راهنمای استفاده از چاپگر uv

۱۴۰۱/۰۹/۱۷ ۰۸:۱۵ چاپ کد خبر: 179830

امروزه در صنایع مختلف چاپگر‌ها استفاده گوناگونی دارند که از پرکاربردترین آن‌ها می‌توان به چاپگر uv اشاره کرد. این دستگاه همانند سایر دستگاه‌های چاپ کارکرد آسانی دارد؛ اما کاربرد آن برای چاپ روی برخی از محصولات مانند چوب، پارچه، مقوا، کاشی و سرامیک، فرش، شیشه و ... است و با استفاده از اشعه فرابنفش و جوهر مخصوص کار می‌کند. برخلاف سایر چاپگر‌ها که از گرما برای خشک شدن جوهر استفاده می‌کنند، در این مدل نور فرابنفش تعبیه شده است.

 

چگونه از دستگاه چاپ uv استفاده کنیم؟

راهنمای استفاده از چاپگر uv شامل مراحل زیر است:

  • ابتدا باید وسیله مورد نظر برای ایجاد طرح بر روی محفظه مخصوص چاپگر قرار بگیرد. بر روی این دستگاه قفل‌های مکانیکی طراحی شده، که محیط چاپ را در برابر هرگونه لغزش در هنگام چاپ حفظ می‌کند و مانع حرکت سطح چاپ می‌شود.
  • چاپگر uv از نظر ویژگی‌های کلی شبیه پرینتر‌های خانگی است؛ اما تفاوت آن در نوع جوهر مورد استفاده و روند تولید آن است. جوهر این چاپگر از مونومر‌های اکریلیک ساخته شده و قرار گرفتن در برابر ماوراء‌بنفش باعث ترمیم این مونومر‌ها می‌شود.
  • پس از آماده­سازی، جوهر طرح مورد نظر از طریق رایانه به چاپگر ارسال می‌شود.
  • تحت تأثیر یک واکنش شیمیایی مولکول‌های مونومر به یکدیگر وصل شده و طرح را بر روی سطح مورد نظر چاپ می‌کند.
  • هنگام چاپ دستگاه جوهر را بر روی سطح پخش می‌کند و پس از آن اشعه فرابنفش بر روی سطح تابیده می‌شود تا جوهر در کمترین زمان ممکن خشک شود. وجود این اشعه باعث شده تا خروجی کار بسیار صاف و یکنواخت باشد و امکان پخش رنگ در آن وجود نداشته باشد. به همین دلیل نیز بر روی سطوح مختلف قابل استفاده است.

 

استفاده از چاپ یو وی برای چه مواردی مناسب است؟

چاپگر uv در وهله اول برای استفاده در فعالیت‌های تجاری مناسب است؛ از جمله:

  • ایجاد بسته‌بندی‌های شخصی‌سازی شده از داخل یا خارج بر روی سطوح بسته
  • چاپ انواع پرچم و محصولات تبلیغاتی مثل بنر
  • ایجاد طرح بر روی تیشرت و سایر لباس‌ها جهت تبلیغ
  • چاپ طرح بر روی انواع کاشی‌های سرامیکی برای تزئین
  • استفاده در دکوراسیون داخلی
  • مناسب برای استفاده در سالن زیبایی جهت کاشت ناخن

 

جوهر چاپ مورد استفاده در دستگاه یو‌وی

یکی از مهم‌ترین موارد در راهنمای استفاده از چاپگر uv جوهر به­کاررفته در این محصول است. در بیشتر دستگاه‌های مخصوصT چاپ رنگ‌های موجود شامل قرمز، زرد، آبی و مشکی است؛ اما در uv از جوهر‌های دیگر نقطه‌ای مانند سفید نیز استفاده می‌شود؛ چراکه سطح مورد نظر ما برای ایجاد طرح همیشه سفید نیست و می‌تواند رنگ‌های دیگری نیز باشد.

تصویر ایجاد شده از طریق جوهر این دستگاه بر روی سطح مورد نظر خشک می‌شود و شما می‌توانید آن را حس کنید. به دلیل فعال شدن هم‌زمان پخش جوهر و نور فرابنفش، جوهر به سرعت خشک می‌شود و همانند یک نقاشی به نظر می‌رسد. تصویر چاپ شده از طریق دستگاه uv نیز ابعاد مختلفی دارد.

 

میزان مقاومت طرح ایجاد شده توسط دستگاه دیو وی

به دلیل اینکه جوهر در این دستگاه امکان پخش شدن ندارد، تصویر چاپی شما بسیار دقیق و باکیفیت خواهد بود. همچنین سطح چاپ در برابر انواع خراش‌ها، نور آفتاب و ساییدگی مقاومت بیشتری دارد. به همین دلیل نیز ناخن‌کار‌ها از uv استفاده می‌کنند که علاوه بر خشک شدن سریع لاک ژل روی ناخن، مقاومت آن در برابر شرایط مختلف محیطی را افزایش می‌دهد.

 

نحوه نگهداری چاپگر  uv

در راهنمای استفاده از چاپگر uv باید به برخی از نکات نگهداری آن نیز توجه کنید تا طول عمر و کیفیت چاپگر افزایش پیدا کند. این نکات شامل موارد زیر است:

  • پاکسازی مداوم هد چاپگر uv با اسپری مخصوص، مانع جمع‌شدن مرکب در این قسمت دستگاه می‌شود. برای این کار باید از مایع مخصوص، سوزن، سرنگ و دستکش استفاده کرد. این قسمت از چاپگر بسیار مهم است و خرابی آن می‌تواند هزینه‌های زیادی به دنبال داشته باشد.
  • لوله‌های جوهر موجود در دستگاه چاپ یووی باید هر ۶ ماه تعویض شود. رسوب جوهر و ناخالصی‌ها در این لوله‌ها می‌تواند باعث گرفتگی شود.
  • ریل سربی چاپگر uv باید هر 2 ماه یک­بار روغن­کاری شود تا نویز‌های چاپی آن کاهش پیدا کند و امکان سایش و پارگی به حداقل برسد.
  • سطح محل قرارگیری دستگاه باید به­صورت منظم تمیز شود و محیط خالی از گردوغبار باشد.
  • فیلتر هوای لامپ یو وی باید به­صورت هفتگی تمیز شود تا عملکرد صحیح آن دچار اختلال نشود.
  • توجه کنید تا دستگاه را به­صورت صحیح خاموش کنید و قبل از جداسازی آن از برق، از خاموش بودن آن مطمئن شوید.
  • علاوه­بر این بهتر است در صورت وجود اشکال در کارکرد چاپگر uv آن را برای تعمیر به نمایندگی‌های معتبر ببرید. با تهیه محصولات چاپ از مجموعه ارگ سیستم از کیفیت آن مطمئن شوید.

  

نتیجه‌گیری

دستگاه مخصوص چاپگر uv جزء پیشرفته‌ترین لوازم در صنعت چاپ و تکثیر است که در فرایند کار خود از اشعه فرابنفش استفاده می‌کند و یک نوع چاپ دیجیتال است. هزینه و قیمت ثابتی نمی‌توان برای این چاپ در نظر گرفت.

برای کارکرد بهتر و امکان اجرای چاپ بر روی سطوح و متریال‌های گوناگون  از این طریق، بهتر است ابتدا راهنمای استفاده از چاپگر uv را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید جهت خرید دستگاه باکیفیت و معتبر با مجموعه ارگ سیستم در ارتباط باشید.

 

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان