ» در تابلوی شهری

کتابی که پس از ۱۰۰ سال برگشت

از سفیران کوچک تا جایی برای زنان روستا

«کلاه پشمی» در خطر فراموشی

انتهای پیام 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان