با تلاش های صورت گرفته توسط کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان و دستیابی آن ها به کانال عمق مناسب، من بعد کشتی ها با ایمنی بیشتری در بندر آستارا تردد می کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا دنیادیده: حمل ونقل دریایی بخش جدانشدنی و غیرقابل انکار تجارت به ویژه در سطح بین المللی و به دلیل تأثیر مستقیم بر قیمت تمام شده کالا از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایران باوجود دریاچه خزر در شمال کشور ازجمله کشورهای مهم درزمینهٔ حمل ونقل دریایی است و باوجوداینکه سهم بالایی از کالاها در کشور از طریق ترابری دریایی انجام می شود، بسیار حائز اهمیت است.

 

اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، متولی سه بندر انزلی، آستارا و چمخاله در لنگرود است. البته نباید نام بندرِ کاسپین را هم فراموش کرد، اگرچه مدیریت این بندر تحت نظرِ منطقه آزاد بندر انزلی انجام می شود، اما این اداره کل در بسیاری از فعالیت های مربوط به دریانوردی و امور بندری نقش آفرینی می کند.

حسن یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان اخیراً اعلام کرده که یکی از بندرهای گیلان ( آستارا) به عمق مناسب تردد دریایی دست یافته است؛ به این معنا که یعنی تمام کشتی هایی که در دریای خزر تردد می کنند را این بندر می تواند پهلو دهد و به معنای دیگر یعنی اینکه با این اقدام بندر آستارا من بعد می تواند میزبان کشتی های رو-رو نیز باشد.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان می گوید دستیابی به عمق مناسب جهت تردد ایمن کشتی ها در بندر آستارا دستاورد مهمی است که طی مدت چهارماهه حاصل شده است؛ تلاش شبانه روزی یک تیم صد نفره از متخصصین دریایی و فنی و با بهره گیری از حداکثر ظرفیت تجهیزات لایروبی بنادر شمالی کشور و در قالب یک برنامه عملیاتی مدون و منسجم توأم با صدها ساعت کار کارشناسی.

آن طور که یونسی در تشریح این خبر خوب بیان کرده، دستیابی به عمق مناسب تردد دریایی در بندر آستارا در پی هماهنگی بی نظیر میان چهار فروند شناور لایروب در یک محدوده عملیاتی پرمخاطره ازلحاظ نقاط بحرانی کم عمق و هم شرایط نامساعد جوی متعدد و با بهره گیری از تیم های تخصصی آب نگاری (هیدرو گرافی) در کلیه مراحل لایروبی این توفیق حاصل شده که هم اکنون این بندر نقش مکمل و بااهمیتی را برای سایر بنادر استان ایفا می کند.

آن طور که مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اعلام کرده، کانال ایمن ایجادشده مناسب برای تردد کشتی ها در بندر آستارا دارای حداقل عرض ۱۰۰ متر و حداقل عمق ۵ و نیم متر و همچنین حوضچه ای با حداقل عمق پنج و نیم متر است بتواند مأموریت خود را در مناسب ترین شرایط ممکن به انجام برساند.

ایجاد شرایط لازم برای تردد ایمن در بندر آستارا برای کشتی ها بدون شک موجبات رونق اقتصادی بیشتر منطقه و همچنین ایجاد اشتغال مضاعف جوانان شهرستان آستارا با توجه به قرابت مرزی این شهرستان با کشور همسایه جمهوری آذربایجان می شود.

 

افزوده شدن کانال ایمن ترابری دریایی در بندر آستارا در کنار بندرانزلی می تواند جمهوری اسلامی ایران باوجود دریاچه خزر در شمال و همچنین بنادر جنوبی درزمینهٔ حمل ونقل دریایی کارآمدتر کند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان